utgave nr 1 2004

Kysten Rundt - januar 2004

Publisert Sist oppdatert

Sommerminne fra Sognefjorden

"Audhild" av Stavanger stevner inn mot Balestrand en vakker julidag. Hun var en av mange småbåter som sist sommer tok turen innover Sognefjorden.
Landets lengste fjord - 204 km - byr på naturinntrykk som folk kommer fra hele verden for å oppleve. Naturen og de mange attraksjonene langs fjorden gjør den til et stadig mer populært turmål for båtfolket.
La bildet være et løfte om at en gryende vår og ny båtsesong er like under horisonten.

Ikke glem båten i vinter

Båt er en helårsaktivitet. Men det er det mange som glemmer.
I 2002 betalte If Skadeforsikring alene ut ti millioner kroner i erstatning for båter totalskadde av snø, is og frost. Gjennomsnittserstatningen i 2002 var på 200 000 kroner.
- De fleste båtene som ble skadet lå på vannet. Is og frost er sterke, destruktive krefter, sier skadesjef Kurt Undereidet i If Skadeforsikring til nyhetsbyrået Newswire.
Han ber båteiere om å følge med på hva som skjer med båten. Dersom den ligger på vannet og får fryse fast uten tilsyn, risikerer eieren avkortning i erstatningen.

Trives i Ryfylke

Båtturister i småbåthavnene i Ryfylke er fornøyde med tjenester og fasiliteter som tilbys. Det viser en undersøkelse utført av Reisemål Ryfylke påsken og sommeren 2003.
Drøyt 55 prosent av båtfolket i området kommer fra Stavanger og Nord-Jæren, 23 prosent fra Haugalandet, drøyt 18 prosent fra Ryfylke og knapt tre prosent fra Sveio, Bergen og Stord. De aller fleste (80 prosent) er på tur lengre enn fire døgn, de er gjennomsnittlig tre personer om bord og halvparten har med seg barn.
Et mål for kommende sesong er at også båtfolk fra Østlandet skal besøke området, skriver lokalavisen Ryfylke.

Færre stjålne båter

Tallet på tyveri av (og fra) båter gikk kraftig ned i 2003. Etter de ni første månedene meldte If Skadeforsikring om 320 tyverisaker, 55 prosent færre enn i 2002. 10,4 millioner kroner ble utbetalt fra forsikringsselskapet, 58 prosent mindre enn i 2002. Det melder Nynorsk Pressekontor.

Gamle fjellskippere får fortsette

Eldre skippere på båter som frakter turister på fjellvann får trolig fortsette som før.
De er erfarne, lokalkjente båtførere med lang fartstid. Sjødyktighetslovens kommende krav til kystskippersertifikat setter jobbene deres - og dermed turisttrafikken på fjellvannene - i fare.
I høst var de gamle fjellskipperne i møte med næringsminister Ansgar Gabrielsen. Han har lovet å ta hensyn til dem i revisjonen av Sjødyktighetsloven, skriver Nynorsk Pressekontor.

Årets siste tur

Slutten av oktober. Vi er på vei til opplag i Engelsviken. Perfekt høstvær med stille vann og blå himmel. På akterspeilet synger Johnson sin karakteristiske sang. Velkledde er vi alle, men ingen fryser. Etter en æresrunde rundt Hankøsundet dukker Engelsviken opp. Og vemodet.
Men vi har minnene fra årets sesong, og denne siste turen. Om noen måneder kan vi igjen hente båten. I mens kan man drømme. Kanskje skulle man kjøpt en større motor, kanskje pusset opp båten.
En ting er sikkert; vi sees på sjøen…

Å - et trandamperi

"Trandamperi". For noen klinger det godt, for andre alt annet enn godt.
Dette trandamperiet står i Å i Lofoten. Det er ikke mange igjen langs kysten, og stadig flere vet lite om hva som foregikk der. Er du en av dem? Føl deg trygg på at det ikke ble laget Møllers tran der.

Ny flytebrygge

Husøy. En liten øy som ligger vakkert til i Øyfjorden på nordenden av Senja i Troms.
Øya har 90 husstander og drøyt to hundre mennesker som i all hovedsak livnærer seg av fiske. Stedets havn er både lun og fin, med moloer på begge sider. Nå kan også innbyggerne i det livskraftige fiskeværet skilte med ny flytebrygge. Den ble høytidelig innviet under arrangementet Husøydagan i august 2003.
Den nye flytebrygga har kostet 1,7 millioner kroner. Mange av bygdas yrkesfiskere har tatt kaiplassene i bruk. Her er det imidlertid også plass til andre båtfolk som gjester øya i små og store farkoster.
I 2001 fikk Husøy egen kafè. Innehaver av Skarvesteinen Kafè, Per-Yngvar Seglesten, er initiativtaker for prosjektet.