utgave nr 4 1997

Test: Uttern 6800 SC

Publisert Sist oppdatert

Test: Uttern 6800 SC


Feil motor- fin båt


Uttern-fabrikken i Norrlångträsk i Nord-Sverige har forhåndsreklamert sin nye modell 6800 SC som "den tysta båten". En sannhet med modifikasjoner.



Tekst og foto: Hans Due

Et nytt konsept med separat motorkassett som demper lyden med ca. 10 decibel, lyder som søt musikk. Det ble sagt om den nye Uttern 6800 SC under lanseringen i fjor. Men så kjøpte Marin Power båtbyggeriet, og da var det ikke lenger plass til Volvo Pentas 105 hk. dieselmotor som var utgangspunktet, og som ga de måleresultater Uttern støttet seg til. I stedet ble det kun plass til en 3,0 lt. bensinmotor med Alpha 1-drev fra MerCruisers sortiment. Våre målinger viser ingen nevneverdig støyreduksjon med denne motoren. Men det er mange andre fine finesser med denne båten.

Sjøegenskaper

Skroget virker harmonisk, og oppfører seg forutsigbart i sjøen. Forholdsvis myk i tung sjø og ca. 15 knops fart, og ikke nevneverdig våt. Skrogbunnen har en V -form på 17,5°. Man merker en liten planingsterskel, selv om MerCruiser'n fikk båten raskt i plan. Båten reagerer godt på trimming av drevet, og øker maksturtallet med mellom 400 og 500 omdreininger ved full uttrimming. Selv om båten opprinnelig er laget for å passe til Volvo Pentas 105 hk. dieselmotor, er 3-literen til Mercruiser også en harmonisk motor til denne båten.

Salong

Under dekk forut er det en ganske tradisjonell salong, med V-sofa som kan gjøres om til dobbeltkøye ved å senke bordet og legge på en pute. Under V-sofaen er det stuerom. Dagslys kommer inn gjennom sidevinduer i dekksoverbygget og gjennom en takluke. Kunstig lys besørges av to lamper, en over byssa og en over et speil på skottet mot toalettrommet. En liten bysse har fått plass ved oppgangen til uteplassen. Byssa har ettbluss kokeapparat og en liten vask samt avsettingsplass på en utbrettbar plate. Kopper og kar kan oppbevares i små hyller i skottet mot uteplassen. Under kok og vask er det et dobbeltskap.
Skrogsider og tak er polstret med skai. Selve polstringsarbeidet er ok, men det er noen pålimte lapper i skjøtene her og der som ikke akkurat gir et eksklusivt preg.
Eget toalettrom i en 22-foter av dette slaget er det ikke så ofte man opplever. Men denne båten har det, og faktisk så stort at man kan sitte forholdsvis komfortabelt. Riktignok er det ikke full ståhøyde, men båtens størrelse tatt i betraktning er det meget bra. Toalettrommet inneholder kun doen. Vaske seg må man gjøre ute i salongen. Bak en flyttbar plate i skottet mot førerplassen, skjuler kraner og pumpe til septiktanken seg. Nøyaktig og oversiktilig merket med skikkelige skilt til hver kran. Ventilasjon besørges gjennom en ventil i vinduet.

Uteplass

Det er flere smarte detaljer på denne båten, og i alt vesentlig befinner de seg ute. Vi er kjent med såkalte “walkarounds”, d.v.s. båter med styrekonsoll hvor man kan gå rundt hele. Denne båten har en halvløsning, ved at dollbordet på babord side er nedsenket, ganske bredt og gjør at man kan vandre fritt fram til det nedsenkede fordekket. Dermed har man en sikker vei å gå både for fortøyning og ved ilandstigning på holmer og skjær. Foruten et dobbeltsete ved førerplass, har man to sitteplasser på hver side av motorkassetten akterut. Men førerstolen kan vippes framover og avdekker nok et dobbeltsete med stuerom under. På styrbord side er et hengslet bord som kan vippes opp, slik at man får spiseplass for fire personer.
Rundt uteplassen er det griperekker i rustfritt, og forholdsvis høy pulpit fram mot det nedsenkede fordekket. Dørken er belagt med teaklaminat som gir et lunt preg.
Det er enkelt å komme seg ut på badeplattformen som går på tvers av hele akterspeilet. Her finnes også bade-/redningsleider.

Førerplass

Oversikten fra førerplassen er kjempefin i og med den forhøyde førerstolen.Ratt og gear/gass er riktig plassert, og det er enkel adkomst til brytere og grei oversikt over instrumenter som det er plass til flere av. Et lite kartbord har man også fått plass til. Det er rikelig med plass til bena, og riktig høyde på fotbrettet. Under brettet er det noe stueplass. Et lite minus gir vi til selve førerstolen som er plundrete å slå sammen og sette opp igjen. Hovedsakelig på grunn av hektebøylene på hver side som holder ryggstøet på plass.

Motor/teknisk

Motoren er montert i en kassett som igjen er festet til skroget med gummilabber. Det er to hovedgrunner til denne løsningen. For det første skal det i teorien være en svært ffektiv støydemping ved at motoren ikke er festet direkte i skroget, og for det andre skal det være mye enklere å få ut motoren for vinterlagring, service og reparasjoner ved at man kan løsne noen få bolter og så løfte hele kassetten ut av båten.
Motorkassetten ble konstruert før Marine Power (Mercury/Mariner/Force/MerCruiser) kjøpte seg inn i Uttern-fabrikken. Den gang var det meningen å tilby båten med Volvo Pentas 105 hk. Perkinsdieselmotor og SX-drevet. Det var også denne motoren som satt i da de første støymålingene ble foretatt, og som ga så gunstige resultater. Men det er ikke blitt plass til noen MerCruiser-diesel i kassetten i første omgang. Derfor 3,0 lt. bensinmotor. Normalt skal en slik motor støye mindre enn en diesel, men her må øyensynlig en del justeringer i kassetten til før man oppnår bedre resultater. Det viser våre støymålinger.
Det tekniske opplegget forøvrig blir slett ikke mer innviklet med kassett, snarere tvert imot. Alle gjennomføringer samles på ett sted, og intensjonen er å legge det opp slik at det blir hurtigkoblinger, noe man ikke helt har løst ennå. Batteriet er montert i en egen kasse ved siden av motorrommet. Ladespenningen er helt perfekt. Vi målte 14,5 volt ved 2000 omdreininger og normal belastning på strømkretsen.
Støpingen av båten foregår med sprøyterobot, en robot som egentlig stammer fra lakkeringsindustrien, men som er ombygd ved Utternfabrikken til å kunne sprøyte polyester og glassfiber direkte i formen på grunnlag av et dataprogram. Således får man en meget homogen støp som er omtrent lik fra båt til båt.

Fart/støy

Farten er radarmålt med to mann ombord og ¾ full bensintank (ca. 115 lt.). Støyen er målt ved førerplass. Ifølge Utterns tidligere målinger med Volvo Pentas 105 hk. diesel, lå støyen på 76 decibel på topp. Med MerCruisers 3.0 lt. bensinmotor er max støy på nesten 84 decibel. Marin Power i Sverige tror den store forskjellen skyldes for små innsugingsporter for luft, noe som gir ekstra støy.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
8003,158,5
12004,464,3
16005,868,4
20006,968,4
24008,172,8
280012,773,0
320017,176,1
360021,179,7
400023,484,1
440025,583,9
480027,984,7

Konklusjon

En spennende løsning med halvveis "walkaround". Mye plass til å være en 22-foter. Motorkassett-alternativ må raffineres ytterligere dersom man skal ha belegg for å hevde at løsningen senker støynivået med 10 decibel. En grei dagsturbåt for familien eller en weekendbåt for to.

Data


Produsent: Utternbåtar, Norrlångträsk, 934 95 Kåge, Sverige. Tlf: 0046 910 940 27.

Lengde totalt:7,20 m
Skroglengde:6,80 m
Bredde:2,50 m
Vekt u/motor:1450 kg.
Vekt m/motor:1800 kg.
Drivstofftank:150 lt.
Ferskvann:40 lt.
Septik:50 lt.
Motor:MerCruiser 3,0LX
Pris:Kr. 370.000,- inkl. moms og hk.avg.