Buster LX - Heftig hybrid

LETT ALTERNATIV: Nordic Rescue SAR er en Buster LX som er modifisert med drivenheten fra en vannscooter. Båten gjør 45+ knop og svinger 180 grader på et par båtlengder.
LETT ALTERNATIV: Nordic Rescue SAR er en Buster LX som er modifisert med drivenheten fra en vannscooter. Båten gjør 45+ knop og svinger 180 grader på et par båtlengder.

Buster LX paret med Yamaha STX vannscooter

ROBERT ÅBERG I KIRUNA I SVERIGE HAR BYGGET EN REDNINGSBÅT FOR NORDISKE FORHOLD. MED UTGANGSPUNKT I EN BUSTER ALUMINIUMBÅT OG EN YAMAHA VANNSCOOTER HAR HAN SKAPT EN TEMMELIG UTRADISJONELL FARKOST.

Publisert Sist oppdatert

Robert Åberg, som driver Yamahacenter i Kiruna, bygde sin første brann- og redningsbåt for noen år siden. Den hadde en svært kraftig vannpumpe for å bekjempe branner.

OPPFINNER: Robert Åberg håper å kunne sette sin unike redningsbåt i serieproduksjon.
OPPFINNER: Robert Åberg håper å kunne sette sin unike redningsbåt i serieproduksjon.

Nå er Robert tilbake med Nordic Rescue SAR Boat, et lettere alternativ til en stor redningsbåt. Båten er i praksis en Buster LX som er kraftig ombygd og modifisert på mange punkter. Blanet annet er den utstyrt med steglister og forsterkninger forut og akter. Fremdriften besørges av en Yamaha STX vannscooter med en 1,8 liters motor på 180 hk. Hele el-systemet ombord er 100 prosent originalt fra Yamaha.

Fakta:

NORDIC RESCUE SAR boat

Lengde: 5,63 meter

Bredde: 1,99 meter

Drivstoff: 70 liter

Vekt: 640 kg fullt utrustet

Personer: 7

Motor: Yamaha VX, 1,8 liter, 180 hk

Informasjon: www.nordicrescue.com

Delte en gammel Buster

– For fire år siden da jeg bygde den optimale redningsbåten, begynte jeg å fundere på sette inn en vannscooter i en vanlig båt. Jeg fikk tak i et brukt Buster-skrog og satt inn en helt ny vannscooter, forteller Robert.

– Jeg hentet frem tigersaga og begynte å sage i båten. Karene på verkstedet mente jeg var helt gal, men båten ble eksakt som jeg hadde tenkt meg. 95 prosent av vannscooteren sitter i denne båten som det tok oss nesten 300 timer å bygge.

HYBRID: Redningsbåten kjøres som en vannscooter. Styresystemet er hentet fra en Yamaha STX
HYBRID: Redningsbåten kjøres som en vannscooter. Styresystemet er hentet fra en Yamaha STX

Effektiv

Båtmagasinet prøvekjørte den ferdige redningsbåten i hard vind på den svenske vestkysten. Det er en real kraftpakke som Robert har utviklet. En båt som bør ha mange potensielle bruksområder.

Den turtallsvillige motoren gir den 640 kg tunge båten reale fartsressurser. Toppfarten er 45 knop og akselerasjonen er imponerende. Med Yamahas RIDE-styrning komplett på ett styre fra en vannscooter er båten ekstremt lettkjørt. Man skal være oppmerksom, siden båten reagerer ekstremt raskt på alle manøvere. Nordic Rescue SAR Boat svinger rundt på et par båtlengder, også fra full fart.

For å få båten til å fungere optimalt og klare seg bra under tøffe forhold, kompletterte Robert den med deler fra Nord-Amerika.

VANNJET: I stuverommet på badeplattformen ser man deler av vannjeten.
VANNJET: I stuverommet på badeplattformen ser man deler av vannjeten.

250 liter i sekundet

– Vi fant MiniJets i Canada på internet og har kjøpt komplette jetaggregat med støpte siler i aluminium. Forøvrig har vi benyttet så mange standardkomponenter som mulig for å holde prisen nede.

Jetaggregatet gjør at båten sitter som limt mot sjøen. Båten flytter 250 liter vann i sekundet og presser ut 15.000 liter i minuttet. Sugekapasiteten når man kjører er på hele 4,5 tonn.

Lengst akter er båten litt forlenget sammenlignet med en standard Buster LX. Dette for å få plass til Yamahas servoenhet, som ligger parallellt med jetaggregatet. Den ekstra badeplattformen gjør det enkelt å løfte ombord folk som har havnet i sjøen.

– Båten er bygget i henhold til alle aktuelle regler. Den er godkjent for syv personer og kan kjøre inn på veldig grunt vann siden det ikke finnes noen bevegelige deler under skroget. Vi har bygd seks båter og jeg tror at dette kan bli en veldig aktuell båt for ikke minst redningstjeneste, sier Robert Åberg.