
Førsteinntrykk Silver Shark BRX og CCX

Test av to ulike skjærgårdsjeeper fra Silver
Finske Silver, som ble startet av fem «avhoppere» fra Buster, vender tilbake til røttene med de to nye modellene Silver Shark BRX og CCX bygd helt i aluminium. De to «haiene» er basert på samme skrog med to ulike dekksløsninger.
Silver har oppdatert sine Shark-modeller, med både skrog og dekk i aluminium. Tidligere «kompositt-løsning» med glassfiber dekk og aluminium skrog fylt med skum, er forlatt på disse to modellene til fordel for en litt råere løsning. Skrogene på de to Shark-søstrene, samt utforming av akterskip med motorbrønner, er identiske. Dekkslayouten, derimot, er forskjellig. Båtene henvender seg til to ulike brukergrupper, der den ene har en mer sosial løsning beregnet for dagsturbruk der flere sitter godt beskyttet bak vindskjermen, den andre er mer orientert mot transport og fiske.

FAKTA | SILVER SHARK BBX OG CCX |
CE-KATEGORI: | C |
PRODUKSJONSLAND: | Finland |
LENGDE I METER: | 5,85 |
BREDDE I METER: | 2,24 |
VEKT TØRR BÅT I KG: | 710 (CCX) og 780 (BRX) |
DRIVSTOFF I LITER: | 130 |
FERSKVANN I LITER: | - |
SEPTIK I LITER: | - |
ANTALL KØYEPLASSER: - | |
MAX ANTALL PERSONER: | 7 |
MOTOREFFEKT FRA-TIL I HK: | 80-140 |
MOTOR TESTBÅT: | Honda BF 135 |
TOPPFART I TEST I KNOP: | 40 |
PRIS FRA I KRONER: | 433 800 (CCX) / 464 800 (BBX) |
PRIS TESTBÅT I KR.: | 455 900 (CCX) / 487 800 (BBX) |
Dagstur eller transport
Avgjørende for valg av båt er en del praktiske argumenter, samt om man foretrekker senterkonsoll eller dobbelkonsoll. BRX har fortofte, sidetofter, aktersofa og en konsoll på hver side. CCX har fortofte, aktersofa og tofte foran senterkonsollen med typisk «skjærgårdsjeep»-løsning.
Det er mye aluminiumsfølelse i disse båtene som går veldig stille i sjøen, noe som i stor grad skyldes at de ikke har steglister. Den eneste støyen man hører, kommer inn via det lave akterspeilet. De funksjonelle fordelene med denne løsningen oppveier imidlertid for støyen. Detaljfinishen er høy og opplevelsen er ikke like ”hard” som i mer råbygde aluminiumbåter.

Godt beskyttet
Fører- og passasjerplassene er godt beskyttet mot fartsvind, uansett hva slags layout man velger. Den som først og fremst vil ha en båt for transport og fiske, bør orientere seg mot CCX-versjonen. Den kan også utrustes med et opphøyd fiskedekk som ekstrautstyr. Som ekstrautstyr finnes også et baugfeste for en mindre elmotor.
Shark BRX er mer en tradisjonell bowrider. Med en fint vinklet vindskjerm gir den bra beskyttelse ikke bare for de to som sitter ved konsollene, men også for dem som sitter på akterbenken. Åpningen mellom konsollene stenges med en dør. Fothvileren fortjener å justeres til en mer komfortabel vinkel.
Det er rikelig med stueplass i sittebenkene. Den som ofte har med seg mye utstyr, bør satse på BRX som har flere sitteplasser og dermed også mer stueplass.

Funksjonelle
Det er enkelt å bevege seg rundt i begge modellene takket være rene og ryddige dekk. Dekkslayouten gjør det også enkelt å komme seg ombord og i land. Ekstrautstyr som er verdt å vurdere er en håndrekke på fordekk (haifinne) som gjør det enklere å entre båten over baugpartiet.
Vi kjørte begge modellene med en Honda på 135 hester, hvilket er en effektøkning sammenlignet med forgjengeren som var godkjent for maksimalt 115 hester. Båtene fungerer med 80 hk på akterspeilet, men det er tvilsomt om en så liten motor er et smart valg. I Norge selges Silver-båtene via Suzuki-importør Erling Sande AS med Suzuki-motorer på hekken. De har sin 140-hester som største motoralternativ.

Går rimelig
Båtene har tilstrekkelig skroglengde (5,85 meter) til å oppføre seg bra i skjærgårdssjø. Noen titalls centimetere kortere hadde gitt en mer vilter gange.
Med 135 hk er toppfarten hele 40 knop med et bensinforbruk på 1,16 liter per nautisk mil. I 21 knop er forbruket lavt, med 0,64 liter per nautisk mil, men en passende marsjfart er rundt 25 knop med et forbruk på 0,7 liter per nautisk mil.
Silver har kommet langt i årene siden fem ansatte hoppet av fra Buster og startet produksjon av sine merkevarebeskyttede «AluFiber»-båter. Utviklingen fra deres første modell Silver Hawk 520 til dagens modeller peker i retning av mer «alu» og mindre «fiber».
