utgave nr 3 2001

Snart steam i Stjernen

Publisert Sist oppdatert

Snart steam i Stjernen!

Det går mot sjøsetting av dampsjaluppen Stjernen fra 1899. Dedikerte gutter fra Horten har gjenskapt Svanen som engang var Mjøsas sorte kråke. ”Stjerna’s” sjøsetting har vært varslet før, men til sommeren skal hun atter ha steam i kjelen, lover ”guttegjengen”.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN


- Vi mangler fortsatt noen kroner, det går med om lag 100.000 kroner i uka nå. Men vi skal bli ferdig før sommeren, lover Arne Matsen. Han tilhører kjernen i pensjonistgjengen som pendler mellom Horten og Stathelle i Telemark og som brenner så sterkt for den gamle kongesjaluppen.
Stjernen ble bygget ved Aker Mek. Verksted i Kristiania i 1899 og ble disponert av kong Oscar II. Da Norge fikk sin selvstendighet i 1905 og danskene bisto oss i vår nød med ett kongsemne, overtok Haakon VII sjaluppen som var i Marinens eie frem til krigsutbruddet i 1940. På et tidspunkt havnet den på Mjøsa hvor en bonde fant sjaluppen høvelig som sandlekter, og atter andre lot den bli offer for famlende tekniske ferdigheter og sjømannskap. Det hele endte i et bekkefar i Brumunddal, hvor den sterkt ombygde kongebåten ble gjenoppdaget av Marinemuseets Matroser i 1993. Det som var igjen av Stjernen ble fraktet med bil til Horten, og i 1995 ble restaureringsarbeidet påbegynt for fullt. I perioder har arbeidet stått nesten stille, men nå er det synlig for enhver at Stjernen vil seile igjen.
- Hadde vi visst hva vi gikk til, er det nok ikke sikkert det ville blitt noe av. Men slik er det jo med så mye. De har vært utrolig flinke hos Hansen & Arntzen, og vi har nedlagt mye jobb selv også. Sammen med en gjeng kamerater pendlet jeg over 9000 kilometer mellom Horten og Stathelle bare i forbindelse med sparklingen av skroget. Vi er ferdig med rørleggerarbeidet og holder nå på å klinke den to meter høye messingskorsteinen. I tillegg lager vi maskintelegrafen, som er ganske spesiell. Vi har måttet ta modell av en tilsvarende som står om bord i Engebret Soot på Haldenvassdraget, som ble bygget ved Aker noe senere enn Stjernen.
- Det er utrolig at vi er så nær målet, bare detaljer må på plass nå. Vi mangler blant annet to redningsflåter som behøves på grunn av passasjersertifikatet, så om noen har flåter til overs er det bare å ta kontakt, oppfordrer Arne Matsen, en av Stjernens ivrigste matroser.