Nr 1 2013

Kysten rundt: Designet egen båt

Jan Viktor Nilsen fant aldri den perfekte båten. Ikke før han tegnet den selv.

Publisert Sist oppdatert

SENJA: Jan Viktor Nilsen fant aldri den perfekte båten. Ikke før han tegnet den selv.

   Jan Viktor Nilsen driver firmaet Alt i Ett Ferie i Laukvika på Senja i Troms, sammen med samboer Vigdis Malmo. Der i gården går drifta ut på å leie ut hytter og båter til fiskeglade turister – de fleste av dem utlendinger.

Han har flere typer båter i utleieflåten, men har lenge ønsket seg den ultimate farkosten.

– Jeg har reist land og strand rundt og speidet etter båter i alle havner, men uten å finne den rette, forteller Nilsen.

Kværnø-båter i aluminium hadde han flere av fra før, både på 19 og 20 fot. Nå har han nettopp fått en ny båt, som måler 22 fot. Den ene av disse har han faktisk selv tegnet løsningene til.

  

Utprøvd i stua

– Jeg tok kontakt med Kværnø Boats og fortalte at jeg ville ha et styrhus på en 22-foting, og flere andre funksjonelle løsninger, sier Nilsen.

Han ble ikke akkurat møtt med hurrarop fra båtprodusenten. Men smått om sen fikk han gjort en avtale som gikk ut på at han selv kunne tegne huset på båten og andre forandringer på den serieproduserte utgaven.

– Jeg prøvde ut i stua, med fliser og krakker, for å få til de rette målene, humrer Nilsen.

Resultatet er blitt en båt som det ikke finnes maken til – i følge rederen selv.

 

Fire sitteplasser

– Denne båten passer ikke bare til utleie. Den kan fint nyttes til annet bruk også, mener Nilsen.

I styrhuset er det blitt rom for fire sitteplasser, hvor av den ene opprettes ved hjelp av en mobil plate.

Og køyesenger?

– Nei, det er det ikke bruk for her. Da kjøper man seg heller en skikkelig cabincruiser. Her kan man i stedet gå rundt styrhuset, siden det ikke følger båten i bredden, sier Nilsen.

 

Populær

Motorbrønnen er dessuten trukket 15 centimeter bakover, for å oppnå bedre dekksplass.

– Kassen man sitter på er også forkortet i sidene, sånn at man også kan stå eller sitte og fiske helt bak i båten, forteller Nilsen.

Med varierende vær og temperaturer på nordlige breddegrader, har han tro på at nyvinningen vil bli populær blant turistene.

– Båten går veldig fint i vannet. Og med et drivanker, gjør det heller ingenting at det er liten kjøl på båten. Det gjør det bare lettere å foreta strandhogg, slår Nilsen fast.

Tekst og foto: Ronny Trælvik

 

Bilder:

 

UNIK BÅT: Jan Viktor Nilsen fra Laukvik på Nord-Senja har tegna egne løsninger på sin utleiebåt.

 

SPESIELLE LØSNINGER: Utgangspunktet er en Kværnø 22 fot. Men løsningene finnes det ikke maken til.

 

STYRHUSET: Her kan fire personer finne sitteplass og ly for nordavinden.

 

GOD PLASS: Selv med et nydesignet styrhus, blir det god dekksplass både foran og bak.

 

BEDRE DEKKSPLASS: Siden denne kassen er forkortet i sidene, kan man også stå helt bak i båten å fiske.

 

 

Verdens første flytende serviceanlegg

 

SENJA: I Hamn i Senja løser man et maritimt miljøproblem på en kreativ måte.

   Reiselivsanlegget på vestsida av Senja får mange turistfiskere på besøk, fra både inn- og utland. Med ønske om å tilby de fiskeglade gjestene ordentlige fasiliteter, valgte man å kontakte lokale lakseoppdrettere.

– Fra Wilsgård Fiskeoppdrett i Torsken fikk vi en laksemerd, som de bare måtte utrangere, forteller Ivar Fredriksen, gründer og en av eierne i Hamn.

Miljøproblem

Med god hjelp også fra Aqua Farm, er det blitt bygd en platt på merden. Her er det også plassert to små bygninger – for sløying, filetering og den slags.

I Hamn er man fornøyd med å forhindre et potensielt miljøproblem ved laksemerder som ikke lenger er i bruk og ellers må destrueres, samt at de nå kan tilby turistfiskere et anstendig tilbud for tilbereding av fisk.

– Så langt vi har brakt på det rene er dette produktet det første i sitt slag i verden, sier Fredriksen.

Kaiplass og utebar

­Nyvinningen har fått navnet etter nevnte væreier, og kalles Ivars Bar- og Fiskebrygge. Og fredag 5. oktober åpnet prionerprosjektet, med blant annet ordføreren til stede.

Plattformstørrelsen er på 420 kvadratmeter. Den har en oppdrift på 30 tonn, og er i praksis tikantet mot vannflata, slik at ni båter av mindre størrelse kan legge til.

Brygga inneholder både utebar og et sentrumsbord, hvor sistnevnte har plass til 20 personer.

– Til neste sommer kommer vi til å ha trekkspill og dans på platten, avslutter Fredriksen med et smil.

 

Tekst og foto: Ronny Trælvik

 

 

 

Historisk eventyrfjord

 

SENJA: Klengenavnet til Senja er Eventyrøya. Da må i så fall Bergsfjorden være Eventyrfjorden.

   Med sin unike skjærgård er Bergsfjorden på vestsida av Senja veldig utypisk for øyas mange fjorder. Foruten Sommarøy, finner man ikke noe lignende landskap i hele Troms fylke. Og dette har Trude Mørkved og Dag Strømholt tatt konsekvensene av.

I 2010 starta de opp reiselivsbedriften Basecamp Senja. Men det er først denne sommeren at de har fått ferdiggjort basen, så å si.

Den ligger i det nedlagte postkontoret på Skaland – ferdig frankert, med påmalt konvolutt på husveggen.

 

Takknemlig jobb

– Vi har lagt ned nesten 4.000 arbeidstimer for å restaurere bygget, for vi er jo også interessert i å bevare historia til det gamle posthuset, forteller paret.

Med ti liggeplasser og åtte rom på loftet, eller lugarer som de kalles her i gården, og en topp moderne førsteetasje, kan de nå ta i mot gjester i ulikt antall.

– Å bygge opp et grunnlag med turister fra Europa tar veldig lang tid. I første rekke henvender vi oss derfor til bedriftsmarkedet i Nord-Norge. Men det er klart, vi ønsker jo alle typer gjester her, sier Strømholt.

Og det de tilbyr, er guidede turer i Bergsfjorden og områdene rundt, med egen gummibåt som transportmiddel.

– Bergsfjorden har en helt spesiell historie, i tillegg til den flotte naturen. Så det er derfor en veldig takknemlig jobb å skulle vise dette fram for gjestene våre, sier Mørkved.

 

Det viktigste

Paret mener at Senja er på oppadgående kurs når det gjelder turistinteressen. Men fortsatt er mye ugjort.

– Noe av det viktigste for oss er å gjøre tilbudene våre kjent og få folk til å stoppe her i noen døgn, slik at Senja ikke bare blir en transportetappe mellom Lofoten og Tromsø, mener Strømholt.

– Det er dessuten veldig mange i vårt eget fylke som ennå ikke har oppdaga Senja ordentlig, og for eksempel Bergsfjorden, skyter Mørkved inn.

De poengterer viktigheten av å spille på lag innen reiselivsbransjen.

– Vi leier ikke ut båter til fisketurister, det tar andre seg av, sier Strømholt.

Han mener i stedet at de er med på å komplettere turisttilbudet på Senja – gjennom en sesong som for deres del strekker seg fra april til oktober. Enn så lenge.

– For til vinteren vil vi for første gang kunne tilby nordlysturisme. Det vil foregå mellom januar og mars. Og det gleder vi oss til, forsikrer Mørkved.

Tekst og foto: Ronny Trælvik

 

 

 

DS ”Kysten” vinterklar

TØNSBERG: Dampskipet ”Kysten” har helt siden byjubileet i Tønsberg i 1971 vært et kjært innslag i havnemiljøet.   

   Veteranbåten har gått i turisttrafikk i mange år, men måtte i 2003 melde pass. Omfattende vedlikeholdsarbeid var nødvendig og skipet ble slept til verft i Kristiansand for store sveisearbeider. Som i de fleste slike saker har det skortet på penger. Skipet ble derfor slept hjem igjen til Tønsberg i fjor, med halvgjort jobb.

   Ildsjelene jobber videre for å smale penger og utføre vedlikeholdsarbeid. Det er ikke ventet at det stolte skipet kan fyre opp dampkjelene igjen før tidligst i 2015.

   Hun ble bygget i Trondheim i 1909 og gikk i passasjer- og godstransport mellom Trondheim og Namsos i mange år. Under krigen ble hun rekvirert av tyskerne. Rett etter krigen ble hun modernisert. Blant annet ble skipet forlenget med 14 fot. I 1964 ble hun skoleskip i Grimstad.

   I 1989 ble hun erklært verneverdig av Riksantikvaren.

Nå er hun pakket inn for vinteren ved Honnørbryggen i Tønsberg. Det skal utføres mye arbeid om bord før hun igjen settes inn i trafikk.

 

Bildet:

VINTERHAVN: DS ”Kysten” i Tønsberg manøvreres til trygg vinterhavn. (Foto: Øyvind Skavhellen, Tønsbergs Blad).