utgave nr 8 2005
Båfolk i fokus: Losbåtfører Brit Jane Haugland
Losens båtfører
Brit Jane Haugland (35) har vært styrmann på tank- og bulkskip på flesteparten av de syv hav. Nå er hun landets første kvinnelige losbåtfører, og drømmer om en 17-fots Rana Fisk.
TEKST: TERJE HAUGEN
Det er en stille kveld i Langesund. Stedet er ellers kjent som Solkysten, fordi soldagene skal være mange her. Men denne kvelden kommer vårregnet i det jeg ankommer loskaien i sentrum. Klokka har passert 20 når et nytt skift på losstasjonen tar over. De gjør seg klar til å hente los Øyvind Flønes, som har assistert gasstankeren Coral Pavona et stykke nærmere havet. Losbåtfører Brit Jane Haugland skal føre den svenskbygde 56-foteren Los 110 ut på kveldens første oppdrag. Med sine to ganger 550 hestekrefter er skyssbåten en av Kystverkets mange slitere beregnet for lostransport i all slags vær.
Overrasket
Den maritime interessen ble tidlig plantet hos Brit Jane. Faren tok henne med på sjøen for å fiske. Siden avtjente hun en selvpålagt verneplikt i Sjøforsvaret, før det bar til sjøs utenriks i 15 år. Men nå var hun i grunnen lei av å reise ute, og valgte derfor en ny jobb med mer hjemmelig adresse.
Hun kan nå titulere seg landets eneste kvinnelige losbåtskipper. Selv synes hun det er litt tullete at det i seg selv skal være noe spesielt.
- Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg har fått mye oppmerksomhet på grunn av at jeg har fått denne jobben. Jeg har jo ført båter som er mye større, sier Haugland mens vi gjør oss klar til kveldens transportoppdrag.
Det hører med til historien at det var internavisen til Kystverket som først gjorde det kjent at Brit Jane var første kvinne i yrket. Siden har flere redaksjoner landet rundt sakset i artikkelen uten å spørre hva hovedpersonen selv synes om oppstyret.
- Det er ikke mange som spurt meg om hva jeg mener om saken, sier hun.
Kvinnfolk om bord
Hun forteller videre at hun har hørt om menn som har jobbet i barnehage og som har hatt de kvinnelige ansatte over skuldrene for å kontrollere at bleieskiftet går rett for seg.
- Slik var det gjerne i starten med meg også, altså at siden jeg var kvinne ville vel helst de mannlige offiserene sjekker litt ekstra nøye hva jeg foretok meg, forteller hun.
Hun understreker at det på losstasjonen er ingen som bryr seg om at hun er kvinne i en slik sammenheng. Om sin nye arbeidsplass har hun bare positivt å melde, og ellers synes hun det til nå har gått veldig greit å jobbe i et fortsatt mannsdominert miljø.
Helt ukjent var hun ikke med arbeidet i en losstasjon, siden hun ved flere anledninger har steppet inn som vikar ved Sokndal losstasjon.
- Jeg liker meg her og har blitt veldig godt mottatt i Kystverket, sier hun mens vi venter på at tankeren skal vise seg og fortsetter med en liten historie.
For Brit Jane har opplevd episoder, med tanke på å være kvinne i mannsmiljø. Hun forteller om en gang da hun i starten av sin fartstid som 3. styrmann om bord i en tanker med kurs for Korea skulle ta los. Da hun var nede på dekk for å ta imot losen, og han fikk se at offiseren manglet mannlige former, spurte han med sin beskjedne enkelsk: «You married?». Etter ikke å ha fått forventet svar kvitterte losen med å si «I see. Too ugly!» før han trampet i vei mot broen.
Båtløs
Brit Jane forteller at nå om dagen ønsker seg hun seg en ny båt. For hun er nemlig båtløs privat, av den grunn at den forrige båten gikk delvis med til finansiere husbygging.
- Nå ønsker jeg meg en 17-fots Rana med 25-hesters Yamaha på, sier hun.
Kanskje tenker hun på den 14-fots Rana hun en gang hadde og som hun likte veldig godt. Da hun hadde egen båt gikk det mest i turer og fiske, og hun tror nok at en eventuell ny båt vil bli brukt til det samme. I mellomtiden nøyer hun seg med noen turer i fjellet av og til. Ja, egentlig liker hun å gå litt i fjellet også.
Losen kommer om bord og setter seg på sin plass. På styrbord side glir snart Langøytangen fyr forbi, og signaliserer at vi snart nærmer oss hjemmehavnen. Etter å ha ført både los og øvrig mannskap trygt inn i havn igjen kommer hun til å tenke på at båtsesongen nærmer seg. Hun vil sende en bønn til alle småbåter om å overholde regelen om vikeplikt for nytte-trafikken.
- Det en ting jeg må bare få opplyse til alle fritidsbåtførere: Store båter ikke kan snu på en femøring. Når skip er i bevegelse går de rett frem, uansett hvilken vei baugen peker, sier hun om de sesongpregede problemene som oppstår der fysikkens lover møter fritidsflåten i Oslofjorden og andre steder.