Askeladden C61BR

Elegant og lettdrevet

Askeladden har gjennom flere år helt fornyet sitt modellprogram mellom seks og drøye åtte meter. Samtlige er bygd for utenbordsmotorer og Askeladden leveres kun i kombinasjon med Suzuki-motorer. C61 BR er noe dyrere enn Yamarinen, men skiller seg også fra den finske konkurrenten med henblikk på løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Les om testen av Askeladden C61 BR og Yamarin 63 BR HER

FAKTA
Båtfabrikat og modellAskeladden C61BR
Lengde i meter6,10
Bredde i meter2,25
Vekt i kg uten motor980
Anbefalt motorstyrke i hk115 - 200
Maks. antall personer7
Bensintank i liter140
Cirkapris med 150 hk555 000 kr

STANDARDUTSTYR
Båtfabrikat og modellAskeladden C61BR
DreggkasseJa
BadeplattformJa
BordEkstra
PuterJa
PyntedekkEkstra (Flexiteek)
Strømuttak - 12 VJa
Hydraulisk styringSeastar
KalesjeEkstra
KalesjegarasjeJa
KartplotterEkstra
Startsperre – motorJa
TrimplanEkstra
USB-uttakJa
VindusviskerEkstra

TESTRESULTAT
Båtfabrikat og modellAskeladden C61BR
Motor i testSuzuki DF150
Effekt i hk150
Sylindre/volum i cc4 / 2867
Propeller i tommer14 ¾ x 23
Toppturtall i test5950
Toppfart i knop41,7
Forbruk liter/n.mil ved:
40 knop1,26
35 knop1,06
30 knop0,97
25 knop0,86
20 knop0,88
Støy i decibel (A) ved:
40 knop88
35 knop83
30 knop82
25 knop79
20 knop77

Anmerkninger: Lufttemperatur +10 grader. Støymålingene er foretatt ved førerplass. Propellvalg er gjort av den enkelte importør. Båten ble belastet med to voksne personer og full bensintank

ELEGANT : Utformingen av førerplassen i Askeladden C61 BR er elegant . Seastar -styring er standard , og konsollen har god plass til plotter , øvrige instrumenter og bryterpanel
ELEGANT : Utformingen av førerplassen i Askeladden C61 BR er elegant . Seastar -styring er standard , og konsollen har god plass til plotter , øvrige instrumenter og bryterpanel

I vår test har vi utfordret bowrideren C61 BR mot finske Yamarin 63 BR. Et karakteristisk trekk ved alle Askeladdens modeller i C-serien er de elegante, svarte vindskjermene i glassfiber. Sidevinduene er ført langt akterover og gir svært god vindbeskyttelse for nesten alle i den aktre delen av båten.

I likhet med Yamarin har også Askeladden prioritert komfort og volum på den aktre uteplassen. Her er det en L-sofa på babord side med en elegant utgang til den store plattformen. Plattformen er et stort pluss på denne båten, siden den gir mulighet til å bevege seg trygt ved ankring og fortøying. I plattformen er det også store rom for blant annet tauverk.

FIN FLYT: Med kun ett enkelsete på babord side får man en bred og bra gangflate gjennom båten mot badeplattformen. Bord og teak er ekstrautstyr.
FIN FLYT: Med kun ett enkelsete på babord side får man en bred og bra gangflate gjennom båten mot badeplattformen. Bord og teak er ekstrautstyr.

Til sittegruppen akter kan man velge et elegant bord med innfelte koppholdere som ekstrautstyr. Under dørken her akter er det en stor luke som gir adkomst til et stort stuerom med plass til blant annet puter.

Ved førerplassen har Askeladden en komfortabel stol og en perfekt vinklet fothviler. I konsollen er det god plass til en kartplotter på opp til 12 tommer, og båten har en lett og presis styring som passer motorstørrelsen. Det eneste minuset ved førerplassen er noe begrenset sikt mot styrbord på grunn av den brede rammen på vindskjermen.

DETALJER: Også foran passasjerplassen har C61 BR en funksjonell konsoll med et stort «hanskerom» og flere håndtak.
DETALJER: Også foran passasjerplassen har C61 BR en funksjonell konsoll med et stort «hanskerom» og flere håndtak.

I motsetning til Yamarin, har Askeladden kun ett passasjersete i fartsretningen. Dette har hengslet ryggstø som kan vendes. I konsollen foran førerplassen er det ”hanskerom”, solid håndrekke og koppholder. Under passasjersetet er det plass til en kompressordrevet kjøleboks. I begge konsollene er et store stuerom som kunne vært utnyttet enda bedre om de hadde hatt dørker.

U-BENK: Askeladden har sittebenker på begge sider og lange stuerom under begge benkene forut.
U-BENK: Askeladden har sittebenker på begge sider og lange stuerom under begge benkene forut.

I ”bowrideravdelingen” foran vindskjermen er båten forsynt med sittebenker med puter på begge sider, og romslig stueplass i benkene. Passasjen mellom konsollene kan stenges med en todelt lukeløsning på samme måte som Yamarin.

Askeladden C61BR ble testet med en 150-hesters Suzuki og hadde en toppfart på like under 42 knop ved 5 950 omdreininger med en 23-tommers propell. Båten planer ut ved cirka 17 knop. Også i Askeladden har man god sikt gjennom hele fartsregisteret. Ved cirka 28 knop fant vi den optimale marsjfarten og målte forbruket til 0,86 liter per nautisk mil. Det er imponerende lavt med en 150-hester.

BRA LØSNING: Askeladden får et stort plusspoeng for den romslige badeplattformen rundt hele motorbrønnen. Her er det enkelt å bevege seg rundt motoren, og badestigen er elegant innfelt under en luke.
BRA LØSNING: Askeladden får et stort plusspoeng for den romslige badeplattformen rundt hele motorbrønnen. Her er det enkelt å bevege seg rundt motoren, og badestigen er elegant innfelt under en luke.

Askeladden oppleves som en mer påkostet båt med komfortabel innredning og fine detaljer sammenlignet med Yamarin. Men det gjenspeiler seg også i prisen. Askeladden C61BR er cirka 20 000 kroner dyrere enn konkurrenten Yamarin 63 BR med samme motorstyrke i grunnversjon, men forskjellene vil kunne variere avhengig av hva slags utstyr man velger.

Pluss og minus

+ bra styring

+ elegant førerplass

+ plattform rundt motorbrønnen

+ lavt forbruk

+ bra utgang akter

- noe begrenset sikt til siden

- Vindusvisker ekstra

- høy pris