TEST: Alucraft 23 AC, Arronet 235C, Tärnskär 24

Tre grovkalibrede

En aluminiumsbåt med styrhus kommer formodentlig aldri til å vinne noen designkonkurranse. Ikke er de vakre, og ikke noe alternative for gnikke-og-gnu-mennesker som vil ha skinnende skrog og krombelagte beslag. Men praktiske er de.

Publisert Sist oppdatert

Praktiske, tåler juling, vedlikeholdsfrie og meget robust bygget. Det er karakteristikker vi gir av denne type båt. Med en moderne utenbordsmotor på hekken har man uten tvil en bekymringsfri båt i mange år. Det er en båt for last, for fiske og værebeskyttet transport av familien. Med en liten varmer og et bra navigasjonsinstrument ombord har man en perfekt allværsbåt som kan brukes helt fram til isen legger seg.

En aluminiumsbåt lages av saltvannsbestandige plater og på disse båtene har man en tykkelse på 5 mm i bunn og 4 mm i fribordet. Litt tynnere enn tilsvarende glassfiberbåter, men definitivt ikke svakere. Innvendig har nemlig aluminiumsbåtene en mengde tverrgående avstivninger fra for- til akter. Dessuten kan innfestninger av rekker og fortøyningsbeslag gjøres mye sterkere I aluminium. I en plastbåt er det ikke uvanlig at disse detaljene er skrudd fast direkte ned i laminatet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER