Duell: Askeladden C61-serien
Godt arvestoff i ny form
Askeladden har finpusset på sitt DNA og tatt opp igjen produksjonen av landstedbåter. De to nye modellene i C-serien løfter Askeladden opp i elitedivisjonen igjen.
Produsenten Parker har i samarbeid med Askeladden et intensivt utviklingsprogram gående med flere nyheter på gang. Etter at daycruiseren C75 ble lansert i fjor vår, er det duket for to mindre modeller i samme serie denne våren. C61 kommer i to versjoner på samme skrog: En rendyrket skjærgårdsjeep (CC) som viderefører mye av arven fra Askeladden, og en bowrider (BR). Etter flere år med stort trykk på styrhusbåter, har Askeladden nå satt kreftene inn på å utvikle nye modeller i landstedbåtsegmentet, som tradisjonelt har vært produsentens kjernevirksomhet.
Vi har kjørt både bowrideren og skjærgårdsjeepen. BR-utgaven hadde det minste motoralternativet, en 115-hester, mens skjærgårdsjeepen var motorisert med det største, nemlig 150 hester. I toppfart så skiller det syv knop mellom de to båtene, hvilket kanskje ikke høres så mye. Men akselerasjonen er merkbart bedre med 150-hesteren, og fremfor alt tillater den kraftigere motoren at man går med et langt lavere turtall ved samme fart som med 115-hesteren. Det innebærer behageligere støynivå og lavere drivsstofforbruk. Dessuten har 150-hesteren elektronisk kontrollboks, og bare den detaljen gjør kjøreopplevelsen til en helt annen.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER