utgave nr 10 1988
Pierre Magnan
MED MONOCAT-MANNEN MAGNAN
Pierre Magnan. Franskmannen fra havet og skaperen av monocaten. Sommeren l990 vil han gå rundt jorda på fire uker med det uhyrlige fartsmonsteret Le Liberte. En monocat (krysning av katamaran og monohull) på 42 meter. Siste etappe New York - England jakter han dessuten på Atlanterhavsrekorden. En drøm er blitt ide. Ideen realitet.
AV ANNE MARIT KLOKK
-Om jeg er litt sprø? Mais oui, det må man være. Alle som elsker havet slik som jeg og er så ett med elementene, blir regnet for å være "på kanten". Men i Frankrike er det heldigvis god plass for naturfreakere også.
Om noe menneske har svømmehud mellom tærne, må det være Pierre Magnan. Noe jeg ikke fikk sjekket den dagen jeg traff ham i St. Tropez, hans hjemby hvor han i korte perioder kan innfinne seg med et liv på land. Han har i alle fall plassert sin kone og sine barn her mens han selv for det meste befinner seg i sitt rette element, de salte bølgene.
Folkehelt i Frankrike
Kort fortalt om Pierre Magnan, er han blitt 48 år. Fra han var liten har han alltid , ikke bare vært på sjøen, men studert bølger og vind seriøst. Hans ideer til nye og annerledes skrogformer er basert på menneskets samarbeid med havet. Naturens enkle prinsipper har alltid fascinert ham og påvirket hans
liv. Han har seilt rundt jorden to ganger, vært på Nordpolen mer eller mindre sammenhengende i ti år mens han forsket og var med på utviklingen av dagens satelittnavigasjon. Der oppe krysset han elementet i en utrolig farkost, en windsurfer med en hovedski og et par smalere ski par hver side, en isens katamaran med både storseil, fokk og spinnaker. I Irans ørken har han også boltret seg med en seilfarkost på hjul, som skapte sensasjon.
-Gøy å leke med vindene, sier han og blunker på fransk maner. Pierre er ingen folkesky einstøing som hever seg over menneskeheten og søker naturens mysterier. Han er meget sosial og snakker som franskmenn flest med hele kroppen. I øyeblikket er han opptatt med å sjarmere en ung kvinnelig TV-reporter som er kommet for å lage et innslag om den lille utgaven av Le Liberte, en sort sinnatagg på ti meter det skal kjøres off-shore race med for
å teste skroget.
At Pierre Magnan er blitt en folkehelt i Frankrike, skyldes ikke bare hans konstruksjoner av spesielle farkoster og bragder på regattabaner for både seil og motor. Han ødela seg for noen år siden etter et fallskjermhopp i Algerie. Brakk ryggen og var lenge lammet.
-Det var den gangen jeg var ganske ung og ville skape meg en karriere i det militære. Jeg var offiser og trenet i fallskjermhopping. Under uroligheter der nede var jeg uheldig og ingen trodde at jeg noen gang skulle kunne gå igjen. Men havet hjalp meg. Jeg sa til meg selv: Gå til sjøen. Du er sterk. Svøm så
mye du kan. Jeg var ved og i sjøen det meste av tiden og klarte til slutt å karre meg opp på en sykkel, og begynte å trene opp ryggen og bena. Jeg sykler forresten fortsatt aktivt. Eneste som får meg inn fra bølgene og ut på landeveien, forresten, for det gir så fin trening.
Le Liberte
-Fortell om ditt livs store oppgave.
-Le Liberte, oui ? Det er 20 år siden jeg fikk ideen til en slik kjempe monocat og l0 år siden jeg begynte å tegne. Etter hvert som arbeidet utviklet seg, har jeg blant annet fått være med på utviklingen av Concorden, som har de samme prinsippene. Konstruktøren Jacqes Fauroux står for det avsluttende
tegnearbeidet og vi har, som du ser bygget en lillesøster som skal gjøre det skarpt i offshore-race fremover. Planen er å også å starte produksjon av den lille.
-Sponsoren?
Pierre himler med øynene og smiler stort. -Guy Laroche Paris. Han spisser nesetippen. -De er svære innen parfymesaker for barske mannfolk. O la la. Vi satser på å få båten med på all produktemballasje og...
-Så så.
Han er alvorlig når han forteller om sin elskede seilbåt K-Way som var basert på de samme monocatprinsipper og som havarterte i Karibien under svært dramatiske forhold for noen år siden. Det var en 26 meter lang tremaster. Le Liberte er hans nye baby, hans livs mesterverk, som han skal sette ny rekord rundt kloden med, pluss kjøre "fletta" av alle andre som prøver seg på Atlanterhavsrekorden. Litt av en båt! Litt av en mann!
Foreløpig får vi nøye oss med den lille sorte racingutgaven som skal overbevise sponsorene og resten av verden om at prosjektet har livets rett. Og det er heller ikke småtterier. Byggenummer en er i Norge i disse dager etter å ha deltatt i VM på Guernsey for et par uker siden med de norske kjørerne Rolf Malmø og Einar Schie ved spakene.