utgave nr 6 2

De eldste hurtigrutene: D/S KONG HAAKON

Publisert Sist oppdatert

De eldste hurtigrutene

D/S KONG HAAKON

Hurtigrutene har gjennom tidene vært livsnerven langs store deler av kysten. Dessverre har bilder og dokumentasjon, særlig på de eldste fartøyene, vært mangelvare. Skutemaleren Roald Solberg bøter nå på dette ved å male detaljerte bilder av de eldste hurtigrutene. Bildene og båtene presenteres i Båtmagasinet. Først ut er D/S Kong Haakon.

Av Roald Solberg

D/S Kong Haakon ble bygget i 1904 av Schömer & Jensen i Tönning i Tyskland for Kystruten, drevet av Stavangerske Dampskipsselskab sammen med Arendals Dampskipsselskab, og satt i rute mellom Oslo og Bergen. Den målte 874 brutto tonn og 196 fot, bygget som stormdekker med lasterom forut og aktenom maskinrommet. Maskinen var av triple ekspansjons-type på 1200 hk som gav 12,5 knops marsjfart. Da Stavangerske trådte inn i Hurtigruten i 1919, var det for å knytte ruten til jordbruksbygdene på Jæren, som da fikk anløp én gang i uken. Gjennom mange år hadde D/S Kong Haakon vært blant de flotteste skip på Sørlandsskysten, men med et sertifikat for 400 passasjerer i kystfart ble den blant de minste hurtigrutene.

D/S Kong Haakons karriere som hurtigrute forløp ikke uten dramatikk, som da det grunnstøtte 8. februar 1924 ved Rongevær og måtte settes på grunn for ikke å synke.
Etter levering av hurtigruteskipet Sanct Svithun i 1927, gikk D/S Kong Haakon tilbake til Kystruten, men fortsatte som avløsningsskip. Ved krigsutbruddet lå Sanct Svithun ved verksted og D/S Kong Haakon avløste. 9. april 1940 ble D/S Kong Haakon rekvirert av de norske myndighetene for å føre avdelinger fra Alta Bataljon sørover til Narvik. Ved den norske kapitulasjonen i juni ble det levert tilbake til rederiet.

Sanct Svithun forliste i september 1941 og Kong Haakon ble hentet inn påny. I februar 1942 fikk rederiet pålegg fra okkupasjonsmyndighetene om å forandre skipets navn til Kong Sverre. Under dette navnet kom skipet ut for flere dramatiske episoder. I mars 1944, mens det var for nordgående ved Stadt, ble det angrepet av en ubåt. Tre torpedoer ble avfyrt. En gikk fremfor baugen, en kloss i rorstammen og en under bunnen som detonerte mot land. Skipet hadde englevakt, slik det også hadde da transportskipet Vorbode, lastet med 120 tonn dynamitt, eksploderte ved Festningskaien i Bergen 20. april 1940. Kong Sverre lå like ved og ble skadet, men kom seg til Stavanger for egen maskin, der den ble lagt i opplag inntil freden.

Etter reparasjon og modernisering ble D/S Kong Haakon - igjen med sitt gamle navn - satt inn i Hurtigruten i januar 1946. For andre gang skulle Kong Haakon se seg pensjonert av en Sanct Svithun. Gamle Kong Haakon la ut på sin siste rundtur fra Bergen 25. mai 1950 og ble deretter lagt opp i hjembyen som reserveskip. I begynnelsen av 1953 ble skipet solgt til Eisen & Metall AG i Hamburg for 230.000 kroner og 23. februar ble det hentet av slepebåten Wotan og slept til sin siste havn hvor det ble hogget.