utgave nr 12 2003

Leder

Publisert Sist oppdatert

HansEr julepresangene handlet inn? Noe til båten er bestandig kjækomment og populært. Noen har kanskje til og med bevilget seg ny båt i julepresang til seg selv, kona eller samboeren? Og er båten nyprodusert eller inntil 5 1/2 år gammel, skal den være CE-merket. Og da er vel alt i sin skjønneste orden, mener du. Men det kan du altså ikke være sikker på, for det er egentlig ikke noe kontrollorgan som har saumfart båten med tanke på konstruksjon og sikkerhet. Båtbyggeren må ha skrevet under på en såkalt samsvarserklæring om at båten er bygget etter angitte forskrifter, men ingen kan være helt sikker på at båtbyggeren kjenner alle forskrifter og har fulgt dem.
Kontrollorganet i disse sakene er Sjøfartsdirektoratet, men deres kontrollmuligheter er en vits når de omtrent ikke har penger til bussbillett én vei fra Oslo til båtbyggerby nr. 1, Arendal. Derfor blir det harelabbkontroll når båtene er samlet til den årlige utstillingen på Lillestrøm. Slett ikke tilfredsstillende og en hån mot seriøse båtbyggere og det kjøpende publikum. Skal man ha regler, må de etterleves og kontrolleres av sakkyndig organ, for eksempel Veritas. Slik sett var den gamle ordningen med Veritasgodkjenning i henhold til Nordisk Båtstandard en langt større sikkerhet og trygghet for kunden og et konkurransefortrinn for de båtbyggere som kunne feste det blå skiltet til sine båter.
Men myndighetene kan ikke stole mye på sine egne regler. For faktum er at ingen statlige organer, verken lovgivere eller kontrollinstanser vil ta ansvar for reglene i den forstand at dersom en båtbygger følger reglene til punkt og prikke, og det ved en skade skulle vise seg at reglene ikke holder mål, er det båtbyggeren som vil måtte svare for seg ovenfor en kunde i en rettssal - ikke lovgivere og kontrollorganer. Det er etter vår oppfatning helt feil. Har myndighetene sagt A, får de også si B.
Vi ramlet over et gammelt avisutklipp (fra 28. mars i år) fra Aftenposten forleden der to av landets eldste og mest ærerike roklubber, Christiania Roklub og Norske Studenters Roklub, som begge har tilholdssted i Frognerkilen, er engstelige for at de snart ikke er mer plass til dem fordi båtforeningene der stadig utvider sine anlegg. Der bør være plass til alle i fredelig sameksistens både der og andre steder på sjøen. "Finn dere et annet sted å ro", sier formannen i Frognerkilens båtforening. Finn dere heller en annen formann, sier nå vi til samme båtforening.
Når dette året ebber ut, skjer det i forvissning om at Båtmagasinet stadig øker sitt opplag. Vi har fått kjempepositiv respons på innholdet i bladet det siste året, og vi skal forbedre oss enda mer i året som kommer. Vi ønsker alle våre trofaste lesere en riktig god jul og et godt nytt båtår!