utgave nr 11 2011

Stille strøm - Efoy brenselcelle

Den er liten, den er lett – ikke større enn en av disse kjøleboksene vi tar med oss på stranden. Den lager ikke mer lyd enn en kattunge som blir klødd på magen, og den er miljøvennlig. Vi har sett nærmere på Efoy brenselcelle.

Publisert Sist oppdatert

 Den er nesten vedlike-holdsfri, enkel i bruk og enkel og installere. Men den har en last, den er avhengig av sprit.
Efoy er ledende på markedet når det gjelder brenselcelle-teknologi for fritidsbruk. Ved å bruke metanol som brensel fungerer Efoy som en batterilader. Altså at man kan lade batterier uten å kjøre motor eller ha tilgang på landstrøm. Enkelt sagt er en brenselcelle en enhet som lager elektrisk energi fra et drivstoff ved å la det reagere med et oksidasjonsmiddel i en elektrokjemisk prosess. Teknikken er i rivende utvikling og brukes til drift av både U-båter og Hydrogen-biler.
Vi skal ikke dvele for mye ved selve teknikken, men se litt på hvordan vi kan ha glede av den i en fritidsbåt. Sammenlignet med tradisjonelle bensingeneratorer har Efoy en rekke fordeler. Den er mindre, lettere og helt stillegående. Efoy brenselceller slipper ut kun vann og CO2 i en mengde som kan sammenlignes med det et barn ånder ut. Når vi i tillegg tar med at anlegget er utrolig enkelt å installere og at det fungerer automatisk, skulle vi tro at det bare er fryd og gammen. Ulempen er først og fremst en relativt høy pris for anskaffelse, og at metanol-patronene som driver anlegget ikke kan kjøpes hvor som helst. Du får dem ikke hos kjøpmannen på kaia.

Alternative strømkilder

Ønsker vi å kunne være uavhengig av landstrøm over en viss tid må vi følgelig ha alternative lademetoder. Det vanligste er å ha et strømaggregat. Ulempene er at de er relativt store og tunge, at de krever en del vedlikehold, utslipp av eksos og ikke minst støy. Vi har tidligere tatt for oss bruk av solcellepaneler som alternativ ladekilde. Fordelene med disse er at du får tilnærmet gratis strøm. Ulempene er at det kreves ganske store paneler for at de skal monne og at de kun fungerer optimalt i sol og ved riktig plassering. Vindgenerator er nok et alternativ, men bruksmessig er nok disse først og fremst egnet på seilbåter.
Efoy brenselceller er et meget godt alternativ som alternativ strømkilde for lading av batteriene, enten det er vanlige syrebatterier, AGM-batterier eller gelé-batterier. Efoy kan dessuten gjerne brukes i kombinasjon med solcellepaneler. Da kan du lade batteriene med solenergi når forholdene tillater det og fylle på med brenselcelle-energi når det er nødvendig. Med en slik kombinasjon vil det gå deg vel, og du kan leve lenge i uthavner.

 Modellvalget

Efoy brenselceller har vært på markedet en stund, men har nylig oppgradert sitt sortiment for fritidsbruk. Produsenten har i dag tre modeller for fritidsmarkedet; Comfort 80, Comfort 140 og Comfort 210. Modellbetegn-elsene indikerer ladekapasitet per dag; 80 Ah (amperetimer), 140 Ah og 210 Ah. De har en maksimal effekt på henholdsvis 40 watt, 140 watt og 210 watt. Ladestrøm (12 volt) henholdsvis 3,3 ampere, 6,0 ampere og 8,8 ampere. Alle modellene har samme størrelse (L x B x H): 44,3 x 20,2 x 28,8 centimeter. Altså ganske beskjedne mål. Ser vi på vekten er den også ganske lik, henholdsvis: 7,0 kg, 7,5 kg og 8,2 kg. Alle er oppgitt til å ha et forbruk på 0,9 liter metanol per kWh. Den største modellen har 5 års garanti, mens de andre modellene har 2 års garanti (utvidelse av garantien kan kjøpes som tileggsytelse).  Selv om det fysisk ikke er så stor forskjell på de forskjellige modellene, er det ganske stor prisforskjell. Hos Seatronic, som er prisgunstig på dem, tar de henholdsvis kr 23.900,-, kr 35.900,- og kr 48.500,-. For å gjøre det oversiktlig kan vi sette de tekniske data opp i en tabell. Her har vi også beregnet pris per amperetime - for å illustrere hva du får for pengene (se under).

Tankpatroner

Efoy brenselceller må kun brukes på Efoy sine egne metanol-tankpatroner. Brukes annen metanol kan anlegget skades og garantiene bortfaller. Tankpatronene leveres i dunker på 5 liter (M5) og 10 liter (M10). Pris henholdsvis kr 295,- og kr 350,-. Det skulle gi en literpris på henholdsvis kr 59,- og kr 35,-. Det lønner seg altså betydelig å satse på de største patronene. Problemet kan rett og slett være å få tak i dem. Det er ikke lov å sende dem med post, og følgelig må du kjøpe over disk. Det er begrenset med utsalgssteder, og det er ikke mange båtutstyrsbutikker som har det i hyllene. Mange Caravan-butikker har dem. For å finne utsalgssteder kan du gå inn på Efoy sin hjemmeside eller laste ned en Efoy-app fra App Store.   
Efoy har oppgitt antall selv-forsynte bruksdager til 15 (M5)og 30 (M10). Dette er en erfaringsverdi og vil naturlig nok variere i forhold til brukeradferd. M5-patronen er oppgitt til å ha en nominell kapasitet på 5,5 kWh/460 Ah. M10-patronen 11,1 kWh/925 Ah. Et par 10 liters dunker burde dekke behovet for hele se-songen.
Du må alltid ha i tankene at metanol er brannfarlig og ganske giftige saker. Patronene er sikret på den måten at ingen metanol renner ut, selv om dunken skulle velte. Det er heller ikke mulig å helle rett fra dunken. Det følger med en egen holder, som skal monteres like ved Efoy-apparatet. Patronen festes ved hjelp av spennbånd, som også følger med.

Valg av størrelse

Valg av anlegg vil være avhengig av hvor mye du ligger i uthavner, om du også bruker båten om vinteren og hvor stor batterikapasitet du har. På Efoy sine hjemmeside ligger det en enkel kalkulator. Her kan du legge inn forskjellige parametere; om du også bruker 230 volt (via inverter), vinterbruk, batteri-kapasitet, om du har kjøleskap, TV og annet. Ut i fra samlet poengsum vil du få en anbefaling for modellvalg.

Montering

Efoy-anlegget kommer komplett med alt du behøver for installasjon. Det eneste du trenger er noe håndverktøy. Brukermanualen er god, men ikke på norsk. Du kan imidlertid laste ned norsk monteringsanvisning og bruker-manual på Efoy sin hjemmeside (eller på Seatronic sin hjemmeside). Typisk monteres anlegget i stuverom eller lasterom, men kan også monteres i benk eller skap. Dog trenger den noe rom, minimum 68 x 38 x 34 centimeter. Dette inkluderer plass til en M10 tankpatron. Rommet må ha tilførsel av frisk luft og utlufting for spillvarme. Spillvarmen ledes ut via et luftrør med 10 centimeter diameter. Avgasser og kondens ledes ut gjennom en avgasslange med 1 centimeter diameter. Det følger med isolasjon som træs på slagen. Dette for å hindre at is kan blokkere slangen ved bruk om vinteren. Apparatet må monteres horisontalt. Til montering brukes en medfølgende mon-teringsplate og apparatet festes enkelt ved hjelp av spennbånd. Holder for tankpatron monteres like ved. Patronen kobles til ved at man erstatter lokket på dunken med tilkobling fra Efoy.
Anlegget er utstyrt med et betjeningspanel. Dette kan eventuelt felles inn i et kontrollpanel. Mellom Efoy brenselcelle og kontrollpanel trekkes medfølgende datakabel. Denne kobles enkelt og kjapt ved hjelp av "telefonkontakter". Ladekablene som følger med kobles også med hurtigkoblinger. Ledningene er utstyrt med to sikringer, 2 A og 15 A. Om ladekablene ikke er lange nok kan det kjøpes forlengelseskabler. Det eneste du egentlig trenger er verktøy til å koble ladekabelen til batteriene. Husk at dersom båten er utstyrt med batterimonitor, så må minus-ladeledningen kobles til ut-siden av monitorens shunt. Om ikke vil ikke ladingen fra Efoy brenselcelle bli fanget opp og batterimonitoren vil vise feil. Som ved andre installasjoner bør du gjøre deg flid med å feste kabler med buntebånd eller annet festemateriell. Da blir det pent og oversiktlig.
Du trenger følgende verktøy og tilbehør: Borremaskin, stikksag, skrutrekker(e), unbrakonøkkel 3 millimeter, tetningsmasse, saks eller kuttekniv samt fastnøkler for å koble ladeledninger til batteri. Ellers trenger du skruer for feste av monteringsplate, holder for tankpatron og betjeningspanel. Buntebånd og eventuelt selvklebende monteringsplater for buntebånd.

Enkel oppstart

Oppsett og betjening er uhyre enkel. Menyene er nærmest selvforklarende. Første gang du starter må du stille inn språk, dersom du ønsker noe annet enn engelsk. Du må også stille inn om du benytter M5 eller M10 tankpatron. Displayet viser grafisk nivået til metanol-patronen og til enhver tid batterienes spenning. Videre vises hvor mye den lader (i ampere) og hvilket modus du har valgt. I menyen kan du velge om du vil at den skal starte automatisk eller manuelt (operating mode). I Automatisk-modus vil den starte av seg selv når spenningen synker til et visst nivå (12,3 volt). Når batteriene er ladet går den over i standby.  Alternativt kan du velge å slå den på manuelt når det er behov. Til slutt kan du velge om du vil slå den av manuelt. Gjøres det bruker apparatet litt tid på å kjøre seg ned (Shutdown procedure). Du kan også hente ut informasjon om driftstimer og eventuelle feilmeldinger. Ved feil vil en rød lampe lyse, og det kommer opp feilmelding, for eksempel at det er tomt for metanol. Efoy brenselcelle har en integrert laderegulator, og den virker stort sett på samme måte som en vanlig lader. Altså at den lader ved behov og kutter lading når batteriet er fylt opp.

Ekspertmeny

Efoy brenselcelle kan stilles inn slik at den uansett starter, selv om den er slått av, om batterispenningen blir kritisk lav (11,2 volt). Batteriene lades så opp til 12,8 volt. Funk-sjonen beskytter altså batteriet ved å forhindre at det ødelegges på grunn av nedtapping, men den overtar ikke ladefunksjonen. Videre er det lagt inn en funksjon som hindrer at apparatet skades ved frost. Blir temperaturen under 3° C settes apparatet i "Anti freeze". Standard-instillingene er for de fleste fornuftige, men det er mulig å gå inn i en ekspertmeny for å forandre batteriparametre og beskyttelse. For eksempel kan man forandre "Swich-on delay" - utsatt oppstart. Det er lagt inn en forsinkelse for å hindre at apparatet starter selv om spenningen en kort tid synker under 12,3 volt, for eksempel ved at en lensepumpe starter. Standard innstillingen er 60 sekunder, men den kan stilles opp til maks 300 sekunder.
Prisen er forholdsvis høy, men likevel ikke avskrekkende. Skal man anskaffe solcelle-paneler med like stor effekt vil prisen bli omtrent den samme, og dessuten kreve betydelig mer plass. Vi ser for oss en ideell kombinasjon mellom Efoy brenselcelle og solcellepanel.