utgave nr 3 2004

Ekstrem båt: Norsafe Magnum 750 Jet

Publisert Sist oppdatert

Sjøens

Aller

Råeste

Søk og redning stiller store krav til båt og mannskap. Trenger du hjelp, skal du få det. Uansett vær og føre. Vi har kjørt denne norskbygde SAR-skapningen, en båt som ryster og imponerer.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Ikke mange båter med LOA 7,5 meter er bygget for å tåle storm. Norsafe 750 Magnum er det - og må være det. Det nytter ikke å skylde på været når det ligger en person i sjøen som trenger hjelp.
- Mannskapet sier nok stopp før båten.
Mannen som sier det burde vite. Bjarte Skaala er teknisk sjef hos Norsafe. I dag er han bekymret; været er for pent. Sjøen er til å speile seg i. Jo, det er litt sjø utenfor Tromøysundet ved Arendal. Men Skaala vil gjerne vise hva båten er god for, og de puslete bølgene er ikke i nærheten av noen utfordring for den.
Likevel: det skal ikke mye fantasi til for å skjønne hva den kan. Her er det ingen plass til unødvendigheter. Alt har en misjon i den orange SAR-båten (Search And Rescue).

Startknapp, ikke nøkkel

Jockeysetene er harde. Dette er feil adresse om du leter etter luksus, her handler det om funksjonalitet og effektivitet. Et kort trykk på startknappen vekker Steyr-dieselen til liv. Uten støydemping i motorrommet bråker den litt mer enn normalt, men plagsomt blir det ikke. Dessuten er vel neppe støy det man bekymrer seg mest for vei til en nødstilt. Gasshåndtaket skyves frem og turtallet øker, men vi beveger oss ikke. Først når vi kobler inn vannjeten setter vi oss i bevegelse. Sakte glir vi ut fra brygga, og snart er vi på vei ut Tromøysundet.
Denne båten er fascinerende forskjellig fra en fritidsbåt. Løsningene er gjennomtenkte, laget for å fungere. Det lave fribordet er et eksempel: i en fritidsbåt ville man skreket "hva med sikkerheten?". Her gir det tvertimot større sikkerhet. Lavt fribord gjør det enklere for mannskapet å få tak i en person i sjøen, ikke uvesentlig dersom personen er skadd. At båten er utstyrt med start- og stoppknapper har også sin forklaring: leting etter tenningsnøkler er ingen god utnyttelse av tiden når man skal redde liv. Så har vi den støtabsorberende fenderlisten rundt hele båten. Ikke spesielt vakker, men den tar av for det meste når man skal sjøsette eller heise båten om bord i moderskipet i fart.

Manøvreringsdyktig som få

Jeg får beskjed om å holde meg fast. I 25 knop skal vi reversere vannjeten, blant fagfolk kalt en crash-stop. Tro meg, betegnelsen er svært dekkende. Drøyt to tonn båt fra 25 knop til full stopp på litt over en båtlengde. Den arme journalisten får et øyeblikks fornemmelse av indre organer som klasker mot kroppens "forre skott". Retardasjonen er enorm, båten stuper fremover og nesten før man skjønner hva som skjer ligger den stille.
Igjen får jeg beskjed om å holde meg fast, igjen skjønner jeg hvorfor båten er utstyrt med solide griperekker på de to passasjerplassene. Bjarte legger roret over så langt det går. Båten hiver seg rundt og demonstrerer en manøvreringsdyktighet som få andre båter kan vise til. Han gliser.
- Jeg har forsøkt alt for å få denne båten til å kantre ved kjøring i grov sjø. Fortsatt har jeg til gode å greie det, hevder han.

Bygget for å kantre

Skulle man være så uheldig å få båten til å kantre, er det ingen grunn til å henge med leppa. I targabøylen sitter en CO2 flaske og en 1100 liters airbag. En kvikksølvbryter stopper motoren ved 90 graders krengning, og en ventil hindrer motoroljen i å renne ut av bunnpanna og opp i motoren. 3000 liter flyteskum mellom skroget og innerlineren sørger for at flyteegenskapene er utmerkede, også med kjølen til værs. Dra i håndtaket på akterspeilet for å løse ut CO2-flaska, airbagen blåses opp og båten er snudd på rett kjøl. Hele operasjonen tar om lag 15 sekunder. Deretter er det bare å klatre om bord igjen, trykke på startknappen og kjøre videre.

Sjøsettes i fart

Norsafe Magnum er en redningsbåt. En båt som skal markedsføres som redningsbåt må oppfylle en rekke krav, fastsatt i internasjonale regelverk. Ett av kravene er evne til å sjøsettes fra moderskipet i opp til fem knops fart med besetning om bord. En kraftig bøyle med en grovt dimensjonert krok gjør det mulig å heise båten opp og ned ved hjelp av en wire. Fangline i en krok på fordekket sørger for at båten ikke skjærer ut når den er sjøsatt. Ved førerplassen står et stort varselskilt som informerer om hvilken rekkefølge de to linene skal frigjøres i: løfteline først, deretter fanglina i baugen. En feil her vil være fatal. Båten vil kantre og bli et av verdens dyreste drivankere. Det er en oppgave selv ikke denne båten er konstruert for.