
Askeladden C61BR

Elegant og lettdrevet
Askeladden har gjennom flere år helt fornyet sitt modellprogram mellom seks og drøye åtte meter. Samtlige er bygd for utenbordsmotorer og Askeladden leveres kun i kombinasjon med Suzuki-motorer. C61 BR er noe dyrere enn Yamarinen, men skiller seg også fra den finske konkurrenten med henblikk på løsninger.
Les om testen av Askeladden C61 BR og Yamarin 63 BR HER
FAKTA | |
Båtfabrikat og modell | Askeladden C61BR |
Lengde i meter | 6,10 |
Bredde i meter | 2,25 |
Vekt i kg uten motor | 980 |
Anbefalt motorstyrke i hk | 115 - 200 |
Maks. antall personer | 7 |
Bensintank i liter | 140 |
Cirkapris med 150 hk | 555 000 kr |
STANDARDUTSTYR | |
Båtfabrikat og modell | Askeladden C61BR |
Dreggkasse | Ja |
Badeplattform | Ja |
Bord | Ekstra |
Puter | Ja |
Pyntedekk | Ekstra (Flexiteek) |
Strømuttak - 12 V | Ja |
Hydraulisk styring | Seastar |
Kalesje | Ekstra |
Kalesjegarasje | Ja |
Kartplotter | Ekstra |
Startsperre – motor | Ja |
Trimplan | Ekstra |
USB-uttak | Ja |
Vindusvisker | Ekstra |
TESTRESULTAT | |
Båtfabrikat og modell | Askeladden C61BR |
Motor i test | Suzuki DF150 |
Effekt i hk | 150 |
Sylindre/volum i cc | 4 / 2867 |
Propeller i tommer | 14 ¾ x 23 |
Toppturtall i test | 5950 |
Toppfart i knop | 41,7 |
Forbruk liter/n.mil ved: | |
40 knop | 1,26 |
35 knop | 1,06 |
30 knop | 0,97 |
25 knop | 0,86 |
20 knop | 0,88 |
Støy i decibel (A) ved: | |
40 knop | 88 |
35 knop | 83 |
30 knop | 82 |
25 knop | 79 |
20 knop | 77 |
Anmerkninger: Lufttemperatur +10 grader. Støymålingene er foretatt ved førerplass. Propellvalg er gjort av den enkelte importør. Båten ble belastet med to voksne personer og full bensintank

I vår test har vi utfordret bowrideren C61 BR mot finske Yamarin 63 BR. Et karakteristisk trekk ved alle Askeladdens modeller i C-serien er de elegante, svarte vindskjermene i glassfiber. Sidevinduene er ført langt akterover og gir svært god vindbeskyttelse for nesten alle i den aktre delen av båten.
I likhet med Yamarin har også Askeladden prioritert komfort og volum på den aktre uteplassen. Her er det en L-sofa på babord side med en elegant utgang til den store plattformen. Plattformen er et stort pluss på denne båten, siden den gir mulighet til å bevege seg trygt ved ankring og fortøying. I plattformen er det også store rom for blant annet tauverk.

Til sittegruppen akter kan man velge et elegant bord med innfelte koppholdere som ekstrautstyr. Under dørken her akter er det en stor luke som gir adkomst til et stort stuerom med plass til blant annet puter.
Ved førerplassen har Askeladden en komfortabel stol og en perfekt vinklet fothviler. I konsollen er det god plass til en kartplotter på opp til 12 tommer, og båten har en lett og presis styring som passer motorstørrelsen. Det eneste minuset ved førerplassen er noe begrenset sikt mot styrbord på grunn av den brede rammen på vindskjermen.

I motsetning til Yamarin, har Askeladden kun ett passasjersete i fartsretningen. Dette har hengslet ryggstø som kan vendes. I konsollen foran førerplassen er det ”hanskerom”, solid håndrekke og koppholder. Under passasjersetet er det plass til en kompressordrevet kjøleboks. I begge konsollene er et store stuerom som kunne vært utnyttet enda bedre om de hadde hatt dørker.

I ”bowrideravdelingen” foran vindskjermen er båten forsynt med sittebenker med puter på begge sider, og romslig stueplass i benkene. Passasjen mellom konsollene kan stenges med en todelt lukeløsning på samme måte som Yamarin.
Askeladden C61BR ble testet med en 150-hesters Suzuki og hadde en toppfart på like under 42 knop ved 5 950 omdreininger med en 23-tommers propell. Båten planer ut ved cirka 17 knop. Også i Askeladden har man god sikt gjennom hele fartsregisteret. Ved cirka 28 knop fant vi den optimale marsjfarten og målte forbruket til 0,86 liter per nautisk mil. Det er imponerende lavt med en 150-hester.

Askeladden oppleves som en mer påkostet båt med komfortabel innredning og fine detaljer sammenlignet med Yamarin. Men det gjenspeiler seg også i prisen. Askeladden C61BR er cirka 20 000 kroner dyrere enn konkurrenten Yamarin 63 BR med samme motorstyrke i grunnversjon, men forskjellene vil kunne variere avhengig av hva slags utstyr man velger.