Nr 10 2012

Motorinstrumenter: Fra analog til digital

Analoge motorinstrumenter er lettleste, men kan gi begrenset med informasjon. Digitale instrumenter tar mer og mer over, og gir langt mer informasjon som blant annet kan gjøre at du reduserer drivstofforbruket vesentlig.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Lars H. Lindén

 

Moderne motorer med elektronisk drivstoffinnsprøyting utnytter drivstoffet langt bedre enn den gamle teknologien. Men også den nye generasjonen motorinstrumenter kan gjøre seilasen billigere for deg. De hjelper deg å finne den mest økonomiske marsjfarten, noe som kan bety mange sparte kroner når både drivstoffprisene – og spesielt på marinaanleggene – har gått i været og mange båter får stadig sterkere og drivstoffsultne motorer. Vi har sett på alle de nye motorinstrumentene til påhengsmotorer, men tilsvarende finnes også til innenbordsmotorer – både dieselmotorer og bensinmotorer.

Merc Monitor

Dette er en stor nyhet hos påhengerprodusenten Mercury og heter Merc Monitor. I dette instrumentet finnes en funksjon som kalles Eco Screen. Her kan man få fram det mest økonomiske turtallet for forskjellig typer båter. Instrumentet er forprogrammert for planende V-bunnsbåter, og normalt ligger det med økonomiske turtallet mellom 2300 og 4300 omdreininger pr minutt. Men har man en flatere skrogform og en båt med minimal planingsterskel, kan man justere ned turtallsgrensen til for eksempel 1500 omdreininger. For å finne dette turtallet, trenger Eco Screen informasjon om fart, drivstofforbruk og trimvinkel, og alle disse dataene hentes fra styringsboksen som finnes i alle motorer med elektronisk drivstoffinnsprøyting.

Feilkoder

Det er andre finesser i de nye påhengerinstrumentene som blant annet visning av feilkoder for uregelmessigheter i motorfunksjoner. Før man bestiller tauing til verksted, kan man ringe opp et serviceverksted og få hjelp til å tyde koden. Er det en bagatell, kan man som oftest kjøre hjem eller til serviceverksted på et lavt turtall. I noen av instrumentene får man også opp feilen som ren lesbar tekst.

     Instrumentene kan også kommunisere med moderne kartplottere dersom begge har datastandarden NMEA 2000. Denne standarden kan sende informasjon begge veier til forskjell fra den gamle standarden NMEA 0183 som bare kunne sende data en vei. All informasjon som finnes i motorinstrumentet kan altså presenteres på kartplotterskjermen også, noe som betyr at man i mindre båter som har lite plass foran rattet, kan bruke plotteren som hovedinstrument.

Lett å bytte ut

Til de fleste moderne påhengere fra 40 hk og oppover med elektronisk innsprøyting finnes det en mengde små og store instrumenter med nevnte finesser. Hulldiameteren som trengs til disse instrumentene er de samme som for de gamle instrumentene slik at man ikke skal behøve å bygge om hele dashbordet for å skifte instrument. Vil man ta utskiftingen i flere steg, holder det med å bytte ett instrument som har tilkobling for NMEA 2000, og så kan man jo beholde de analoge instrumentene man liker. Har man analoge standardinstrumenter og mangler et digitalt signal mellom motoren og instrumentet i kabelstammen, kan man som oftest trekke en spesialkabel hvis ikke motoren er for gammel.

Ferdskriver

Dersom man har fart og forbruk i ett og samme NMEA 2000-system, så har man automatisk en perfekt ferdsskriver om bord. Hver gang man fyller opp tanken, går man for eksempel inn på kartplotteren og taster inn at man har fylt drivstoff. Det presenteres som en stolpe eller som et prosenttall. Til systemet kan også koble en alarm som sier fra når det for eksempel er 10 prosent eller 5 prosent drivstoff igjen i tanken.

     Nesten alle påhengsmotorprodusenter har den nye generasjons motorinstrumenter som ekstrautstyr, men Honda har valgt å samarbeide med Garmin, og her trenger man bare en spesiell kabel mellom kartplotter og motor for å få dataene synlig. Det gjelder alle modeller fra 40 hk og oppover.

 

Bildetekster:

Se BM 10 2012 for illustrasjoner

TO OG EN: Her er det to varianter av Mercurys nye SmartCraft-system. Den eldre versjonen hadde to separate instrumenter (Speed og Tach = fart og turtall), men nå har man samlet alt i ett instrument som heter Merc Monitor. Sistnevnte er stappfull av finesser, blant annet som ferdsskriver. På den venstre instrumentdelen (gul) står ”Not Optimized” og her ser man at trimvinkelen må justeres inn mot akterspeilet for å kjøre mest mulig økonomisk. På den høyre delen (grønn) ser man at alt er ok.

3 MOTORER: Yamahas større påhengsmotorer kan utstyres med dette Premium-instrumentet som har en fem tommers fargeskjerm, og som kan håndtere inntil tre motorer samtidig. Foruten standardinformasjon som turtall og trimvinkel, kan dette instrumentet vise drivstofforbruk og tanknivå på alle tanker om bord. Via en meny velger man selv farge på skjermen, hva slags informasjon som skal vises, om den skal vises digitalt eller digital-analog og mye mer.

TURTALL: Noen instrumenter kan også brukes til å regulere tomgangsturtallet, for eksempel ved dorgefiske som krever mye lavere hastigheter. Her er det Yamahas instrument som kan justeres i flere trinn mellom 600 og 900 omdreininger pr minutt.

VINTERKONSERVERING: Evinrude har både analoge og digitale motorinstrumenter og hele serien heter I-Command. Samtlige har NMEA 2000 som standard og kan kommunisere med nettverk om bord. En spesiell finesse med dette instrumentet er at motorene kan vinterkonserveres med bare et par tastetrykk. Motoren får da en fetere bensinblanding i ca ett minutt før motoren stoppes automatisk.

TO STØRRELSER: SMIS er betegnelsen på Suzukis multifunksjonsinstrument som finnes i to størrelser. Enten totommers eller firetommers. Begge er NMEA 2000-kompatible og kan kobles til alle motorer mellom 40 hk og 200 hk fra og med 2008-modeller. Suzuki DF300 har instrumentet som standard.

SELVKOMPONERT: Slik kan en motorside utformes i Simrads kartplotter. Foruten motordata har vi lagt inn fart, turtall, trimvinkel og kan med disse verdiene kontrollere bensinforbruket pr nautisk mil (=E.GPS). Her ser vi også i prosent hvor mye det er igjen i bensintanken.

 

Gjør det selv:

Montering av instrument

Det er enkelt å skifte fra analogt instrument til digitalt, men det kan være tidkrevende å trekke ny kabel hvis ikke båtprodusenten har lagt til rette for det.

Vi har gjennomført bytte av motorinstrumenter i en Aquador 21 med en 150 hesters Yamaha. Båt og motor er fra 2007 og standardutstyrt med analoge instrumenter. Til disse eldre motorene med elektronisk innsprøyting har Yamaha laget en spesiell pakke med to nye LAN-instrumenter og ny nettverkskabel. Da får man stålkontroll på drivstofforbruk og tanknivå. Vi har også koblet Yamahas system til en Garmin kartplotter. For at det skal fungere, må kartplotteren være utstyrt med NMEA 2000-kontakt og en spesiell interface mellom begge enheter.

     Monteringen på et verksted tok ca fire timer, men halve tiden gikk med til monteren ned innredning for å trekke fram nettverkskabelen mellom motor og førerplass. Et lite spark til båtprodusentene om å planlegge bedre for ettermontering av utstyr. Man skal ikke måtte behøve å demontere omtrent hele båten for å trekke en ny kabel.

Prisen for en hel ombyggingspakke til for eksempel Yamaha-motorer er ca. 4.500 – 5.000 kroner.

 

BILDETEKSTER:
2. Slå av hovedstrømmen til motoren og løsne kablene fra den gamle instrumenteringen på motorsiden. Løsne også gass- og gearwirene for lettere å kunne trekke gjennom den nye digitale instrumentkabelen.

3. Fest en kraftig trekketråd i den gamle instrumentkabelen (på motorsiden) og trekk ut alt via førerplassen. Man trekker også ut plastslangen som har vært brukt til trykkloggen.

4. Nå skal den nye nettverkskabelen med sin 6-polete kontakt trekkes inn og her kan man få et problem i og med at nesten alle kabler mellom førerplass og motor går gjennom her. Litt Zalo kan hjelpe for å smøre opp slik at kabelen glir lettere. Er man heldig kan noen del av innredning enkelt skrus av slik at man kommer til med en hånd.

5. Den nye nettverkskabelen (rødmerket) er på plass i motoren. Den 6-polete kontakten skal kobles til en 4-polet kontakt som er standardmontert i motoren. Mellom disse to brukes en overgangkabel.

6. Den gamle trykkloggen vil ikke fungere med de nye instrumentene, så man må installere en spesiell fartssensor. Også til denne er det en standardmontert kontakt i motoren.

7. Her er det nye digitale instrumentet montert i samme hull som de gamle. Alle kabler trekkes først fra instrumentets bakside til et kontaktstykke (hub). Her kobler man også til en interface (=link) til kartplotteren og en strømkabel (= rød kontakt).

8. Når man kobler sammen forskjellige typer instrumenter trenger man som oftest en såkalt interface mellom enhetene for at skal kunne overføre informasjon. Hvis begge enhetene har en egen strømforsyning, så må plottersidens strøm stenges med en spesiell diode. Ellers vil de nye motorinstrumentene til å lyse selv om strømmen er slått av.

9. De nye instrumentene kan levere en mengde informasjon, for eksempel forbruk i liter pr time eller liter pr nautisk mil. TTL viser hvor mye drivstoff man har brukt siden sist gang man nullstilte instrumentet og til høyre vises nivået i bensintanken. Det høyre instrumentet viser alle motordata og trimvinkel.

10. Via NMEA 2000 kan all informasjon som finnes i motoren vises på en kartplotter. Her kan man lage spesielle sider som gir en fin oversikt over alle motordata, forbruk osv. Her er en av mange layouter som kan lages i Garmin 5008.

 

 

Powered by Labrador CMS