utgave nr 10 2004

Vinterhvile for firetakteren

Publisert Sist oppdatert

Vinterhvile for firetakteren

Kan man konservere en gammel totakter, klarer man også en moderne firetakter. Men etter tre sesonger kreves en litt mer avansert gjennomgang som bør utføres av et autorisert verksted.

TEKST: LARS H. LINDÈNNorsk bearbeidelse: Jørn Søderholm

Da firetakteren fikk sitt store gjennombrudd på utenbordsmarkedet på midten av 1990-tallet, var produsentene av totaktere ikke sene om å peke på dens ulemper. For eksempel mange komponenter som kan havarere, for høye servicekostnader og mye jobb med vinterkonservering.
Fasiten etter ca åtte sesonger på sjøen viser at firetakterne har klart seg uten noen som helst problemer. Vinterkonserveringen er noe mer omfattende, ettersom man må bytte oljen i motorens veivhus i tillegg til giroljen. Pluss et oljefilter. Firetakterne har også en kamreim som må sjekkes og ventiler som må justeres etter et visst antall timers kjøring. For øvrig er vinterkonserveringen nesten nøyaktig den samme for to- og firetakteren.
Her følger hele prosessen med en firetakter på 50 hk. To av de viktigste punktene er å tømme motoren for alt sjøvann og drivstoff. Sjøvannet kan tære motoren opp innenfra og tette igjen kjølekanaler m.m. Drivstoffet kan med sine tilsetningsstoffer hardne til et harpikslignende stoff som tetter igjen de ørsmå kanalene i forgasseren eller innsprøytningssystemet.
Sist, men ikke minst: Oppbevar aldri en utenbordsmotor liggende. Heng den opp på en bukk eller still den i et hjørne så alt vannet kan renne ut. Ellers kan vann renne inn i sylindrene. Dersom motoren henger på båten skal den stå i kjørestilling (helt nede). Sjekk også med forsikringsselskapet om hva som kreves for at forsikringen skal gjelde dersom motoren står på båten gjennom vinteren.

Slik konserveres en firetakter:

1. BEGYNN med å skylle skikkelig gjennom med ferskvann. Det kan gjøres på flere måter. Mindre motorer kjøres enklest i en tønne fylt med ferskvann. Middels store motorer henges opp på en bukk. En muffe (fås i båttilbehørsforretninger) koblet til hageslangen tres over kjølevannsinntaket. Husk å skru på vannet før du starter motoren. Enkelte motorer har spesielle spylemunnstykker som monteres på stammen. Store motorer konserveres best mens den henger på båten, etter at den er tatt opp av vannet.
Start motoren, slik at impelleren hjelper til med å spyle vannet rundt i motoren. Kjør til motoren blir varm (ca 10 minutter), på noe høyere turtall enn tomgang.
2. TAPP UT GIROLJEN mens motoren fortsatt er varm. Det er to plugger på girhuset, og begge skrues ut. Sjekk at gummipakningene rundt disse pluggene er hele, bytt om de ikke er det. Sjekk at den gamle oljen ikke er grå- eller grønnhvit. Om den er det, er det vann i oljen og lekkasjen må finnes ved hjelp av trykkprøving på et serviceverksted. Vann i girhuset kan komme av at pakkboksen rundt propellakslingen er slitt. Om det ikke er noen lekkasje fyller du på ny girolje. Oljen presses inn gjennom det nedre hullet til det begynner å renne ut gjennom det øvre. Skru inn den øverste pluggen først, siden den nedre (når det øvre hullet er tett, blir det et vakuum som gir deg tid til å skru i den nederste uten at oljen renner ut).
3. TØM ALL OLJE ut av veivhuset mens motoren er varm, og sjekk også denne for grå- eller grønnhvit farge. Skru av oljefilteret og sett på et nytt. Smør det nye filterets O-ring med noen dråper olje, så tetter det bedre. Filteret skal kun dras til for hånd. Fyll på ny motorolje. Fyll helt opp til peilepinnens øvre strek, noe olje går med til å fylle det nye oljefilteret. Start motoren, og la den nye oljen smøre motoren i ca ett minutt.
4. TØM FORGASSERE, bensinfilter og -tank. Bensin skal ikke stå i systemet over vinteren. Det gjelder spesielt alle motorer med såkalt separatoljesmøring og firetaktere som ikke har olje blandet i drivstoffet.
Hver forgasser tømmes gjennom en liten dreneringsskrue i bunnen. Skruen tas helt ut, slik at vann og partikler kan komme ut. Bensinfilterets nedre del skrues løs og tømmes. Sjekk at det ikke ligger partikler eller smuss igjen på bunnen og sjekk at O-ringen mellom filter og filterholder sitter riktig ved montering.
5. TILT OPP motoren ca 45 grader. Skru ut alle tennpluggene og fyll hver sylinder med en teskje motorolje. Eller spray inn en passende konserveringsolje. Vri rundt svinghjulet for hånd, slik at oljen spres skikkelig i sylinderne. Bruk ikke startmotoren, da kan oljen kastes ut igjen. Motoren kan også smøres innvendig ved å spraye inn konserveringsolje i forgasseren mens motoren går på tomgang. Spray til motoren kveles og stopper. Bytt tennplugger i henhold til produsentens anbefalinger. Skru tennpluggene ordentlig fast igjen og sett på tenningskablene - i riktig rekkefølge!
6. TA AV PROPELLEN og smør nytt, vannfast fett på akslingen. Bytt låsesplinten på propellmutteren hvert år. Store skader på propellen kan gi ubalanse i hele motoren og ødelegge både propell- og drivaksel. En sånn propell må byttes. Mindre skader på bladene kan ofte bankes ut eller slipes til riktig form.
7. FINN SMØRENIPLENE ved motoren styrelager (bak stammen), og press inn vannfast fett med en fettpresse.
8. BÅTER MED RATTSTYRING har koblinger og såkalte styrerør ved motoren som må smøres hvert år. Disse ligger helt ubeskyttet motor sjøvann, og risikoen for rust er svært stor.
9. OFFERANODENE etses helt eller delvis bort i løpet av sesongen. Om de bare har fått et belegg, børstes det bort med stålbørste. Om store deler av anoden har forsvunnet, må den byttes ut. Sjekk med instruksjonsboken hvor de sitter. På mange motorer er den såkalte trimfinnen over propellen en offeranode. Om denne begynner å "forsvinne" kan det påvirke styreegenskapene når båten kjøres i planende hastigheter.
10. SMØR også alle overføringsarmer på forgassere, ved rorkulten og også motoren opptiltingssperrer. Til dette er det enklest å bruke et vannfast teflonfett i sprayboks.
11. PÅ EL-STARTEDE motorer bør man løsne alle kontakter hver høst og sprute inn et oksydløsende middel. Ta også løs kabelskoene fra batteriet og smør disse. Lad batteriet fullt, og oppbevar det på et tørt sted.
12. UTVENDIGE SKADER på stammens overflate bør dekkes med lakk allerede på høsten for å stoppe korrosjon. Puss bort løs lakk og vask med Aceton (eller rødsprit). Lakk først med grunning (som bør ha korrosjonsbeskyttelse), siden med lakk. OBS: Ingen lakk på offeranodene.
13. VANNPUMPENS IMPELLER børt byttes ut hvert tredje år, og vannpumpens bolter smøres skikkelig. Men dette er en jobb som bør overlates til et motorverksted, ettersom det kan være vanskelig å koble sammen vannrør, drivaksel og girstang på riktig måte. Ved dette verkstedbesøket bør man også få sjekket kjølevannstermostaten.
14. KONTROLLER KAMREMMEN for både tørkesprekker og slakk. Noen har en spenner. Se i instruksjonsboken hvor mye slakk det skal være.
15. VENTILENE skal justeres etter et visst antall kjøretimer. Sjekk motoren instruksjonsbok. Denne jobben bør overlates til et autorisert verksted.