utgave nr 3 2001

Båtfolk i fokus: Tore Foss

Publisert Sist oppdatert

Båtfolk i fokus

Tore Foss

ALT FOR "HJULIA"

Oslomannen Tore Foss er av den "underlige" mennesketypen som har en usvikelig tro på at noe umulig kan la seg realisere. I løpet av de neste to årene skal han bygge en 75 fots hjulbåt etter "Ikea-prinsippet" - med vanskeligstilt ungdom som motivator og arbeidskraft. Du kan treffe dem på Sjøen for alle.

AV ATLE KNUTSEN

Det er slike som Tore Foss som rokker ved vår tilvante oppfatning om "fornuft". Han handler i ånden til Georg Bernhard Shaw, som sa at "Det fornuftige menneske innretter seg etter verden, mens det ufornuftige menneske forsøker å innrette verden etter seg. Derfor beror alle fremskritt på det ufornuftige menneske".
I seg selv er det imponerende at noen seriøst vurderer idéen om å bygge en Mississippi-variant av en hjulbåt i Norge i våre dager. At prosjektet dertil skal realiseres av unge mennesker som er mer tent på det praktiske enn det teoretiske, vitner om hva initiativtageren selv må ha gjennomgått av prøvelser i unge år.
- Jeg har aldri hatt det så moro som nå. Etter å ha jobbet et helt liv, bestemte jeg meg for å gjøre akkurat det jeg har lyst til. Målet med "Hjulia"-prosjektet er i første rekke å gi ungdom en avsporing tidlig i den fasen da de er i ferd med å gi opp. Jeg ser på det som vedlikehold fremfor å rette opp et totalhavari. Skolen i dag forsøker ofte å "hjelpe" vanskeligstilte elever på en måte som stigmatiserer dem - forsterker følelsen av å være "annerledes" i negativ forstand. De fleste vil jo være blant de som er "in", mener Tore Foss.

Hjulbåt

En 75 fots skovelbåt som "Hjulia" har vel knapt tidligere sett dagens lys her i landet. Hvor fikk han så idéen fra?
- Jeg så en tilsvarende båt i California for to år siden. Den fungerte som restaurant og var veldig sjarmerende, syntes jeg. Jeg anså det mulig å bruke en slik båt som skoleskip for ungdom som har falt litt utenfor de rammer som skoleverket definerer. Vel hjemme videreutviklet jeg tanken, og den idéelle overbygningen for prosjektet er klar: "Hjulia" skal bli et flytende mikrohotell med plass for 75 daggjester og 30 overnattingsgjester. Prosjektet skal beskjeftige ungdommene hele veien, fra bygging til drift av båten. Til nå har ni gutter vært innom og vi har til enhver tid 3-4 i beskjeftigelse. Rekrutteringen foregår via bekjente og omfatter ungdom fra ungdomsskolen og opp til 18 år, forteller Foss.
- Hjulia skal altså være en vaskeekte hjulbåt, men bygget etter moderne prinsipper. Men det kanskje mest spesielle med båten er at den blir laget i moduler som til slutt skal settes sammen. Blant annet er skovelen klar. Skroget blir bygget i sandwich og vil bli vinterisolert slik at båten kan brukes hele året. Vi legger veldig stor vekt på at båten skal være energiøkonomisk og innovativ med hensyn til byggemetode. Her blir det vannbåren varme, renseanlegg for kloakk og oppsamlingssystemer for spillolje fra fremdriftsmotoren, en Mercedes OM 403, forklarer Foss engasjert.

Giverglede

- Hjulia skal være ferdig om to år. Hele prosjektet er basert på sponsorstøtte og giverglede. Det er ikke noe økonomi i dette, og jeg ønsker ikke å tjene penger på det. Lønnen er å få lokket frem de positive kreftene som bor i ungdommene.
- I tiden fremover vil vi fortsette å produsere modulene. Vi har hatt mange delmål underveis, blant annet skal vi på utstillingen "Sjøen for alle" på Sjølyst nå i mars. Der vil vi vise frem skovelen og ha en simulator hvor interesserte kan få prøve hvordan det er å manøvrere en hjulbåt.
- For å redusere ventetiden til "Hjulia" er ferdig, la vi arbeidet med henne litt til side i fjor sommer og bygget "Hjulihus". Den kom i stand etter voldsom sjølengt og godt sponsorsamarbeid. Hun har saltak med rød taksten, gule vegger, flaggstang og gjestfri brygge rund baut. Husbåten er fullt beboelig, min kone og jeg bodde faktisk ombord i hele sommer. Men nå er det igjen "Hjulia" på heltid, avslutter frodige