utgave nr 5 2005

Leserbrev - mai 2005

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i aprilutgaven var Mølen i Oslofjorden, og vinnere er:

Toril Myhrer, 1523 Moss
Edel Steen, 2090 Hurdal
Arne Bøe, 0973 Oslo

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten: Finn en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet.
Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra båtutstyrsfirmaet Maritim i Arendal. Finner du propellen, send oss en SMS, en faks på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 20. februar. Da blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2006.
Propellen i aprilutgaven sto på side 93, og vinneren er Tor Holdø, 0767 Oslo
Vi gratulerer!
(+dig bilde vest og propelltegning)

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .
"Fa" spør:
Er du en som fortøyer båten ordentlig til kai, eller knyter du den fast i kaia med flere meter tamp liggenede liggende igjen på brygga?
Tamper som vi andre kan snuble i når vi kommer sent ombord etter en hyggelig kveld på kroen!
Ved avgang er det som regel "mor" som må stå igjen på brygga for å knyte opp knuten, mens hun krampholder igjen baugen når far bakker ut. For så i siste liten kaste seg ombord for ikke å bli akterutseilt. Hasardiøst og stressende avgang. Lett for å skape spent kjemi ombord.
Fortøyningslina skal tres gjennom ringen på brygga, dras tilbake og gjøres fast ombord!!
Dermed kan mor stå ombord å løsne fortøyningene mens far bakker ut.
Resultat: Ingen stress, ingen hasardiøse luftsprang. Med andre ord: Roen råder ombord. Avgangen blir et eksempel til etterfølgelse for andre som ser på.
Håper det blir litt bedre til neste sommer, eller så må jeg vel ta på meg både hjelm og flytevest når jeg går på land.
Vi får se hvem som kan fortøye og hvem knyter båten fast i brygga.
Hvem legger igjen tampen på brygga!!

Ottøys historie

Jeg håper at noen av Båtmagasinets lesere kan hjelpe meg med historikken til vår båt, Ottøy. Det er en plattgatter på 34 fot, bygget i 1982. Den er bygget i furu med mahogni overbygg og teak i dekk. Båten er romslig, med en bredde på 3,7 meter.
Ottøy skal ha vært registrert i Skipsregisteret og gått noen år som charterbåt i Oslo-området. Noen jeg har snakket med mener den er bygget på Vestlandet, nærmere bestemt i Bergensområdet.
Ottøy har nå hjemmehavn i Halden, og har hatt det de siste fem årene. Før det lå den i Moss. Er det noen der ute som vet noe om Ottøys historikk, så vær snill å ring meg. Eller gi dere til kjenne, så ringer jeg tilbake. Telefon 69 19 24 63, mobil 41 45 37 33.
Med forventningsfull hilsen
Roy Eriksen, Halden.

Norcraft 27/29/31 bygges igjen

Familiebåten Norcraft settes i produksjon på nytt. Skroget er i utgangspunkt 27 fot, så kom badeplattformen på 2 fot. Noen båter ble også forlenget med omkring en meter.
De fleste båtene som er laget tidligere har basert seg på selvinnredning, selv om noen også ble laget helt ferdig før levering. Produksjonen er flyttet fra Askøy etter innehaverens død og nordover, til Vik Sag og båtbyggeri v/Ole Vik. Den nye produsenten er på jakt etter eiere av Norcraft-båter som ble produsert på Askøy for å prøve lage et enkelt register og få en oversikt på hvor mange som totalt ble laget.
Muligens lage en Norcraft klubb også, hvis han får mange nok tilbakemeldinger. Norcraft eiere kan kontakte Ole Vik på epost: vikbaat@c2i.net
Med vennlig hilsen Torstein Saksvik

På vegne av hvem?

Med hvilken rett kan Jan H Syvertsen påberope seg å snakke for flertallet av båteierne her i landet? Har KNBF gjennomført en gallup for å finne ut hva vi mener?
Gjennom pressen slås det opp at svenskene vurderer båtførerbevis. Og Jan H bruker anledningen til å male fanden på veggen. Nordmenn kan risikere å bli utestengt fra å besøke Sverige. Fordi vi ikke har obligatorisk båtførerprøve her.
6.000 tar båtførerbevis hvert år og i dag er det 240.000 nordmenn som har det. Og tror du virkelig at Strømstad vil gå med på å stenge nordmenn ute?
"De fleste båteiere er for obligatorisk båtførerbevis.". Hvor har du det fra, Jan H.? Båtførerprøven/bevis/sertifikat blir sammenlignet med sertifikat for bil. Bilsertifikatet er i dag i 4 step, med mye obligatorisk, både teoretisk og praktisk. Og det koster over 20.000 kroner. Tilsvarende opplegg for båt vil bli langt dyrere. Båter som eventuelt vil bli brukt av båtskolelærere, vil koste mye mer enn skolebiler. Og utgiftene må dekkes inn gjennom båtskoleavgiften.
Båter på havet er på langt nær så homogen masse som biler på vegen. Må en som bare skal bruke båten ut å fiske, lære det samme som en som skal føre en 50 fots seilbåt? Og hva med bruk av radar og nyere tekniske hjelpemidler. Skal en som skyr slike ting, være tvunget til å lære om det? Og hva med kona som bare styrer båten når mannen i tøfler hopper i land med tampen? Og med referanse til antall båtførerbevis (og til statistikken fra Norsk Folkehjelp): Ikke bruk drukning som et argument for å få obligatorisk båtførerbevis innført. Det er usaklig og kommer inn under dette forumets største skjellsord: Useriøst.
Hilsen Båteier

Havfrueprisen til Fjord-Inger

Båtbransjens ”grand lady”, Inger Sande Brøvig, fikk Kongelig Norsk Båtforbunds hederspris ”Årets Havfrue”. Prisen ble opprettet i 2001 i forbindelse med Båtforbundets 90-års jubileum og ble delt ut for femte gang.
Prisen ble opprettet for å markere kvinnenes plass i et mannsdominert båtliv. Inger S. Brøvig tildeles Havfrueprisen for sin innsats som eier og daglig leder av Fjord Boats AS. I 1997 overtok hun Fjord Boats AS som ble grunnlagt i 1960 og har bygget mange velkjente båttyper gjennom årene. Inger Brøvig la om driften og konsentrerte produksjonen om Terne-konseptet og utviklingen av dette. Under Inger S. Brøvigs ledelse har Fjordternen blitt en suksess både nasjonalt og internasjonalt. Båtene produseres i Arendal hvor der er lang tradisjon for båtbygging. Som interiørdesigner har Inger Sande Brøvig innredet fartøyer i mange størrelser før hun overtok Fjord Boats.
Dette er første gangen prisen tildeles en kvinne i båtbransjen.
Jan H. Syvertsen
KNBF