utgave nr 11 2011

KNBFs medlemssider

Næringsminister Trond Giske er politisk leder for blant annet Sjøfartsdirektoratet(SDIR). Tidlig i høst ga han Sjøfartsdirektør Olav Akselsen i oppdrag å sette sammen en arbeidsgruppe som skal se på tiltak for å få ned ulykker på sjøen.

Publisert Sist oppdatert

Sjøfartsdirektøren er ivrig fritidsbåtbruker og har kanskje noen «moralske aksjer» i saken som vil gavne oss?  Arbeidsgruppen skal bestå av Sakkyndig Råd for Fritidsbåt hvor KNBF er fast medlem, samt medlemmer fra alle andre som har interesser i fritidsbåt.
Sakkyndig Råd for Fritidsbåt er en allerede etablert gruppe som består av de tyngste aktørene i bransjen, ledet av Sjøfartsdirektoratet.
Sakkyndig Råd og mange andre ble invitert til et oppstartmøte i Haugesund i oktober.  Akselsen forklarte om mandatet, forventningene og hvordan det skal jobbes.  Sakkyndig råd blir arbeidsgruppen, og de andre interessentene og ekspertene blir en referansegruppe.  Arbeidsgruppen skal presentere sine konklusjoner og eventuelle forslag til tiltak innen 1. april neste år.  For å komme i mål er det planlagt møter en gang i måneden, samt utstrakt mailkorrespondanse
Da dette trykkes, har gruppene hatt to møter til og arbeidet er trolig godt i gang.  
De forskjellige interesseorganisasjonene har presentert og argumentert for sine fanesaker, og arbeidsgruppen har prioritert de konkrete tiltak som skal foreslås.
KNBF hilser dette tiltaket velkommen og er glad for båtbrukerne og bransjen nå får en seriøs mulighet til å mene noe om noen av de tingene som utpeker seg som viktige etter sesongens ulykker.  De tre F‘ene; fart, fyll og flytevest blir nok sentrale temaer.
 

Medlem i Kongelig norsk Båtforbund...

Det finnes kun en landsdekkende interesseorganisasjon for båtfolk i Norge; Kongelig Norsk Båtforbund(KNBF).  KNBF har i dag ca 30.500 medlemmer fordelt på ca 5.500 personlige medlemmer, og ca 25.000 medlemmer kollektivt innmeldt via lokale båtforeninger.
Hvorfor blir man medlem i en båtforening?  Medlemskap i en båtforening har stort sett bare en fordel i det daglige; en båtplass med tilhørende parkeringsplass som kanskje er opplagsplass om vinteren.  Når man velger båtforening betyr beliggenhet, havnefasiliteter og pris mer enn å se på den organisasjonsmessige tilhørigheten, naturlig nok.
De færreste som melder seg inn i en båtforening legger vekt på foreningens organisasjonsmessige tilhørighet.  Men - tenk litt over hva du får av fordeler når du melder deg inn i en båtforening.  Har foreningen landsdekkende støtteapparat og over 30.000 andre medlemmer å spille på, eller står man helt alene?
KNBF fungerer som støtteapparat for 200 båtforeninger i Norge.  Vi driver et intensivt båtpolitisk arbeide, og vi blir tatt seriøst, noen ganger rett og slett fordi vi er mange!
Hvis KNBF trenger mer «muskler» i en prinsipiell båtpolitisk sak, allierer vi oss med Norges Seilforbund og aktiviserer Norsk Båtråd, et arbeidsfellesskap som da representer over 60.000 båtfolk i Norge!  Norsk Båtråd er aktive i to saker for øyeblikket;  Saken om eiendomsskatt på flytebrygger som skal opp for retten i Østfold i november, og saken om at Havarikommisjonen må etterforske alvorlige ulykker i fritidsbåt også.  Det er viktig for våre 60.000 båtbrukere at årsaken til en ulykke blir klarlagt, ikke bare få greie på om det er noe straffbart ved ulykken.
Hvis saken vi holder på med trenger enda mere trykk, så kan vi på vegne av båtbrukere i hele Europa(!) skrive til politikerne og legge frem det vi har på hjertet via KNBFs medlemskap i European Boating Assosiation(EBA).  Den lokale båtforening har med andre ord mulighet for å mobilisere voldsomme ressurser hvis det er nødvendig.
Et godt eksempel på at det nytter, og at fellesskap gir styrke, er den såkalte «Tolltullsaken».
Historien er om en svensk familie som var på vei rundt Norskekysten, og la igjen båten over vinteren nordpå for to år siden.  Da de skulle fortsette turen i april året etter, hadde Tollvesenet konkludert med at båten var ulovlig innført til Norge, og eieren fikk et krav fra norske myndigheter på over en kvart million for «innførsel» av båt.  Denne saken har versert i media siden, og vi har forsøkt omtrent alt.  Til slutt anmodet KNBF EBA om å skrive til statsministeren om utlendingers manglende mulighet for å la båten overvintre i en norsk havn på grunn av en tullete bestemmelse i tollforskriften.  Saken betyr også mye for norsk kystnæring, da utenlandske båtturister kan få ettersyn, reparasjoner og trygg lagring av båt over vinteren på sin vei langs norskekysten.
Brevet fra EBA ble sendt.  I sommer tok politikerne til fornuften, og nytt regelverk har vært ute til høring.  Ny tollforskrift som åpner for vinterlagring av utenlandske båter er trolig i kraft før jul!
I den lokale båtforeningen er kanskje ikke denne saken så viktig, men det var en stor seier for båtfolket!  Saken har vakt stor internasjonal oppmerksomhet.  Det faktum at saken lot seg løse ved hjelp av lokalt initiativ og internasjonalt samarbeid er etter mitt skjønn et godt argument for å ha en organisasjonsmessig tilhørighet.
Moralen blir, sett med mine lett subjektive øyne, at man bør tenke over om den båtforeningen man har tenkt å bli medlem av, har denne muligheten for å drive påtrykk mot politikere og beslutningstagere, både i lokale og sentrale saker, slik at båtfolk fortsatt kan drive med båtliv og ha sin båtplass til en noenlunde fornuftig pris.

Felleskap gir styrke!

Båthilsen fra Reidar Kjelsrud
Generalsekretær