utgave nr 4 2001
Et skinn av ny båt
Et skinn av ny båt
Glassfiber har mange fordeler, blant dem sin holdbarhet. Men også plast må rengjøres og poleres jevnlig om materialet skal beholde sin glans og ikke falme og bli misfarget. Men det er mulig å gjenskape falmet glans med polering, enten for hånd – eller aller helst ved hjelp av en poleringsmaskin.
AV PETER CAPLEN
Den mest effektive og fornuftige måten å gi vanskjøttet glassfiber tilbake glansen på, er ved bruk av en poleringsmaskin. Om man ser bort fra at en slik maskin koster noen kroner, er det forunderlig hvor mange båteiere som fortsatt polerer båtene sine for hånd – selv om de stilles overfor tilsynelatende endeløse skrogsider. En profesjonell poleringsmaskin av god kvalitet koster 2.500-3.000 kroner, men når båten koster flere hundre tusen, er det fornuft i det å holde båten ren med et minimum av innsats. Selv bruker jeg en Rupes Mini-Polisher som er effektiv nok, men allikevel mye lettere enn de fleste profesjonelle modellene. Jeg utstyrer maskinen med en 3M Superbuff-pute og oppnår nå et langt bedre resultat på en brøkdel av tiden det tok å gjøre jobben manuelt.
For å illustrere hvor mye lettere poleringsjobben kan gjøres ved hjelp av en maskin, fant jeg en forfallen Hardy motorbåt passende.
Bilde 1:
Forfallet er tydelig, med riper og oppskraping på skrogsidene. Men under vannlinjen er båten fortsatt i god forfatning.
Bilde 2:
Første oppgave er å fjerne all skitt som har festet seg til skroget. Om man slurver her, vil poleringen bare føre til at man gnir skitten dypere inn i gelcoaten. Børsten med langt håndtak og strømpe kommer fra en bilutstyrsforretning.
Bilde 3:
Når en båt er så hardt brukt som denne, vil dessverre flere merker og sår komme for dagen etter at skroget er rengjort. Gelcoatreparasjoner er utenfor denne artikkelens tema, men de fleste mindre skader av denne typen vil være henimot usynlige når skroget er polert.
Bilde 4:
Bortsett fra de mange sårene som var for dype til å poleres vekk, var det kun ett område som trengte ekstra oppmerksomhet: En gammel gelcoatreparasjon var i utgangspunktet dårlig pusset og fortsatt godt synlig. Derfor måtte vi til med slipepapir.
Bilde 5:
Vanskjøttede båter som denne krever at man bruker en slipepute heller enn et poleringsprodukt. Jeg bruker en 3M ”Finesse-It”-pute som er spesielt utviklet for bruk på glassfiber. Dermed unngår man at områder med farget gelcoat blir blasse. En pute designet for bruk på glassfiber er å foretrekke for å unngå oppskraping av overflaten. Den fungerer også godt på malte overflater.
Konsentrer jobben om små flater av gangen for å sikre et jevnt resultat. Jeg foretrekker å legge polishen rett på overflaten heller enn på selve poleringsputen. Dermed reduseres bruken av poleringsmiddel. Middelet påføres med en tørr klut på henimot én kvadratmeter skrogflate. Deretter kjøres poleringsmaskinen sakte over området for å spre polishen jevnt. Fortsatt mens maskinen går, føres poleringsputen over hele området fra side til side og opp og ned med et lett press inntil polishen er nesten borte. Øk deretter farten på maskinen for å foreta den siste grundige poleringen. Dersom farten er for stor tidlig i poleringen, vil polishen hardne og feste seg til overflaten slik at den må fjernes med en våt klut. Når polishen har forsvunnet helt og området begynner å skinne, økes igjen hastigheten for å fullføre poleringen. Om nødvendig kan området få en behandling til for å optimalisere resultatet.
Bilde 6:
Når hele overflaten er polert og har fått en tilfredsstillende finish, er det på tide å utbedre skader som er kommet til syne. Ved hjelp av et 400-sandpapir på en fuktet overflate ble de gamle skadene slipt ned, og deretter ytterligere pusset med et 800-papir på fuktet overflate. Deretter ble skadene polert for siste gang for å heve kvaliteten til samme nivå som resten av skroget.
Bilde 7:
Med poleringen og de kosmetiske reparasjonene fullført, er det på tide å polere igjen – denne gangen med rensemiddel og voks for å gi et mer varig resultat. Jeg bruker 3M glassfiber-rens og voks for å fjerne skitt og misfarging, som samtidig gir en voks-finish. Det samme produktet er også ideelt fordi det gir en finere finish enn poleringsmiddelet og reduserer antallet operasjoner i prosessen. Flere tilsvarende produkter er tilgjengelige i handelen.
Bilde 8:
Når poleringen er fullført, er det en god idé å spyle båten med vann for redusere den statiske elektrisiteten som har en tendens til å trekke til seg støv og skitt. Straks spylingen er avsluttet, er det nødvendig å tørke vekk vannet for å unngå skjolder.
Bilde 9:
Det endelige resultatet er lønn for strevet. Ta en titt på bilde 1 og sammenlign. Dersom skrogsidene blir rengjort jevnlig gjennom sesongen, er det ingen grunn til at de ikke skal fortsette å være slik.
Bilde 10:
De fleste produktene som er omtalt i denne artikkelen er tilgjengelig over hele verden. Der de er vanskelige å få tak i, vil tilsvarende lokale produkter kunne gi henimot samme resultat. Både ”Finesse-It” marinepolish hvit og ”Fibreglass Cleaner og Wax” kommer fra 3M’s nautiske serie. Det samme gjør den såkalte ”Superbuff”, eller puten, som monteres på poleringsmaskinen. En minipute er også tilgjengelig for bruk på elektrisk drill, men også den fordrer lav hastighet for å unngå at man brenner poleringsmidlene fast i overflaten. Maskinen jeg bruker er fra italienske Rupes og har betegnelsen Superlight Mini Polisher og er betydelig lettere enn tilsvarende maskiner fra andre produsenter, selv om den er utstyrt med en 900 watt motor. Vaskebørsten med det lange håndtaket er designet for vasking av lastebiler, men tilsvarende godt egnet når båten skal vaskes.