utgave nr 12 1989
Pioner 325
ungdomsbåt med fart og stil
Av Gunnar Steen Iversen
Pioner-jollene formerer seg stadig. Sist sommer la Pioner-produsenten Dynoplast på Bjørkelangenm et nytt gullegg, Pioner 325. Båten er en typisk ungdomsbåt, så rendyrket at man nesten kan tro jollen er laget på basis av markedsundersøkelser.
Pioner 325 har en tiltalende form og et lettplanende skrog. Pionerjollene er etterhvert blitt et gjennomprøvet produkt. Visst har de sine svakheter, som at de kan sprekke i sterk kulde og må sveises for å få dem tette igjen. Men helthetsinntrykket er likevel at de gjennom en årrekke har bevist sin kvalitet.
Krever langstammet motor
Derimot må det være tillatt å være uenig i at produsenten velger å lage en 11 fots jolle som krever en langstammet påhengsmotor. Her har man ingen mulighet til å selge den gamle jolla og beholde motoren (hvis den er kortstammet) til den nye jolla. Ganske irriterende!
At V-bunnen krever denne type motor og at jollen med sin bunnkonstruksjonen selvfølgelig både blir mykere og mer stabil i sjøen, er forståelige argumenter. Skal man velge ny jolle, kan kravet om en langstammet motor komme som et lite hyggelig pristillegg, og det blir ingen handel. Det er nemlig ikke lenger noen billig affære å kjøpe seg en påhengsmotor på 9.9 hk og oppover.
Jolla for raske turer
Pioner 325 er en Eivind Amble-konstruksjon og bygger mye på den samme design som lillesøster, Pioner 235. Her opphører også likheten - for Pioner 325 er en jolle som krever sin båtplass. Den dras ikke opp på stranda like lett som de mindre jollene. Den veier 135 kilo, pluss 35-40 kg for en påhengsmotor. Den er heller ingen "rampejolle" man griser til med blåskjell og maneter. Den er derimot en ypperlig jolle for fritidsfiske i beskyttede og kystnære farvann.
Test-jollen var forsynt med en 9.9 hk langstammet Yamaha påhengsmotor og styrekonsoll. I Veritas-kravene står det at en jolle ikke kan ha sterkere motor enn 6 kW (8 hk) hvis den kjøres uten styrekonsoll.
Rattstyring krever plass
Spørsmålet om styrekonsoll i en såvidt liten båt er verd en diskusjon. I denne lille jolla fremsto styrekonsollen etter vår mening som et fremmedelement. ruksverdien blir sterkt forringet fordi selve konsollen krever plass. Det er riktignok plass til to, maksimum tre personer på toften foran styrekonsollen, pluss ytterligere en person fremme i baugen. Benplassen blir det dårlig med.
På toften akter kan det sitte to, hvis styrekonsollen droppes. Ellers må båtføreren sitte midt på toften. Jolla er godkjent kun for fire personer uansett.
Skal båten brukes til fiske, ville vi ikke hatt styrekonsoll. Da hadde jeg prioritert mer plass på dørken til en fiskebakk, snører og stenger.
Mer enn 20 knop
Men tenåringene vil sikkert ha styring, så da så. I nesten 20 knop med full kontroll, i åttetallssvinger og unnamanøvrer presset vi jolla. Det er rett og slett herlig å sitte midt i båten og styre med ratt. Jolla lot seg ikke provosere. Ikke engang kavitasjon fikk vi i de skarpeste svingene. Bra.
Nøyaktige målinger med 9.9 hk og en person ombord gir 18 knop, og for to personer 15 knop. Med en 15 hk Yamaha er toppfarten 21.5 knop og 19 knop med to personer.
Sjøegenskapene er gode for de farvann den skal brukes i. Med det menes beskyttede farvann. Dette er ikke en jolle som ungdommen skal dra til havs med, selv om den er usenkbar.
I motsetning til Pioner 235 som ikke hadde et eneste håndtak innvendig, har produsenten denne gang lært av tidligere kritikk. I Pioner 325 er det tre solide, fastskrudde håndtak innvendig.
Minuser i protokollen
En varm sommerdag ombord i Pioner kan bli en glohet fornøyelse. Produsenten sverger nemlig til sorte tofter. Legger du ikke et håndkle over, blir man grillet bak. Er det mulig å få en lysere fargetone, takk?
Produsenten lover at på 1990-modellene skal styrekonsollens front rundes, og bakseteplaten endres slik at den ikke slår opp i fjernstyringskablene. Det gjorde nemlig kablene på testjollen. Men det er et annet minus ved fjernstyringskablene. De peker tilværs og krever plass nesten utenfor jolla. Muligens må
det være slik på en så liten båt, men elegant er det ikke.
Med på langtur?
Pionerjollene har for mange båteiere vært en trofast følgesvenn på langtur. Denne jollen ville jeg ikke hatt på slep over Stad eller rundt Lindesnes i frisk bris.
Den blir for stor. Jollen slepet alldeles utmerket i 12-13 knop på flatt vann. Derfor nøler jeg ikke med å si at den godt kan få bli med på ferie, hvis turen går i rolige farvann.
Konklusjon
Pioner 325 er et produktet av høy kvalitet. Båten favner ulike brukergrupper. Derfor er kompromissene ok. Det er utvilsomt en trygghet at jollen er Veritas-godkjent. Denne jolla og lillesøster, Pioner 235 har fått en ny og tiltalende design. Dessuten er de blitt lettplanende.
Tekniske data:
Lengde:3.32 m
Bredde:1.62 m
Vekt: 135 kg
Toppfart:18 knop (9.9 hk)
21.5 knop (15 hk)
Krav: Påhengsmotorer med lang stamme.
Styrekonsoll for motorer større enn 8 hk.
Produsent: Dynoplast A/S Cipax, 09- 318190
Pris: l990 pris for jolle uten frakt kr. 9.000.Konsoll koster kr. 2.880.