utgave nr 4 2005

Kysten Rundt - april 2005

Publisert Sist oppdatert

Fem rom på bildekket

Søstrene Tone og Heidi Bergsvåg fra Stord bor i en av Bergens mest spesielle leiligheter. Bildekket på den gamle ferga Sagvåg har blitt til en smakfull femroms på 180 kvadratmeter. Båten ble bygget som tysk landgangsfartøy i 1943. Etter en broket karriere innen frakt av biler og mennesker ble hun lagt i opplag midt på 90-tallet.
- Med onkel som eier og far på jobb om bord ble det mange turer på oss i ungdomstiden. Vi ble glade i båten, og fantaserte om å kunne bo permanent på sjøen. En overtakelsessum på symbolske èn kroner ble kunngjort i familien på tampen av 2002, og vi slo til. Optimistiske la vi planer for ombordflytting før julen 2003 ble ringt inn. Men det krevde ganske nøyaktig ett år og noe mer penger å gjennomføre, sier leilighetsrederne.
Når man vet at sentrums- og sjønære leiligheter i Bergen sentrum koster 40.000 kroner kvadraten, må man si at søstrene har fått mye hus for pengene. Over boenheten er det en stor terrasse, og det er mulig å innrede ytterligere leiligheter i skipperlugaren oppe og mannskapsavdelingen under dekk.
Skipet er grundig sjekket, og skal kunne være et flytende hjem i mange tiår. Bildekket har blitt til en åpen kjøkken-/stue løsning med lyse farger og mye dagslys inn gjennom vinduer fra dørk til tak. Akter har Tone og sønnen Roger sine soverom, begge med direkte utgang til badeplattform. Forover følger så gjesterom/-lugar og stue med kjøkken og spiseavdeling. Badet har boblebadekar, dusj, spesialbygget vask og maskiner for klesvask. Ved inngangen forut har eldstesøster Heidi sitt soverom. Kabel og slange fra land ordner el-kraft og vanntilførsel. Avløpet renner til septiktank under dekk forut.
I tillegg til mange praktiske utfordringer i ombyggingen, ble forsikring en hard nøtt å knekke for Bergsvåg-jentene. Hva er det Dere skal forsikre, spurte selskapene. En ferge, en bolig, en husbåt, en båt med hus eller blir det et hus? Også dette løste seg til slutt.
- Det har ikke manglet på advarsler underveis. Vi har valgt å høre på de som har heiet på og hjulpet oss framover. Dermed klarte vi å virkeliggjøre drømmene om å bo fast om bord i Sagvåg, sier Stord-søstrene med jobb- og postadresse i Bergen. Men helt fast behøver ikke adressen være. Motoren er intakt, og far har sertifikatene som trengs om det skulle bli en marin forflyttning.

Tekst: Steinar Hystad


Utvider i vest

Norsk Båtsenter åpnet i vinter nye, store lokaler i Bergen. Det markerer et foreløpig høydepunkt for grunnlegger, eier og Princess-importør Arne Høvik.
I 1970 begynte han å selge bildekk. I 1984 kuttet han ut bilbransjen for å fokusere båter. Norsk Båtsenter selger Saga, Forbina og Windy på Vestlandet, og forsyner pengesterke båtfolk over hele landet med Princess.
- Den største båten hittil er en Princess 21 meter til 21 millioner kroner. Den skal leveres til en kunde i Nord-Norge i 2006, sier Høvik til Bergens Tidende.
Norsk Båtsenters nye anlegg i Dolviken utgjør 7.000 kvadratmeter. Selskapet omsatte i 2003 for 172 millioner kroner.

Kyst-stevne i Kalvåg
Forbundet Kystens årlige landsstevne blir denne sommeren arrangert i Kalvåg i Sunnfjord. Kystlaget Hornelen regner med 10.000 besøkende og 500 båter innom gjestehavna i idylliske Kalvåg den siste helgen i juli.
Hovedtemaet for årets stevne er "Havet som kystformidler" og "Kystmat", men at det er 100 år siden unionsoppløsningen vil også bli markert. Ellers blir det kunstutstillinger, konserter, dans, seminarer, seilaser, veteranbåtbesøk og mye mer.
Arrangøren lover å legge forholdene godt til rette, blant annet med 700 meter ekstra gjestebrygger.

Tekst: Frode Klokkernes

Lang vei hjem

Ingen fugler som tilbringer sommeren i Norge har lengre vei hjem enn rødnebbterna. Sommeren tilbringer den i nord, og hekker helt opp til Svalbard i store kolonier. I disse dager er den på vei nordover fra sitt vinterkvarter. Etter den norske sommeren flyr den nemlig sydover, helt til Antarktis.
For ternene er typisk arktiske fugler som trives i kalde omgivelser. Alle som ferdes langs kysten kjenner til dem, noen ganger rent bokstavelig. For de stuper gjerne rett i hodet på det dersom du prøver å trenge inn i en koloni. Ternene kjennetegnes av den slanke kroppsbygningen, det spisse nebbet og den kløftede stjerten. De har lange, smale vinger og er raske og elegante flygere. I motsetning til måkene foretrekker de fersk mat. Det er et flott syn når de står stille i luften, stuper ned i vannet, for så å komme opp med sprell levende småfisk. Langs kysten vår er det først og fremst makrellterner og rødnebbterner vi ser. De skilles blant annet ved den sorte nebbspissen hos førstnevnte.

Tekst: Trond J. Hansen

Ikke som andre båtfolk

Grete og Bjørn Nilsen tar båtlivet et skritt lenger enn de fleste andre båtfolk. Hver eneste helg, året gjennom, tilbringer de i båten på Skjebergkilen Marina i Østfold. Det vil si, en eneste helg er unntatt:
- Jula feirer vi hjemme på Borgenhaugen. Vi skulle gjerne vært om bord da også, men det har barn, svigerbarn og barnebarn satt en stopper for. Vi må vel innrømme at vi er noe mer ekstreme enn andre. Det er ingen andre rundt her som bruker båten så mye som oss. Men vi slapper nå av her, og synes det er nydelig å være her ute, sier ekteparet til Sarpsborg Arbeiderblad.
Er det for isete til å gå ut, da blir de bare ved kai og bruker båten som hytte.

Båt gleder

Man MÅ ikke ha en 20 meter lang Princess for å ha det fint på sjøen. Dette paret trivdes aldeles utmerket på Risør havn i en stokkebåt. Det er en type farkost som har skysset et høyt og totalt ukjent antall mennesker på sjøen, over hele verden og gjennom alle tider.