utgave nr 4 2002
Volvo Penta AD41 mot KAD 44
Volvo Penta AD41 mot KAD 44
Å erstatte en AD41 med storebror KAD 44 har Båtmagasinet beskrevet tidligere. Her er motorbyttet gjort på en Targa 25 og du finner den nøyaktige prislappen på operasjonen. I tillegg får du en del praktiske tips om monteringen.
Tekst og foto: Lars H. Linden
Norsk tilretteleggelse: Anne Marit Klokk
En vannlekkasje i motoren og en absolutt nødvendig storservice på drevet avgjorde saken. Det var på tide å bytte motor i vår Targa 25. Bortsett fra disse to svakhetene gikk den gamle AD41 som en klokke etter 11 år og ca 1200 kjøretimer. På et Volvo Penta verksted sa de riktignok at motoren knapt var innkjørt, men for å komme til alle steder hvor motoren trengte nye deler i det trange motorrommet på en Targa 25, måtte motoren løftes ut av båten. Og når man gjør det, er det klart at man samtidig passer på å se over alle installasjoner som har med motoren å gjøre. Som for eksempel drivstoffsystemet, det elektriske anlegget, lydisolering og ikke minst ventilasjonen i motorrommet.
Et prisoverslag havnet på rundt regnet 30 000 kroner for renovering av motor, drev og motorrom. Samtidig kom et bud på 55 000 for gammel motor og drev, og da bestemte vi oss for å plukke ut alt sammen og sette inn en ny motor.
Det som likevel var avgjørende for denne beslutningen, var fartsøkningen med en ny og større motor. Targa 25 marsjer svært bra på ca 25 knop. Da er den i perfekt plan og lett å manøvrere. Men for å komme dit må man ligge på et relativt høyt turtall på ca 3400 omdr./min. og det er bare 400 under topp turtall. Høye turtall gir mye brumming og enda mer risting. Med en sterkere diesel regnet vi med å kunne dra av ca 1000 omdreininger og likevel oppnå 25 knop.
Et annet påskudd til å bytte var å få en mer moderne motor med en mer effektiv forbrenning og renere avgasser. Den gamle AD41 ga fra seg mye røyk, spesielt under kaldstart og ved sakte gange i leder med fartsbegrensninger
AD 41på 200 hk ble dermed erstattet med en KAD 44 på 260 hk. Begge dieslene bygger på den samme grunnkonstruksjon med seks sylindre og har et volum på ca 3,6 liter. Begge er utstyrt med samme drev, DP-E, men har noe forskjellig utveksling. Dette betyr at hullet i akterspeilet passer for begge motorene, heldigvis. Motorenes innbygningsmål er til og med ganske like. Den eneste forskjellen er at KAD 44 er noe bredere.
Begge motorene har turbo og ladeluftkjøling, en finesse som gir ekstra krefter på høye turtall. Men på lave turtall og lavt turbotrykk er forskjellen merkbar, noe som resulterer i at med den gamle tar det lang tid å komme opp i plan for en tung og V-bunnet båt. På KAD 44 har man løst dette med en kompressor som produserer luft nok til å få båten raskere i plan på lavt turtall.
Den andre store forskjellen er at KAD 44 er en såkalt EDC-motor. Det står for Electric Diesel Control. Den har bl.a. et elektronisk styrt innsprøytningssystem av nesten samme typen som finnes på moderne utenbordsmotorer. Drivstoffmengden reguleres av en liten datamaskin som via givere får beskjed om turtall, arbeidstemperatur, lufttrykk og en rekke andre opplysninger.
Også kompressoren er styrt av EDC og sluttresultatet blir lavere forbruk, renere avgasser, bra fart og akselerasjon. En annen stor fordel med EDC-systemet er at man får elektriske spaker. Lange styrekabler genererer lyd og hvis båten har to styreposisjoner, kreves en vekselstasjon som sjelden fungerer perfekt.
Hva denne fornøyelsen koster? Vi handlet med Lindstrøms Båtvarv på Dalarø som er en stor installatør av Volvo Pentas innenbordsmotorer. Velger man en motor med drev, er den relativt komplett med instrumenter, spaker og elkabler til en styreplass.
Propeller kommer alltid i tillegg avhengig av hvilken type og hvilket materiale man ønsker. En Duoprop-propell i aluminium type B4 koster 5700 svenske kroner (5959 norske) og en C4 i rustfritt koster 13 730 svenske kroner (13 091 norske) . Vi valgte den siste for optimal effekt. Ellers kommer det ikke så mange andre detaljer i tillegg, men vi valgte å skifte skillediode for batteriene, drivstoffilter og noen kabler.
Arbeidskostnadene kan variere avhengig av hvordan det ser ut i det gamle motorrommet og hvor mye som behøver en oppjustering. Vår installatør brukte 55 timer for å demontere den gamle motoren med alle instrumenter og spaker og montering av nye.
Prislappen for vårt motorbytte ser du her. Alle priser er inkludert moms. Vi presenterer prislappen i Sverige slik den så ut i fjor, og tilføyer hva samme motorbytte ville koste i Norge til 2002 priser, alle avgifter inkludert.
Når det gjelder timepriser i Norge, varierer dette en del. Det samme gjelder rabatter på utstyr. Volvo Penta Norge sier imidlertid at annenhåndsverdien på AD41 er svært høy. En ny AD41 koster i dag kr. 228 000. 55 000 kroner for en motor tilsvarende denne brukte er realistisk, sier Volvo Penta.
Begge motorene ble testet under identiske forhold. På samme sted, med samme bunnstoff og rengjort bunn og med nøyaktig samme belastning og innhold i tankene. Den eneste forskjellen er at den gamle AD41 var utstyrt med en aluminiumspropell og den nye KAD44 en stålpropell, som først og fremst er mest effektiv på høye turtall.
Begge motorene kom opp i et perfekt topp turtall på 3800 omdreininger og her målte vi fart og forbruk. Så dro vi av 300 omdreininger, 600 og så videre til litt under planingsfart. Toppfarten økte fra 28,6 til 35 knop som er virkelig imponerende. En forskjell på hele 6,4 knop var meget tilfredsstillende. Ellers er KAD44 ca 5 knop raskere gjennom hele turtallsregisteret ned til ca 2500 omdreininger.
Men det aller mest interessante var å oppnå en marsjfart på over 25 knop ved 2900 omdreininger. Dette er nesten 1000 under motorens toppturtall og her ligger forbruket på 1,26 liter pr. nautisk mil. Når vi kjørte med AD41 i 25 knop, lå forbruket på 1,4 liter pr. nautisk mil. Til tross for en effektøkning på 60 hk får vi en ekvipasje som bruker mindre drivstoff, men dette kjenner vi igjen fra mange påhengertester. Det lønner seg nesten alltid å velge en sterkere motor og holde igjen på gassen.
Med lavere turtall oppnår man dessuten redusert støy og mindre vibrasjoner, og denne forskjellen var i dette tilfellet meget stor. Her har vi ingen rettferdige målinger da det gamle motorrommet var isolert med et tynt materiale som i tillegg var løsnet her og der. Under motorbyttet gjorde vi om hele motorrommet og isolerte med et kraftig materiale på 50 mm tykkelse.
Testbåtens mål er 7,97 meter lang, 2,80 meter bred og veier 2900 kg. Båten hadde to personer om bord og dieseltanken var halv full, dvs 170 liter.
UTSTYR | PRIS I SVERIGE 2001 | PRIS I NORGE 2002 |
Volvo Penta KAD 44 med DP-E-drev | 278.516 | 289.670 |
Rustfri propell type C4 | 13.730 | 13.091 |
Drivstoffilter med vannutskiller | 1.995 | 1.705 |
Varmtvannsuttak | 950 | 853 |
Ladefordeler | 970 | 775 |
Oljer og monteringsutstyr | 1.500 | 1.500 |
Arbeidskostnader 55 timer a 545 | 30.000 | – |
Innbytte AD41 | 55.000 | |
20 % rabatt på tilbehør | 3.800 | |
Totalt | 268.861 |
Fabrikat | Volvo Penta | Volvo Penta |
Modell | AD41P | KAD 44 EDC |
Veivakseleffekt | 200 hk | 260 hk |
Propellakseleffekt | 188 hk | 248 hk |
Sylindervolum | 3600 cc | 3600 cc |
Antall sylindre | 6 | 6 |
Antall ventiler | 12 | 24 |
Kompressormating | Nei | Ja |
Turbolading | Ja | Ja |
Ladeluftkjøler | Ja | Ja |
Anbefalt toppturtall | 3700-3900 | 3700-3900 |
Kjølesystem | Ferskvann | Ferskvann |
Generator | 60 A | 60 A |
Drev | DP-E | DP-E |
Utveksling | 1,95:1 | 1,68:1 |
Vekt inkl. drev | 538 kg | 572 kg |
Lengde | 124 cm | 124 cm |
Bredde | 69 cm | 79 cm |
Høyde | 60 cm | 60 cm |
Ca pris sv. Kr | 222 529 | 278 516 |
Testmotor | Volvo Penta AD41 | Volvo Penta KAD 44 |
Årsmodell | 1989 | 2001 |
Drev | 290 DP | DP-E |
Utveksling | 1,95:1 | 1,68:1 |
Propell | A6 (aluminium) | C4 (stål) |
Toppturtall i test | 3800 | 3800 |
Fart i knop | ||
3800 omdr./min. | 28,6 | 35,0 |
3500 omdr./min. | 26,5 | 31,8 |
3200 omdr./min. | 23,2 | 28,6 |
2900 omdr./min. | 20,0 | 25,4 |
2600 omdr./min. | 14,0 | 20,0 |
2300 omdr./min. | 10,8 | 14,6 |
Dieselforbruk i liter pr. time | ||
3800 omdr./min. | 47,0 | 58 |
3500 omdr./min | 36,8 | 46 |
3200 omdr./min. | 30,2 | 37 |
2900 omdr./min. | 21,6 | 28 |
2300 omdr./min | 17,3 | 24 |
Dieselforbruk i liter pr. nautisk mil | ||
3800 omdr./min. | 1,64 | 1,66 |
3500 omdr./min. | 1,39 | 1,45 |
3200 omdr./min. | 1,30 | 1,29 |
2900 omdr./min. | 1,22 | 1,26 |
2600 omdr./min. | 1,54 | 1,40 |
2300 omdr./min. | 1,60 | 1,64 |