Nr 12 2012

GJØR DET SELV: Enkelt og raskt opplegg for ferskvann

Trykkvannsystemet JG Speedfit er et system som gjør rørleggerarbeidet om bord like lett som å leke med Legoklosser. Og det holder tett.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

 

På mange måter kan trykkvannsystemet sammenlignes med det elektriske anlegget i båten. Det bør legges opp på en oversiktlig og ryddig måte. Om det oppstår feil kan det føre til store skader.

   Tradisjonelt er gjerne trykkvannsystemet i båten satt sammen av armerte plastslanger, slangestusser og slangeklemmer. Dette er som ikke er særlig ryddig og pent og det kan lett oppstå lekkasjer. Det er også fare for at slangene kan komme i klem eller bli trykket flate.

Disse problemene slipper du ved bruk av Speedfit-systemet.

   Vi har prøvd det ut og latt oss imponere, både for at det er så enkelt å legge opp og for at det ser så ryddig ut. Og ikke minst for at det er veldig sikkert, i følge produsenten er det garantert 100 prosent tett. At det er praktisk talt vedlikeholdsfritt setter vi også pris på. Vi har heller ikke latt oss skremme av prisen. Når det gjelder nye båter er det stadig flere båtprodusenter som benytter dette systemet, både for at det er bedre enn tradisjonelle systemer med plastslanger og slangeklemmer og for at det er svært raskt å legge opp. Det ligger jo litt i navnet, Speedfit.

Det vil nok være litt dyrere enn plastslanger, men siden det er mye raskere å legge opp vil det for en båtprodusent trolig komme ut på ett. For øvrig har du nesten ikke brukt for verktøy for å legge opp dette vannsystemet.

 Monteringen er nesten som å bygge Lego. Og som med Lego kan man like lett plukke delene fra hverandre igjen, uten at de er skadet. Det er ikke bare John Guest som har utviklet slike systemer, basert på hurtigkoblinger og 15 millimeter plastrør. Det finnes flere produsenter, og vi har ikke belegg for å si at det ene systemet er bedre enn andre. Etter det vi har erfart kan også systemene brukes om en annen. Speedfit er blant det beste som finnes på markedet. Det var også John Guest som i sin tid lanserte konseptet med hurtig-koblinger for vannsystemer. Speedfit rør og rørdeler selges gjennom en rekk båtutstyrsforhandlere, blant annet Maritim.

Rør i rødt, hvitt og blått

John Guest Speedfit er et komplett system, som også leverer rørdeler til bruk hjemme, til varmeanlegg og til industrien. Produsenten er blant de ledende i verden når det gjelder rør og rørdeler.

   Vi skal bare se på 15 millimetersystemet, typisk for båt, bobiler og campingvogner. Selve plastrøret er produsert i polyethylenplast av meget høy kvalitet. Kan brukes både til kaldt og varmt vann. Tåler et trykk på 12 bar ved 20 grader, 6 bar ved 65 grader og 3 bar ved 92 grader. Altså har man mer enn nok å gå på når det gjelder trykkvann i båt. Rørene leveres i tre ulike farger; blå, rød og hvit. Ved installasjon i båt er det praktisk å bruke blått til kaldt vann og rødt til varmt vann – på samme måte som blått på et blandebatteri markerer kaldt og rødt varmt. Det er lettere å ha oversikt om du bruker rør med forskjellig farge. Rørene selges hos båtutstyrsforhandlere metervis, du kan altså kjøpe så mye du har behov for. Rød og blå rør leveres også i rull på 50 meter. Prismessig ligger rørene på cirka kr 15,- per meter. Selv om rørene er relativt stive, tåler de å bli tråkket på og de er lette å jobbe med. Det er ingen problemer med å legge dem i svinger og rundt hjørner i båtens indre. Rørene kan stripses fast med buntebånd, eller man kan bruke spesielle festeklips som skrus fast mot underlaget. I praksis brukes gjerne en kombinasjon av festeklips og buntebånd.For at vannsystemet skal bli helt tett er det imidlertid viktig at rørene kuttes riktig, med et rent og rett snitt. Importøren selger en rørkutter som fungerer meget bra. Da klipper du nærmest røret. Ulempen er at den er relativt dyr, veiledende pris kr 442,-. Skal du legge opp en del rør ville vi gått for en slik, om ikke finnes det andre løsninger. Du kan bruke en skarp tapetkniv/Stanley-kniv og gjøre et rett kutt. Det anbefales ikke å bruke baufil eller lignende. Da er det lett for at det blir grader på snittflaten. En frynsete rørkant kan være like ille som et frynsete rykte. Biltema selger for øvrig en justerbar plastrørsaks til en hyggelig pris, kr 70,-.

 

Tips:

Ikke kutt rørene for korte. La rørene ligge med litt slakk. Da har du litt å gå på om du siden skal jobbe med anlegget, og du unngår at det blir strekk i koblingene. Prinsippet er det samme som når du legger opp elektriske ledninger.

Kjapt og kjekt

I Speedfit-systemet finnes et helt hav av ulike koblinger, og importøren Sleipner Motor AS lagerfører det meste av det som er aktuelt for bruk i båt. Oversikt finner du på deres hjemmeside. For å legge opp et system trenger du først og fremst rette skjøter, vinkelskjøter og T-koblinger. I tillegg finnes det alt fra kraner og tilbakeslagsventil til ulike overganger og fleksible koblinger for montering til blandebatterier. Det finnes videre tanktilkoblinger og overgang fra 15 millimeter rør til plastslange. Utover dette finnes det også ulike overganger fra kobberrør til plastrør.

Det er altså uhyre lett å bruke disse koblingene. Selv kaller produsenten det for ”Twist and Lock”, drei og lås. Vi kan se på en vanlig skjøt som eksempel. Fremgangsmåten er lik for de fleste koblinger (alle deler som er merket med PEM).

   Sørg for at røret har en ren snittflate, uten skarpe kanter eller frynsete grader. Pass også på at det ikke er langsgående riller på enden av røret. Selv om det ikke er nødvendig får du en enda sikrere kobling om du bruker støttehylse. Det er en liten hylse, med O-ringer, som stikkes inn i røret. Denne hylsen stiver av røret og sørger også for at det er helt rundt. Kostnaden for denne ekstra sikkerheten er liten, bare 10 kroner stykket. Sørg for at koblingen står i åpen posisjon, slik at det er en liten glipe mellom hetten og koblingsstykke. Dette gjøres lett ved å ta koblingen i hånden og vri hetten i venstre hånd fra deg og hetten i høyre hånd mot deg. Røren stikkes inn i skjøtestykke til det bunner. En O-ring (i tillegg på dem i eventuell støttehylse) sørger for tetting, og små mottakere gjør at røret holds fast. Når rørene er på plass låser man røret ved å vri hetten motsatt vei enn når vi åpnet den, altså mot deg med venstre hånd og fra deg med høyre hånd.   

   Trekk i rørene for å kontrollere at rørene sitter skikkelig. Hele prosessen tar bare sekunder, og du trenger altså ikke annet verktøy enn det du trenger for å kutte røret. Om du skulle ha behov for å ta koblingen opp igjen, så er ikke det noe problem. Du skrur opp igjen hetten, til det er en smal glipe mellom hetten og koblingstykke. Trykk holdeelementet inne og trekk røret ut av koblingsstykke. Det finnes et enkelt verktøy, en liten plastring, som gjør prosessen enda enklere. Dette lille verktøyet koster en knapp tier og kan være greit å ha i verktøyskrinet om du jobber litt på ferskvannsystemet. Det finnes også noen låseklips og beskyttelseshetter, begge i ulike farger, som ytterligere hindrer at rørene kan gå ut av skjøtehylsen.

Opplegget i båten

La oss se nærmere på et typisk opplegg i en familiebåt.  Den har vanntank(er), varmtvannstank, vask med blandebatteri på toalett, dusj med blandebatteri på toalettrom (eller eget), vask med blandebatteri ved byssen og dusj ute. Det kan også være flere tappesteder, for eksempel vask med blandebatteri ute. Se skisse fra produsenten.

Fra vanntank går kaldvann inn til trykkvannspumpe, med eller uten akkumulatortank. Her er det naturlig nok kaldt vann, så det benyttes helst blå rør. Speedfit har egne koblinger, slik at man koble 15 millimeter rør til vanntank. Om denne ikke passer kan det være du må ha en overgang fra plastslange til 15 millimeter Speedfit-rør. Noen trykkvannspumper kommer med hurtigkobling som passer til 15 millimeter rør, om ikke må du ha en overgang mellom plastslange og plastrør. Ser vi på skissen, så er det mellom vanntank og trykkvannspumpe satt inn en kran, som monteres med hurtigkobling. Dette er ganske smart, da har man muligheten for å stenge av hele vannsystemet om det skulle oppstå lekkasje.

   Ved hjelp av T-koblinger, skjøtekoblinger og vinkelkoblinger fordeler man så kaldtvannet videre til varmtvannsbereder og til alle blandebatterier. På skissen ser vi at det er satt inn en kran for kaldtvannet på røret inn til varmtvannsbereder. Det er også etter trykkvannspumpen satt inn en dreneringskran, som gjør det mulig å tappe ned hele vannsystemet. Ut fra varmtvannsberederen bruker man igjen T-koblinger, skjøtekoblinger og vinkelkoblinger for å fordele varmtvannet til alle blandebatterier. For tilkobling til varmtvannsbereder trenger du en egen overgang. Når det gjelder tilkobling til blandebatterier finnes det ulike koblinger. Vi synes det er greit å bruke de fleksible koblingene på 30 centimeter (for ½” eller ¾” tilkobling). De har i ene enden hurtigkobling for 15 millimeter rør og tilkobling til blandebatteri i andre enden. Pris en drøy hundrelapp for de fleksible koblingene. Du trenger fastnøkkel eller skiftenøkkel for tilkobling til blandebatteri. Noen blandebatterier kommer med fastmonterte, fleksible slanger. Da må du ha en overgang fra Speedfit-rør til disse. Når det gjelder tilkobling til blandebatteri finnes det en del ulike systemer og størrelser. Sjekk dette før du går til anskaffelse av rørdeler.

 

Tips:

Sett kraner på rørene, både varmt og kaldt, til dusj ute – eventuelt om du har andre tappesteder ute. Plasser kranene lett tilgjengelig inne i båten. Da kan du når det er fare for frost hindre at det blir stående vann i rørene og dusjhodet ute. Dersom de fryser til kan de ble ødelagt (noe vi selv har erfart). I Speedfit-sortimentet finnes det både stoppekran og hovedkran. Sistnevnte har større ratt og er lettere å betjene. Stoppekran står normalt åpen, men kan lukkes ved behov. En stoppekran med hurtigkoblinger koster rundt hundrelappen, litt mer for hovedkran.

Konklusjon

Vi har hatt litt lekestue og gjort slikt ungene gjør med Legoklosser, bygget og tatt fra hverandre igjen. Det skal sies at vi ikke har rørleggererfaring, men likevel hadde vi overhodet ingen problemer med å finne ut av systemet. Det er imponerende lett å bruke og  helt klart mye bedre enn tradisjonelle systemer med plastslanger og slangeklemmer. De største fordelene er at det er raskt å legge opp og at det er garantert vanntett. Men vi kan også ta med at det er vedlikeholdsfritt, korrosjonsfritt og giftfritt. Utvalget av rørdeler er imponerende stort, og det skal godt gjøres at du ikke finner det du trenger for å legge opp et komplett trykkvannsystem i båten, eller utvide eksisterende anlegg. Dette er et anbefalt produkt som vi gir et smilefjes.

 

På nett:

Sleipner Motor AS (importør):    www.sleipner.no

John Guest: www.johnguest.com

 

 

 

Powered by Labrador CMS