Nr 8 2012

Praktisk: Jording av gjennomføringer

Krypstrøm og galvanisk korrosjon er en usynlig fiende i båt. Offeranoder på motor, ror og propell er viktige barrierer mot angrep på dyre komponenter om bord. I reportasjebåten jordet vi i tillegg samtlige skroggjennomføringer til én kraftig sink på akterspeilet. Det har mange fordeler.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

For det første er det forholdsvis rimelig å anskaffe en stor sink i forhold til mange små. Det er dessuten veldig enkelt å holde oppsyn med og eventuelt skifte denne store sinken som normalt vil være den som tæres opp først og dermed sparer dyrere spesialsink i motoren. En 3 kg sinkanode som vi monterte på reportasjebåten vil vare i 3-5 år og koster ca 400 kroner. Et anodesett til en motor koster mellom fem og seks hundre kroner, og bør byttes hvert år. Ved å jorde alle skroggjennomføringer til én stor anode bør behovet for å bytte spesialsink reduseres betydelig. Ved å ha en stor anode lett synlig på hekken har du dessuten bedre kontroll over tilstanden om bord i båten: En anode som glinser som sølv er et tegn på at noe er galt, og at du bør kontrollere det elektriske anlegget for strømlekkasjer.

Ferdig sett

Alle komponentene du trenger er helt standard hyllevare. Westplast AS på Sunnmøre har imidlertid utviklet en egen brakett som gjør installasjonen enklere. For å kunne gjøre en god installasjon, trenger du følgende:

  • Monteringsbrakett med ferdige tilkoblingsbolter for jordingskabel.
  • Sinkanode.
  • 10 mm² kabel.
  • Muttere og skiver.
  • Sikaflex/egnet fugemasse.
  • Slangeklemmer.
  • Eventuelt kabelsko og kabelskotang.
  • Diverse håndverktøy.

 

Slik går du frem (bildetekster)

  1. FORBORR hull på akterspeilet et stykke under vannlinjen hvor festebraketten (alternativt festeboltene) føres gjennom fra innsiden.
  2. FJERN gammelt bunnstoff og slip overflaten på skroget for bedre feste. Slip også overflaten på braketten slik at fugemassen får skikkelig feste på den.
  3. TETTING: Legg fugemassen både på braketten og boltene før de monteres i hullene.
  4. SETT FAST braketten fra utsiden med først en skive og deretter mutter.
  5. KLAGJØR for montering av sinken med en springskive og deretter en skive, før offerandoen tres inn på boltene og settes fast med skive og mutter. Det er viktig at sinken har denne distansen fra skroget slik at hele anoden er eksponert for sjøvann.
  6. JORDING: Fest kabelsko til jordkabelen som settes fast med muttere på braketten innvendig i båten, og strekk kabelen til nærmeste skroggjennomføring. Det er naturlig å jorde følgende punkter (i en båt med strak aksel og ror):
  • Rorbrakett
  • Rorhylse
  • Akselhylse
  • Samtlige stengeventiler av metall (sjøvannsinntak, septik, eventuelt sjøvannsspyling m.v.)
  • Motorfester/labber
  1. AVISOLER kabelen og legg den inntil skroggjennomføringen. Sørg for at kabelen har god kontakt med metallet før du fester den med slangeklemme.
  2. STRIPS: Sett fast kabelen med strips.

 

GJØR-DET-SELV-FAKTA:

 

FAKTA: GALVANISK KORROSJON

Galvanisk korrosjon oppstår når et edelt metall er i kontakt med et mindre edelt metall. Det som gjør denne kontakten så vanskelig å oppdage i båt, er at den kan oppstå via vannet. Når det er etablert kontakt mellom metallene via vannet, vil det edlere metallet fungere som en katode og det mindre edle metallet som en anode. Siden sink er mindre edelt enn både stål og messing, er det vanlig å bruke dette metallet som anode (offeranode) for å unngå at komponenter av edlere metall blir angrepet og dermed setter sikkerhet og verdier i fare.

I pakken:

Brakett fra Westplast AS.

Verktøy:

Vanlig håndverktøy

Vanskelighetsgrad:

2 av fem skiftnøkler

Bruksanvisning:

Ingen

Hvor lang tid:

2-5 timer

Trengs fagfolk:

Nei

Påvirker CE-merking:

Nei

Aktuell ISO-standard:

El-system: ISO ????

Pris:

Kroner 700,- + mva

Produsent:

-

Norsk importør:

www.westplast.no