utgave nr 5 1991

Quatro-prop

Publisert Sist oppdatert


    QUATRO-PROP NESTE?

    -av Kari Hermola-

    Volvo Penta overrasket båtverdenen med sin duo-prop i begynnelsen av 80-årene. Etter at fordommens og tvilens bølger hadde lagt seg, ble duoprop'en dominerende i europeiske båter. Nå har mannen som utviklet Volvos duopropløsning kommet med etterfølgeren, Quatro-prop. Løsningen er utprøvet og er satt i produksjon til konkurransedyktige priser.

    Da Volvo presenterte sitt duopropdrev, vekket dens prestasjonsverdier og egenskaper forbauselse, selvom teknologien og ideen hadde vært brukt i mangfoldige år på torpedoer. Men i sivil produksjon hadde man ikke kunnet realisere duoprop-ideen på grunn av utviklingskostnadene. Det ble ikke fart på dette arbeidet før datateknologien kom inn i bildet slik at beregningene kunne gjøres feilfritt i simulatorer. Volvo satset på teknologien, og har hatt suksess.
    Det var den finske dr. techn. Max Honkanen som utviklet duoprop for Volvo. Honkanen er propellspesialist, og godt kjent med datateknologi. Allerede da Volvo satte igang produksjon av duoprop, var Honkanen igang med flere propeller. I 1986 søkte han patent på drevet med fire propeller på samme aksel. Innretningen fikk navnet Quatroprop.
    Ifølge Max Honkanens beregninger øker propellenes effekt dramatisk når man går over til å bruke fire propeller etter hverandre. Ved å fordele motoreffekten på flere propeller, senker man den relative belastningen på hver enkelt propell og forbedrer virkningsgraden.
    Når belastningen på hver enkelt propell minsker og omdreiningshastigheten er liten, skal dette også ha dramatiske effekter på propellstøyen. Som på duopropen vil også quatro-propen bli retningsstabil og fjerne den såkalte "padleeffekten".
    For å bevise at systemet virker, gjorde oppfinneren en serie tester. En Marino 1000 med en 220 hk. dieselmotor, strak aksel og propell ble målt til 21 knops toppfart. Aksel og propell ble deretter byttet ut med en Quatro-prop. Et nytt gear med annen utveksling halverte propellenes turtall. Allikevel steg toppfarten til 25 knop. Støynivået ble målt ved akselgjennomføringen i skroget i begge tilfeller. Med strak aksel ble det målt 102 dba. Quatrop ble målt til 89 dba. En dramatisk forbedring.
    Quatro-drevets konstruksjon ligner to duoprop'er montert rygg mot rygg, men til forskjell fra duoprop'en, er quatro-prop'en montert i skrogbunnen. Rent effektmessig virker den nye oppfinnelsen meget interessant, men skrekk og gru for et møte med en umerket steinrabb eller hvilket som helst annen grunnstøting. Da kan du sannsynligvis presentere verkstedet for en pen bukett "tulipaner", og selv bli presentert for regninger i mega-klassen.