Nr 5 2012

Førsteinntrykk: Sandstrøm D-cruiser 570 Konservativ spreking

Sandström D-cruiser 570 er ikke akkurat spennende og nytenkende, men redder æren med et bra skrog.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Folkene bak svenske Sandström har lang erfaring med å bygge båter. Sandström bygde opp Uttern, før dette ble solgt til båtgiganten Brunswick i 1996. Familien fortsatte å produsere de velkjente båtene for Brunswick-konsernet, frem til amerikanerne valgte å flytte produksjonen utenlands i år 2000. Sandström fortsatte som underleverandør frem til 2006. Samme år så den første Sandström-båten dagens lys. Siden den gang har det blitt utviklet hele 16 modeller - i rekordfart. Enkelte av dem er riktignok gamle Uttern-skrog.  Nå produseres det rundt 800 båter årlig fra verftet i Norrlångträsk i Nord-Sverige. Daycruiseren Sandström 570 D-cruiser, som deler skrog med skjærgårdsjeepen S-cruiser 570, er ingen nyhet, og har heller ikke gjennomgått store endringer siden første støp ble gjort i 2010.
 

Går så det griner

Fra vår testbase i Strømstad følger vi etter Color Line-ferja på vei til Sandefjord. Men hekkbølgene fra passasjerferja er ikke nødvendig for å få luftet skrogbunnen denne dagen. Skagerrak er frisk, og byr på godt testvær. Og det er også her Sandströmen gjør best inntrykk på oss. Båten er livlig og sprek, samtidig som den oser av trygghet. Her er det absolutt ingen unoter å spore, og skroget virker meget lettdrevet.  D-cruiseren hopper fra bølge til bølge med god vektbalanse og forholdsvis myke landinger. Totakteren Tohatsu 115 TLDI har brukbar akselerasjon, men imponerer mest på toppfart. Ekvipasjen oppnådde 38,2 knop, noe som gir en morsom fartsopplevelse uten at skroget protesterer på noe som helst vis.

 

Umoderne

D-Cruiser har en liten lugar forut. Madrassen er tynn, og man ligger trangt både i lengde og bredderetningen. Men for en natt eller en helgetur går det bra. Det er imidlertid positivt at det finnes takluke som også kan tjene som rømningsvei for normalt store personer. Stuverommet under køya gir rikelig med plass til for eksempel vannski.

Vi pleier vanligvis ikke å mene mye om båters visuelle design, men det er vanskelig å unngå å legge merke til at hele innredningen i båten like gjerne kunne vært fra 70- eller 80-tallet. Du vil neppe bli beskyldt for å flotte deg i ny båt, om du kommer med en Sandström D-cruiser 570. Men så er det også klassiske og konservative båter Sandström ønsker å lage. Her skal det ikke være noe råflott eller ekstravagant. Stigen opp til fordekket er heller ikke noe designmøbel, men den har den fordelen at den ikke stjeler plass fra lugaren, slik vi ofte ser i daycruisere med støpt trapp. Faren for at metallstigen blir sleip i regnvær, er absolutt til stede.  Også resten av interiøret bærer preg av å være gammeldags. De firkanta stolene med vippbar rygg kunne med fordel vært byttet ut med svingstoler med bedre sidestøtte. Det røde rattet og de to plastikkbordene gir et billig inntrykk i en ellers godt sammenskrudd båt. Vi ønsker oss også plass til en 7-tommers plotter. D-cruiseren har bare plass til en liten femtommer. Motorbrønnen stjeler uforholdsmessig mye plass i båten som med sine snaut 19 fot helst burde vært utnyttet enda litt bedre.
Sandström imponerer i sjøen, men imponerer ingen med design eller interiørløsninger. Spørsmålet blir derfor hvorfor man skal velge Sandström foran en av konkurrentene når mange av dem ikke koster stort mer, men samtidig byr på frisk og praktisk design.
 

FAKTA: SANDSTRÖM D-CRUISER 670

 

 

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Sverige

Lengde i meter:

5,70

Bredde i meter:

2,25

V-bunn i grader:

16

Vekt tørr båt i kg:

720

Drivstoff i liter:

140

Max antall personer:

5

Motoreffekt  fra-til i hk:

80-135

Motor testbåt:

Tohatsu MD 115 TLDI

- Sylindervolum

1.768 ccm

- Antall sylindre

4

- Effekt i hk (kw)

115 (84)

Toppfart i test i knop:

38,2

Pris fra i kroner:

149 900  + motor
111 990  (Tohatsu 90)

Pris testbåt i kroner:

Ca 280 000

Opplysninger:

www.sandstrombatar.se