utgave nr 9 1992

Olle Terjesen

Publisert Sist oppdatert


    HELT PROPELL!

    Av Hans Due

    Olle Terjesen er "født og oppvokst" i farens båtbyggeri ved Nidelva i Arendal. Begge er petimetre og orker ikke rot og slurv. Olles interesse for propeller har gjort ham til en av verdens beste på området. Nå har han innredet sitt eget verksted.

    -Hos Terjesen kan du slikke gulv, vegger og tak, sier folk i Arendal. -Selv i verkstedet kan du spise middag uten å få en flekk på deg. Far og sønn Terjesen må ha det ryddig rundt seg, og de greier ikke å jobbe med unøyaktigheter. Spesielt på propell-siden har Olles nøyaktighet ført til at han har et unikt rykte i racingmiljø. Båter og motorer med hans propeller har kjørt fletta av konkurrentene.

    RACING I 20 ÅR

    - Jeg har holdt på med racingpropeller i nesten 20 år, forteller Olle til Båtmagasinet. -Jeg begynte å eksperimentere med propeller til eget bruk da jeg selv kjørte race og skjønte snart at propellen hadde like mye å si for prestasjonene som båt og motor. Etter hvert klarte jeg å få bedre og bedre resultater med propellene, og ryktene spredte seg. I dag får han bestillinger på propeller fra hele verden. Racekjørere i Norge, Sverige, England, Portugal, Holland, USA og Tahiti for å nevne noen land, kjører i dag rundt med Terjesenpropeller.
    Da Andreas Ove Ugland skulle prøve sin nye offshoreracer i den største og mest "hårete" klassen i fjor, stemte ikke motorene overens. Begge motorene ble byttet, men det hjalp ikke. Da ble Olle Terjesens propeller hentet fra Norge fløyet ned til Rivieraen.
    -Jeg turde ikke gjøre alt jeg ville med propellene, de koster jo tross alt 30.000 kroner pr. stykk, men jeg modifiserte dem en del. Etter reparasjonen varierte turtallet på de to motorene med 40 omdreininger pr. minutt, forteller Olle som fremdeles ikke var helt fornøyd, men det var Ugland.

    ROLLA OG MERCURY

    Etter å ha holdt på en del med propeller, begynte Olle å reise til propellenes Mekka'er, til Philip Rolla i Sveits og til Mercurys High Performance-verksted i USA. Et par ganger i året besøker fortsatt Olle Rolla og Mercury og utveksler erfaringer. Begge steder blir han tatt imot med "rød løper". For da Philip Rolla ikke kunne levere propell slik som Olle ville ha dem, laget han sin egen, og den var bedre enn Rollas.
    Til Mercurys nye 25-hester hadde High Performance-avdelingen utviklet prototypen til en propell som de sendte Olle. Han var ikke fornøyd med prototypen og omarbeidet den. I dag blir disse propellene produsert etter Olles mal. Selv har han nå utviklet en firebladet stålpropell til 25-hesteren.
    -Stål er bedre enn aluminium og bronse, forteller Olle. Riktignok er stålpropellen 2-3 ganger så dyr, men den er adskillig mer holdbar og enklere å reparere.

    HEMMELIGHETEN

    -Hva er så hemmeligheten bak en god propell?
    - Propellbladene må ha den riktige krummingen, og formen på bladene må være riktig. Gjennom mange år har jeg fått god erfaring med dette, og alle data er nøye nedtegnet i en protokoll. I tillegg har jeg laget maler for bladene på de mest brukte propellene.
    -Men det er racing du har konsentrert deg om, og nå åpner du propellverksted for menigmann?
    -Ja. Teknologien er jo den samme, og kunnskapene fra racingpropeller kan lett overføres til vanlige brukspropeller. Jeg har anskaffet stållester til alle Volvos duopropeller, og kan reparere alt fra snekke- til racingpropeller.
    -Lønner det seg å reparere en propell?
    - Det avhenger selvfølgelig av skaden, men oppretting, justering og avbalansering av en propell kommer på ca. 1/3 av prisen på en ny propell. Litt mer koster det dersom jeg må legge på sveis på avrevne propellvinger, men generelt blir det billigere å reparere enn å kjøpe nytt, sier Olle Terjesen.
    Verkstedet ved Nidelven i Arendal er så godt som ferdig innredet med måleinstrumenter, slipemaskiner i forskjellige varianter, dreibenk og søyle for stållester til de forskjellige propelltypene. Sveiseapparat for spesiell aluminiumssveising tilsvarende det man bruker i flybransjen, var på vei inn i verkstedet da vi besøkte Olle Terjesen. Det som står igjen på ønskelisten over utstyr, er en datamaskin med et spesielt program som tegner propellprofilene etter å ha blitt matet med de nødvendige mål. Etterspørselen etter Olles proppeler har eksplodert, og han har stiftet eget firma for den delen av virksomheten, Winrace Propellers A/S.