Nr 3 2013

Kysten rundt: ”Riskafjord” seiler igjen

Ny gjestehavn i Drammen, Blåser liv i kystfestival mm

Publisert Sist oppdatert

”Riskafjord” seiler igjen

HOMMERSÅK: I april i år vil trolig veteranbåten ”Riskafjord” komme hjem igjen til Hommersåk. Båten har ligger på land hos Dåfjorden Slipp ved Sagvold på Stord for restaurering.

   Det var riksantikvaren som beordret landets eldste rutegående passasjerbåt til kai for et par år siden. Flere plater i skroget var for tynne etter mange års rustangrep. Ikke bare krevde riksantikvaren at platene skulle skiftes, han krevde også at de nye skulle klinkes slik det ble gjort da fartøyet ble bygget i Sverige 1864. Dåfjorden slipp på Stord er det eneste nord for Kristiansand som klinker skipsplater med rødglødende nagler, i følge Stavanger Aftenblad.

   Båten kom til Oslofjorden fra Sverige i 1884 og fikk navnet ”Olava”. I 1927 ble den solgt videre til Stavanger og fikk sitt nye navn ” Riskafjord”. Aksjeselskapet ble stiftet i 1913. Båten fraktet først melk og folk til og fra Stavanger. På 60-tallet var båten hovedferdselsåren mellom Riska-landet og Stavanger.

   Styret i AS Riskafjord krysser fingre for at båten igjen kan settes inn i trafikk i sommer. Charterturer med reker og hvitvin gir kjærkommen inntekt til videre restaurering.

 

Bildet:

I TRAFIKK: Mye tyder på at veteranbåten ”Riksfjord” er hjemme igjen i Hommersåk allerede denne våren. Foto: Hans Petter Jacobsen, Stavanger Aftenblad.

 

Hanne tar over Vaagen Boats

Ung uredd  kvinne tar styringen i Vaagen Boats.

Vaagen Boats har gjort et uredd valg av ny leder i selskapet. 26 år gamle Hanne Marit Leikvoll (26) overtar etter Jan Knutsen.

-Det er ikke noe i din CV som tyder på at du skulle havne som daglig leder i et båtbyggeri? Det var Romsdals Budstikke som i dag stilte dette forsiktige spørsmålet til den nye sjefen.

- Det er kanskje ikke det. Etter musikklinja ved Molde videregående skole, ble det seks år som butikkmedarbeider ved Coop Gossen og i pleie og omsorgsyrket, svarte hun. Men Hanne Marit har ved siden av jobben studert ledelse i varehandelen ved NKI.

-Det ble litt mer enn godt var, jeg gikk litt i veggen, forteller Hanne til lokalavisen. Hun vokste opp i et fjøs, men det var egentlig snekker hun ville bli.

   Hanne Marit Leikvoll står foran store utfordringer i en bransje i omstilling. Hun mener Vaagen har forutsetninger for å lykkes videre.

-Båtene er anerkjente, men vi har ikke vært flinke til salg og markedsføring, sier hun og referer til Atle Knutsen i Båtmagasinet som engang skrev at Vaagen er ”båten alle har hørt om, men ingen har sett”.

-Nå må vi ut og vise oss frem, sier energibunten på Gossen.

 

Bildet:

UREDD: 26 år gamle Hanne Marit Leikvoll overtar som sjef ved Vaagen boats i Gossen. (Foto: Kjell Langmyren, Romsdals Budstikke)

 

Blåser liv i kystfestival

KALVÅG: En overfylt gjestehavn med 350 båter satte sitt preg på Kalvåg Kystfestival i 2008 (bildet). Festivalen ble en stor suksess. I 2010 arrangerte vennegjengen Sirkus Bremanger i samarbeid med Bremanger Musikklag også en vellykket festival.

Nå skal det igjen blåses liv i  folkefesten i Kalvåg. Styremedlem og bookingansvarlig i Aktiv Kalvåg, Svein Arild Vatsø, sier til Firdaposten at det blir storfest 2.-4. august i år, med blant andre Kurt Nilsen og D.D.E. på plakaten. Da kan vi igjen regne med storinntrykk av festivalglade båtfolk.

(Foto: Marianne Fosse)

 

Ny gjestehavn i Drammen

DRAMMEN: Byen innerst i Drammensfjorden viser seg frem for båtinteresserte. Her et glimt fra den populære Elvefestivalen.  

   Nå ønsker båtglade krefter i byen også å få til en gjestehavn i byen, på den store eiendommen til Nøsted Bruk i Svelvikveien. Her skal det gjøres plass til 120 båter og et servicebygg.

   De første bryggene ligger allerede i sjøen og kan ta i mot 50 båter, men planen er altså å utvide med ytterligere 70 plasser. Planen er å tilrettelegge et areal langs sjøen som gjør at man kan ta seg inn i byen uten å stoppes av gjerder ved industrien. Drammen vil at ferierende båtfolk skal finne seg til rette i byen med de mange tilbud. (Foto: Terje Bølstad).

 

Flere vil ha båtmesse

TVEDESTRAND: Krefter i både Tvedestrand og Grimstad ivrer for å få overta Sørlandets Båtmesse. Etter at idrettslaget Trauma ikke klarte å stable et messestyre på bena og sa at det antagelig var siste gang de arrangerte Sørlandets Båtmesse i Pollen i fjor, har krefter i nabobyene Tvedestrand og Grimstad ivret for å få båtmessen til sin by.

Redaktør Marianne Drivdal i Tvedestrandsposten skriver i sin leder: "Tvedestrandsposten er av den oppfatning at Sørlandet bør ha sin egen båtmesse, og mener at beslutningen til IF Trauma gir Tvedestrand en gylden sjanse som byen ikke bør la gå fra seg. Hvorfor ikke flytte messa hit?"

Daglig leder ved Grimstad Bådsenter, Anders Topland, ønsker Sørlandets Båtmesse velkommen til Grimstad. Han sier til Agderposten: "Dersom ingen tar tak i det så blir det ingen messe. Jeg tror det ville være lettere å få til båtmessen i Grimstad siden vi har et avgrenset område med gjestehavna midt i byen. Her slipper vi også å rigge til med flytebrygger, sier Topland."

Idrettslaget Trauma på Tromøya tjente ca 400.000 kroner på å arrangere messa i fjor. Det er gode penger å ta med seg for et idrettslag, men etter å ha arrangert messe i 32 år begynner nok det arbeidskrevende arrangementet å slite ekstra hardt på dugnadsånden. Det var vel derfor man ikke klarte å stable på bena et messestyre lenger.

 

Bildet:

BÅTMESSE: Det blir ikke båtmesse i Arendal i år, men sterke krefter både i Tvedestrand og Grimstad ivrer for å overta. Her et glimt av idylliske Tvedestrand.(Rune Nylund Larsen).

 

Flere gjesteplasser på Stangholmen

STANGHOLMEN: Risør kommune vil ha flere småbåtbrygger i tillegg til en gjestehavn på Stangholmen. Planen omfatter også bygging av en molo i forlengelsen av den eksisterende. Dette for å oppnå en bølgebrytereffekt. Det er et stort drag i sjøen i Stanggapet som gjør at en molo er nødvendig for å få en tilfresstillende gjestehavn.

   Hva som blir løsningen er i skrivende stund uklart. Fylkesmannen har sterke innvendinger mot en permanent molo, både fordi han mener Stangholmens karakter blir vesentlig endret og fordi en molo kledd i naturstein er et irreversibelt inngrep. Han vil heller ha en flytende betongbrygge. I motsetning til fylkesmannen gir fylkeskommunen ros til reguleringsplanen fordi en tar godt vare på kulturminnene og kulturmiljøet rundt den tradisjonsrike fyrstasjonen.

   Det er imidlertid hevet over tvil at planene om nye gjestebrygger blir tiljublet av båtfolket. På fine sommerdager er gjestehavnen i byen sprengfull, da er Stangholmen god å ty til. Det går ferge mellom fyret og byen.

 

Bildet:

STANGHOLMEN: Risør kommune vil ha flere gjesteplassert på Stangholmen. (Foto: Atle Knutsen).