utgave nr 2 1989
Viksund 925
VELBYGGET "FLERBRUKSBÅT"
Av Hans Due
"Flerbruksbåten" med tak over får stadig flere venner. I enkrisetid ser det ut til at de verftene som har sett denneutviklingen klarer seg bra. "Cabrioleten" er ikke egent forhelårsbruk på våre breddegrader. "Viksund 925" er en sandwich-bygget halvplaner som gjør god fart med moderat motorstørrelse.
Viksund har med denne båten satset på stor inneplass. På akterdekket er det plass til et bord og fire stoler. Den Store inneplassen og ønsket om en lys og luftig salong har gått påbekostning av en styreplass ute. Med de få maksværsdagene vi harher i landet, bør denne muligheten være til stede. Dessuten vil mange kjøpe en slik båttype for å kunne bruke den til hobbyfiske. Hvis du er alene ombord, bør du ha manøvreringsmulighet ute nårbruk skal settes og trekkes. Styreposisjon ute kan monteres påsideskottet, og leveres som ekstrautstyr.
SALONG/STYRHUS
I dekksalongen/styrhuset er det sitteplass til fem personer. Fire rundt bordet og en på passasjerplass vis a vis førerplass. Førerstolen, som er en dobbeltseter, kan senkes, ryggen kanvippes forover, og dermed kommer denne sittegruppen i høyde medsalongbordet.
Løsningen er elegant. Men den runde ryggstøpølsen er Ikke særlig behagelig i førersetet. Samtlige stoler har Denne vipperyggen. Dette er greit der det har en funksjon, ellers Er vipperyggene lite praktiske og behagelige. Sats på faste Rygger der dette er mulig.
Salongbordet er montert på en søyle, og bordet kan dreies. To klaffer som kan slås opp gjør bordet nesten dobbelt så stortsom i sammenslått tilstand. Det er litt trangt å svinge bordet. Et par centimeter større plass vil hjelpe. Under bordet er det et rom for flasker. Under den aktre benken er det stueplass. Ser man bort fra stueplass for matvarer og bysseutstyr i bysseseksjonen er dette den eneste stueplassen i dekksalongen. Det er godt medstueplass andre steder i båten.
Vår testbåt hadde polstret tak, men senere produksjonsnummer vil få støpte tak. I taket sitter to lufteventiler, og under de store sidevinduene sitter to hengslede vinduer som i tillegg til å kunne vippes ut også kan skyves akterover. Enpraktisk konstruksjon. Over førerposisjonen er det en stor takluke som funksjonerte dårlig. Den er tung å skyve, og man må virkelig bruke makt for å få den opp. Luken er i sotet plexiglass. Dette problemet har vi møtt i mange båter de siste årene. En lukeprodusent burde ta jobben med å konstruere en skikkelig takluke som er tett og lett å åpne.
Det er gardiner hengt opp i "oldermorsstenger" rundt helesalongen, bortsett fra frontrutene. Stoffer i innredningen er igod kvalitet og i lyse pastellfarger.
BYSSA
Byssa er praktisk og i solide materialer. Den er plassert vis a vis sofagruppen, og strekker seg fram til under passasjersetet som kan vippes opp. Foruten vask med trykkvann og Wallas kokeapparat er det fire skuffer og et skap. Arbeidsforholdene i byssa er utmerket. Det er lyst og trivelig for kokken som har god utsikt til alle kanter.
FØRERPLASS
Det er god sikt rund baut fra førerplassen. Vi gir minus For den brede stolpen som skiller frontrutene. Den stjeler litt avsikten forover. Rattet er montert nesten midtskips. Det betyr at dersom det skal sitte to personer ved førerplass, som det er plass til, vil passasjeren måtte tråkle seg inn forbi føreren. Fordelen med plasseringen er at du lett når ratt og gass/gir hvis du er alene ombord og må bevege deg til og fra hvis du skalsette fortøyninger o.l. Hvis du har utrenet mannskap ombord, må de ofte gjøre de fleste jobbene selv, og da kommer også denne plasseringen til sin rett. Du har grei oversikt over alle instrumenter og betjeningsorganer. Instrumentene sitter på enkonsoll langt foran på dashbordet uten at det gjør noe. Kartbordet har du rett foran deg, og alle bryterne i et panel til høyre for deg. Gass/gearhendel sitter ved siden av rattet. Kompaset var på vår testbåt montert ved siden av rattet. Denne plasseringen var ikke bra og skal forandres. Tenningsnøkkelen sitter i instrumentpanelet, noe vi ikke syntes var så smart. Nøkkelen burde vært flyttet til ved siden av rattet.
Det er tre store vindusviskere av god kvalitet. Defrosteren virket bra og har god kapasitet. I tillegg tilvarmluft på vinduene er det en spalte ved dørken som gir deg varme på beina. Bra!
LUGARER
Det er to sovelugarer ombord. En med dobbeltkøye inn underførerplass og en dobbeltkøye bak forheng i forpiggen. I tillegg kan man få en romslig dobbeltkøye i lugaren forut ved å senkebordet og legge inn en pute. Under dobbeltkøya i forpiggen er det en skuff til å trekke ut, og denne rommer sengetøy. Lugarene er godt ventilerte. To lufteventiler og en takluke i den store, koøyer i minilugaren og på toalettet.
Nedgangen til lugarene under dekk er for trang, Noe produsenten også har konstatert. Denne blir gjort større ved atman skjærer ut litt av den delen av dashbordet som likevel ikke har noen funksjon.
Dobbeltkøya under førerplassen er bred og god, men det Er litt lavt under taket der man skal stå og kle av og på seg. En sittebenk har stueplass under. I sovelugaren er det luke inn tilskrogsiden der det er satt av plass til varmtvannsbereder.
Hovedlugaren under dekk kan om ønskelig sløyfes til fordel for en ren sovelugar med stor dobbeltkøye. Alle rom under dekk har et lyst og vennlig bomiljø. "Innerskallet" i hvit plast gir kanskje et vel sterilt preg for mange, men Viksund har brutt de hvite flatene med tøystriper og trelister. Plastflatene er praktiske og lett å holde rene. Det er massevis av stueplassunder benker og i skuffer og skap.
TOALETT
Toalettrommet har plast innredning. Det er lyst Og vedlikeholdsvennlig, med vasken i det ene hjørnet og rikelig Med "sitteplass" rundt doen. Dørken er drenert for dusj. Det Er hyller og skap for toalettsaker.
UTEPLASS
Uteplassen er et trivelig sted, både for solslikkerne og For hobbyfiskeren. Plassen er skilt fra salong/styrehus med Skyvedør i sotfarget plexiglass i aluminiumsrammer. Dekket er Selvlensende gjennom fire godt dimensjonerte slanger. I borde og I akterspeilet er det støpt inn skap som på vår testbåt var utstyrt med fastskrudd plexiglass halvveis opp på åpningen. Her kommer det låsbare dører. Skottene inn mot uteplassen kunne med fordel vært bedre avstivet. Disse vibrerte ganske kraftig under gange. Opp til dollbordet går det to innstøpte trappetrinn på hver side. En åpning ut mot badeplattformen går halvveis ned i akterspeilet og porten er sikret med en hengslet "grind". Badeplattformen er ekstrautstyr og har to bokser til dregg og fortøyningsgods samt inspeksjonsluke til propellen.
Fra uteplassen er det nedgang til et stort stuerom. Lukene er hengslet og utstyrt med gassdempere. Fra stuerommet er det adgang til motoren.
MOTORROM
Isolasjonskassen som omslutter motoren trekkes akterover På et skinnearrangement. For å komme til motoren må man krype innunder dekket i styrhuset. Det er ingen luke rett ned frastyrhuset. Hva om man må heise ut motoren for reparasjoner? Det blir ingen enkel affære. Her synes vi ikke konstruktøren Har vært heldig. Forøvrig er motorrommet ryddig og ordentlig. Alle kabler er skikkelig oppklamret. Vi lar oss alltid imponere Over hvor solid og gjennomtenkt Viksund-båtene er på dette punktet.
DEKK/OVERBYGG
All passasje på dekket er problemfritt. Det er et Bredt dollbord med antisklibelegg. Det er solide håndrekker Langs overbygget, solid pulpit som har gir god passasje forover tilnebbet (som er ekstrautstyr). Det er godt med kryssholt, fireforan og ett på nebbet. Nebbet er forøvrig utstyrt med dreggrulle. I baugen er det dreggboks. Lanterner og horn sitter på en egen mast på toppen av overbygget.
SKROG/KJØREEGENSKAPER
Båten er tegnet av Viksund Prosjekt Team. Båten er bygget iformstøpt sandwich, og det er brukt en rekke former i produksjonen. Dette er en halvplaner med noe uvanlig kjøl. Hæljernet er støpt inn i kjølen, som avsluttes i en spydspissform der akslingen kommer ut. Roret på vår testbåt var montert som et uten påhengende ror på hekken. Dette er enkonstruksjon som fort kan føre til de store katastrofene vedgrunnstøting, og dette kommer til å bli forandret.
Halvplaneren ligger godt i sjøen. Den går mykt og Virker lettdrevet. Utgangspunktet er Viksund 800-skroget som er modifisert. Båten legger seg mykt innover i svingene, den reiserikke baugen for mye på full fart, gir deg ingen overraskelser hverken i motsjø, sidesjø eller låringssjø. Den spruter lite.
Rorkonstruksjonen var ikke patent. I skarpe svinger stårspruten opp akterut, og du har liten styringseffekt ved full tørnpå rattet. Nytt roropplegg er nødvendig.
PRIS
Utsalgsprisen for denne båten er ikke så avskrekkende I forhold til andre tilsvarende båter på markedet. 550.000 Kroner for båt med Volvo Penta TAMD 31 motor. Trekker vi fra prisen på motoren og legger til ekstrautstyr, havner vi på 489.800 kroner. Viksund har valgt det dyreste utstyret som ekstrautstyr. Vi skal legge til at vi regnet med varmeapparat til 14.400 kroner. Som standard er båten utstyrt med radiatorvarmer, men denne virker bare når motoren går. Nesten 60.000 kroner må du ut med ekstrafor å få noenlunde tilsvarende utstyr som f.eks. Sandvik 920Thermo som er naturlig å sammenlikne med. Sandviks 920 blir4.500 kroner dyrere enn Viksunds 925 i samme utførelse. Store prisforskjellen er det med andre ord ikke.
KONKLUSJON
Viksund 925 er en bra båt. Den har gode sjøegenskaper, Stort sett bra planløsning, bortsett fra enkelt detaljer. Man lar seg imponere av Viksund båtenes høye finish og samvittighetsfulle håndarbeide. Noen småjusteringer må til før båten får absolutt toppkarakter.
FART/STØY
Båten er lettdrevet. Utstyrt med en Yanmar 4LH-HTE på 135 hk. radarmålte vi toppfarten til 19,2 knop på 3200 omdreininger, tre mann ombord, 240 lt. diesel og 200lt. vann. Støyen var forholdsvis lav, 80,7 dba som det meste. Her er tabellen:
OMDREININGERFART I KNOPSTØY I dba
320019,2 80,3
300016,980,7
270014,476,9
240011,475,8
2100 9,171,3
1800 7,669,9
1500 7,267,4
1200 5,864,0
900 3,863,8