utgave nr 9 2002

Robot skal hjelpe båtbyggerne

Publisert Sist oppdatert

Robot skal hjelpe båtbyggerne

Nå har SINTEF i Trondheim gått til anskaffelse av en supernøyaktig, datastyrt fresemaskin som kan hjelpe norske båtbyggere til å lage plugger til nye båter raskt og effektivt, forteller båtkonstruktør Eivind Amble.

Når båtbyggerne skal lage støpeformer til skrog, dekk og innredning i moderne fritidsbåter, foregår dette stort sett på samme måten. Et nitidig arbeide med å lage en modell i full størrelse som det støpes en form rundt. Modellen består som regel av trematerialer og kilovis med sparkel. For at formen skal bli så optimal som mulig, må modellen, eller ”pluggen” som båtyggerne kaller den, slipes og pusses i mangfoldige timer.
Så lenge arbeidet med å bygge pluggen foregår manuelt, er det hele tiden fare for unøyaktigheter og skjevheter. Båtbyggerne har lenge ønsket seg maskiner som kan lage plugger med supernøyaktighet, og nå er den altså kommet.
Fresemaskinen ved SINTEFs avdeling MARINTEK er i første rekke anskaffet for å lage skalamodeller av skipsskrog som benyttes i slepetank for å beregne motorstørrelse. Men fresemaskinen har så stor kapasitet at tjenestene nå tilbys fritidsbåtbyggerne. Materialene i pluggene som lages av fresemaskinen er ikke lenger trevirke og sparkel, men hardt skum og spesielle modellmasser. Fresemaskinen har kapasitet til å lage plugger med lengde opp til 13,5 meter (44 fot), 4,5 meters bredde og høyde opp til 2 meter.
Teknologien er ikke ny. Allerede på slutten av 50-tallet fikk storprodusenten Selco laget flere av sine skrogplugger i Trondheim, men den gangen benyttet man parafinvoks som byggemateriale. Da en av pluggene skulle fraktes til Oslo midtvinters, fikk den en dult under innlasting i jernbanevogn med det resultat av pluggen sprakk i mange biter. Voksen var blitt for sprø i kulden. Det ble siste plugg bygget for Selco og norsk båtbransje på denne måten. Siden har flere andre båtbyggerier ønsket seg en slik fresemaskin for pluggbygging, men ingen har hatt råd til å anskaffe en før SINTEF altså nå har investert mangfoldige millioner i en ny og moderne maskin.