Prøvekjørt

NÅ I ALUMINIUM: Nordkapp har lansert aluminiumsnyheten Ranger, og vi fikk anledning til en liten prøvetur ved fabrikken i Polen.
NÅ I ALUMINIUM: Nordkapp har lansert aluminiumsnyheten Ranger, og vi fikk anledning til en liten prøvetur ved fabrikken i Polen.
AVDUKET: Nordkapp 605 Enduro Ranger.
AVDUKET: Nordkapp 605 Enduro Ranger.
GRÅTT OG ORANSJE: Båten vi prøvekjørte var en prototyp.
GRÅTT OG ORANSJE: Båten vi prøvekjørte var en prototyp.
I KJENT STIL: Også den nye alu-serien har fått innebygd fenderløsning.
I KJENT STIL: Også den nye alu-serien har fått innebygd fenderløsning.
TAUVERK: Også denne løsningen er kjent fra de tidligere Nordkapp-båtene av nyere dato.
TAUVERK: Også denne løsningen er kjent fra de tidligere Nordkapp-båtene av nyere dato.
EGNET FOR VANNLEKER: Vannskistanga kan være til glede for mange.
EGNET FOR VANNLEKER: Vannskistanga kan være til glede for mange.

Nordkapp 605 Enduro Ranger

Nordkapp satser trendy og tøft med aluminiumsskrog for sine allerede velprøvde konstruksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Nordkapp i aluminium har fått et helt nytt ytre, men inni er de ganske som før – bortsett fra fargen, som står i stil med det gråglinsende ytre. Vi har testet utfordreren i 20-fotsklassen, Nordkapp 605 Enduro Ranger.

Nordkapps tolkning av kombinasjonen med aluminium utenpå og velkjent glassfiber som innerliner funker bra og gir en robust, praktisk og spennende båt som har gode løsninger og tiltalende egenskaper. Dette er løsninger vi ser hos mange andre produsenter av aluminiumsbåter, som Silver, Yamarin Cross og Buster – for å nevne noen.

Aluminiumsbåtene fra Nordkapp lanseres på vårparten, og parallelt kommer daycruiser-versjonen 605 Enduro Avant, og en meter lengre båter, altså 705, etterhvert – så vi snakker om en hel serie båter med alu-skrog fra Nordkapp.

NÅ I ALUMINIUM: Nordkapp har lansert aluminiumsnyheten Ranger, og vi fikk anledning til en liten prøvetur ved fabrikken i Polen.
NÅ I ALUMINIUM: Nordkapp har lansert aluminiumsnyheten Ranger, og vi fikk anledning til en liten prøvetur ved fabrikken i Polen.

INFO OM BÅTEN

GRAFER
Nordkapp 605 Enduro Ranger
Nordkapp 605 Enduro Ranger

Avant 605 Enduro Ranger

  • Lengde: 606 cm
  • Bredde: 220 cm
  • Bensintank: 125 l
  • Anbefalt motor: 90-150 hk
  • Vekt u/motor: ca. 900 kg

NB: To mann i båten ved disse målingene. Vi vil tro at med rett propell og følgelig høyere maks-turtall vil farten (og forbruket) øke noe. Med én person om bord ble det klokket rett i overkant av 47 knop, men fortsatt med turtall under 5500 rpm, mens man med riktig propell bør forvente et maksturtall mellom 5700 og 5900 med en båt og motor av denne størrelse.

Fra Nordkapp 605 Enduro

Værgudene viste seg slett ikke fra sin beste side under testturen, med regn, tåke og lite vind. Ranger-en er designet over samme lest som helplast-fetteren 605 Enduro – som har høstet lovord i stort monn, så båten forventes å være et stabilt og hyggelig bekjentskap, som den også viser seg å være.

Båtkonstruktør Espen Thorup står bak mange Nordkapp-båter, og har vært sentral i utviklingen av Ranger-serien. Innvendig har båten nesten samme layout som søstermodellene i glassfiber. Men det er endringer og tilpasninger i selve skroget.

Aluminiumsskroget gjør båten rundt 50 kilo tyngre enn 605 Enduro med glassfiberskrog. V-bunnen er to grader skarpere enn glassfiberversjonen, den er på 20 grader, og har en noe annerledes avtrappping. Båten har tre millimeters platetykkelse i sidene og fire millimeter aluminium under kjølen.

Alu-grått og oransje

Innredningen er velkjent Enduro, men fargevalget er annerledes, med en del innslag av grått i den hvite innredningen. Puter og detaljer er holdt i koksgrått med oransje detaljer, striper og dekaler. En røslig, velvoksen R for Ranger pynter opp sammen med 50-årsjubileums-logoen til Nordkapp.

Puter og stoler er trukket i stoff som ikke skal påvirkes av vann. Bred fenderlist bidrar til det røffe, aktivt sportslige inntrykket.

Båten vi prøvekjørte, var en prototyp med noe røff finish på aluminiumen. Produsentene lover bokstavelig talt å polere noen skarpe kanter før båtene kommer i norske butikker på nyåret. Også selve sveisene ønskes noe penere utført på produksjonsmodellene.

Ranger-båtene leveres standard med redningsline og en hardplast koffert inneholdende diverse nyttige og sikkerhetsmessig smarte ting, som nødrakett, verktøy, hansker, smøreolje og kniv, for bare å nevne noe av innholdet.

Testbåten var utstyrt med en Evinrude Etec 150 HO – altså en totakter med 150 hester. Vi venter oss mye fart i den seks meter lange og 2,20 brede skjærgårdsjeepen med styreposisjon på høyre side.

GRÅTT OG ORANSJE: Båten vi prøvekjørte var en prototyp.
GRÅTT OG ORANSJE: Båten vi prøvekjørte var en prototyp.

Bra fartspotensial

Fartspotensialet bør ligge i området rett under 50 knop. GPS-en viste snaue 45 knop, riktignok med to voksne om bord og en propell som åpenbart ikke var optimalt tilpasset. Her bør det være to-tre knop mer å hente. Testkjøring med én person ombord viste 47 knop, så dette er definitivt ikke noen sinke. Og med riktig propell er nok denne båten oppe i 50 knop med samme motorisering.

Planingsterskelen er knapt merkbar. Båten har fin balanse, og gir et godt og solid inntrykk. Noen «blikkbokslyd» er det ikke i det hele tatt, så lyddempingen og sammenføyningene mellom aluminium og flassfiber er det ikke noe å si på.

Stabil

Båten er stum, og har stabile, forutsigbare og opplevd trygge kjøreegenskaper. Den er både skarp og svært retningsstabil, her er det få om noen overraskelser. Det var lite vind og bølger under prøvekjøringen, så vi har ikke prøvd båten i grov sjø. Sideslipp er der, men ikke i urovekkende grad. Båten opplevdes under testen som «tørr».

Vi slapp rattet under full fart, og båten fortsatte rett frem som et lokomotiv. Brå manøvrer, åttetallskjøring, hekkbølger fra andre båter og annen provosering skapte slett ikke kaos ombord.

Finmanøvrering og legge til/fra brygge gikk fint, når man vender seg til den litt lite definerte friposisjonen på gassen. Roreffekten akterover kunne vært bedre, men dette kan være en justeringssak, og var uansett langtfra unormalt.

EGNET FOR VANNLEKER: Vannskistanga kan være til glede for mange.
EGNET FOR VANNLEKER: Vannskistanga kan være til glede for mange.

Du finner det du trenger

Båten er utstyrt med det man trenger både for dagsturer med familien, fiske, vannsport og kanskje en litt tøffere tur iblant. Den har grei instrumentering, et lite, toppåpnet kjøleskap under dashbordet på passasjersiden, solid, sort badetrapp, stuerom foran og bak, kalesjegarasje under, foran vindskjermen, hovedstrømbryter, ditto svart vannskistang, integrerte rom for fendere og gode, solide pullerter. Båten har både manuell og automatisk lensepumpe. Kort sagt savner vi ikke noe.

Båten har frontlanterne og løs stang til akterlanterne. Vi opplever, med en over 180 centimeter lang kropp som har levd litt, og dertilhørende lange bein, at setene med fordel kunne vært satt litt lenger akterover for å gi litt mer plass mot styrekonsollen. Tilsvarende er justeringsmulighetene noe begrenset og klønete. Oversikten for føreren fremover kunne vært noe bedre – og hadde sikkert blitt det om man hadde kunnet justere setefundamentet mer opp.

Stoff i puter og øvrig materialvalg virker tilforlatelig og funksjonelt – dog kunne vi tenkt oss et noe grovere mønster på dørken, som skal være sklisikker.

Litt småplukk

Man kan alltids småplukke litt her og der, som på finish og bearbeidingen av aluminiumen, men i det store og hele synes vi båten funker godt, og importøren lover at når prisene snart er klare, vil de ikke ligge så mye over dem til helplastversjonen, som må sies å være hyggelig for en såpass gjennomført og robust aluminiumsbåt.

Lukkearrangementet til kalesjegarasjen er av gummistrikk-typen, og kunne vært større og mer solid. Her kan man forutse slamring i grov sjø og tøffe tak. Men hva skal man med kalesje på en båt som dette. De færreste kundene velger nok det. Lenger bak synes vi «silene» i åpningene til selvlensingen er både unødvendige og noe små, om enn selve dimensjonen på gjennomføringen er tilstrekkelig.