utgave nr 3 1999

Test: Seks 40-hestere

Publisert Sist oppdatert

Test: Seks 40-hestere


Suzukis nye klar vinner!


Det står 40 hk. på motordekselet, men under skallet gjemmer det seg en strupet 50-hester. Slik er virkeligheten på nesten samtlige 40-hestere som finnes på markedet i dag. Vår testvinner er den nye firetakteren Suzuki DF 40.

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Nors tilretteleggelse: Hans Due

Påhengerne på 40 og 50 hk. er tilnærmet identiske. De har samme sylindervolum, antall sylindre og like gearutvekslinger. Det eneste som skiller er størrelsen på forgasserne for totakternes del, og forskjellige størrelser på kamakslene for firetakterne. Merklig nok er 40-hesterne ca. 10 % billigere enn 50-hesterne, hk-avgiften tatt i betraktning. En av grunnene kan kanskje være at produsentene generelt har mindre reklamasjoner på en svakere motor.
De 40-hesterne som finnes på markedet er 3 eller 4-sylindrede og har sylindervolum på mellom 697 ccm og 935 ccm. Minst er to-takterne til Tohatsu og Yamaha, og størst er firetakterne til Mercury og Yamaha.

Innsprøyting

Det blir stadig flere firetaktere på markedet til fordel for totakterne. Årets store nyhet er 40-hesteren til Suzuki. Dette er markedets minste påhenger med elektronisk bensininnsprøyting og overliggende kamaksler. En 12-ventilers motor på 815 ccm, som også finnes som 50-hester. Begge modellene vil også bli markedsført som Evinrude 40 og 50. Det er Suzukis nye 40-hester som var årsaken til at vi samlet sammen de 40-hesterne vi kunne finne på markedet for å teste dem hos Skanstulls Marina i Stockholm. Også Yamaha og Mercury har forholdsvis nye firetaktere i denne klassen, men Yamaha Motor i Norge har foreløpig ikke tatt inn 40-hesteren for salg, kun 50-hesteren.
Samtlige motorer ble montert på en Ryds 475 GT, en planende V-bunns båt som har målene 4,80 m x 1,95 m. og som veier ca. 335 kg. uten motor. En perfekt båt (15-16 fot) for denne motorstørrelsen.
Samtlige motorer ble testet med to personer ombord, og den nye Suzukien testet vi også med fire personer. Fartsforskjellen med to og fire personer ombord ble bare to knop, og det var ingen problemer å få båten opp i plan med fire personer ombord.

Toppfart 30 knop

Toppfarten varierte mellom 26 og 30 knop med to personer ombord. Raskest var Suzukis firetakter og Yamahas "gamle" totakter. Begge endte på nøyaktig 30 knop og begge holder farten godt også på lavere turtall. Også Yamahas firetakter holder bra på lavere turtall.
Minst tørst er Hondas 40-hester med bare 12,2 liter pr. time, eller 0,46 liter pr. nautisk mil, som jo er det mest interessante tallet. Men dersom man sammenligner forbruket ved en bestemt hastighet, f.eks. 25 knop, er Suzukis DF 40 den mest bensinsnille. Slik ser forbruket i liter pr. nautisk mil ut for samtlige motorer i 25 knops fart:


Suzuki DF400,40
Yamaha F400,44
Honda BF400,45
Mercury F400,45
Yamaha 40V(2-t)0,52
Tohatsu 40(2-t)0,63

Lavt støynivå

Den mest stillegående på høye turtall er Mercury F40. Her målte vi 83 decibel. Ved lavere turtall var det igjen Suzukien som kom best ut med 79/80 decibel. Målingene er gjort ca. en meter fra motoren, slik at verdiene er meget gunstige.
Våre testresultater viser at firetakterne er fullt på høyde med totakterne både på toppfart og akselerasjon, hvilket ikke var tilfelle for noen år siden på eldre modeller. Firetakterne vinner også klart når det gjelder bensinforbruk, støy og tomgangsegenskaper.
Testvinner er Suzuki DF40. Den var raskest, mest bensinsnill og var dessuten svært lettstartet, til tross for at vi kjørte i minusgrader. Den elektroniske bensininnsprøytingen virket perfekt ved kaldstart. Men disse finessene koster, og derfor ligger Suzuki DF40 høyt i pris sammenlignet med totakterne, men ikke i forhold til de øvrige firetaktere.

Honda BF 40

Honda var først ute med en firetakter i denne klassen, men har nå fått konkurranse fra både Mercury, Suzuki og Yamaha. Hondas motor er tresylindret med et sylindervolum på 808 ccm, og den finnes også i 50 hk-utgave. Hondaen klarer noe lavere hastigheter enn gjennomsnittet, men Hondas styrke har bestandig vært bensinforbruket, så også i denne testen. Ved full fart på 26,5 knop, drikker den 12 liter pr. time, hvilket tilsier et forbruk på 0,46 liter pr. nautisk mil. Trekker vi av til 20 knop, ender forbruket på 0,4. Vi gir også pluss for rikelig med standarutstyr.

Mercury F40

Mercury har fra og med i år to 4-taktere i 40 hk-klassen på sitt program. Den helt nye tresylindrede motoren klarte ikke importøren å fremskaffe til vår test (på testtidspunktet ennå ikke i full serieproduksjon), men firesylinder-utgaven som kom for et drøyt år siden (Yamahas motor, Mercury/Mariners gear og undervannshus) stilte til start. Sistnevnte kommer også som 50-hk utgave.
Den firesylindrede 40-hesteren er den største i klassen med et sylindervolum på hele 935 ccm. Det er en fordel både ved akselerasjon og i fart med tyngre belastninger. Toppfarten stoppet på 27,5 knop, hvilket er noe under gjennomsnittet. Bensinforbruk og støynivå er imidlertid bra. Under 0,4 pr. nautisk mil ved 20 knop og bare 83 decibel på full fart.

Suzuki DF 40

Den store nyheten i denne klassen. En avansert konstruksjon med elektronisk bensininnsprøyting, overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder. I tillegg en ekstra sterk generator på 18 ampere. Motoren er tresylindret og har et sylindervolum på 815 ccm. Den leveres også i 50 hk-utgave. Suzuki DF 40 oppnådde høyeste toppfart på 30 knop sammen med Yamahas totakter. Dessuten hadde den bra fartsmålinger også på lavere turtall. Vi testet motoren også med fire personers belastning, og fikk hele 28 knop i toppfart. Pluss også for lavt bensinforbruk og bra støymålinger. TESTVINNER!

Tohatsu 40

Også Tohatsu har to 40-hestere på sitt program, en tosylindret og en tresylindret utgave. Begge totaktere. Sistnevnte finnes også i 50 hk-utgave, og det var den tresylindrede 40-hesteren vi hadde med i testen. Den er en av de minste motorene i klassen med et sylindervolum på 697 ccm. I tidligere tester har Tohatsuen vært helt i teten hva prestasjoner angår, men nå virker det som om konkurrentene har dratt ifra.
Toppfarten ble bare 26 knop, og det er fire knop langsommere enn Suzukis firetakter. Også bensinforbruk og støy ga dårligere testresultater sammenlignet med de andre i testen. Vi gir imidlertid pluss for lav vekt på 77 kg. samt en hyggelig pris.

Yamaha 40V

Yamaha har både to- og firetaktere i 40 hk-klassen. Totakteren 40V har bestandig klart seg bra i tidligere tester, så derfor var det interessant å ta den med i sammenligningstesten med firetakterne. Yamaha 40V har et sylindervolum på bare 698 ccm (samme som Tohatsu), men den har bedre "bunndrag" når man skal opp i planingsfart, og når en toppfart på hele 30 knop. Med andre ord raskest i klassen sammen med Suzukis firetakter. Yamahaen bevarer også farten bra gjennom hele turtallsområdet. Minus for høyt bensinforbruk og litt for høyt støynivå, spesielt på de høye turtallene. Pluss for bra pris.

Yamaha F40

Yamahas firesylindrede firetakter på 935 ccm finnes ikke på markedet i Norge i 40 hk-versjon, men den lages som både 40 hk, 45 hk og 50 hk. Neste år vil imidlertid Yamaha komme med en 3-sylindret 40 hk firetakter som vil bli solgt på det norske markedet. Det store sylindervolumet gjør at den firesylindrede motoren er den største i testen sammen med Mercury 40 som har samme stammemotor. På samme måte som for Mercuryen, har også Yamahaen bra "bunndrag" når man skal får båten opp i plan, selv når belastningen i båten flyttes langt akterover.
Toppfarten ligge rundt gjennomsnittet som er 28 knop, men motoren holder farten godt også ved lavere turtall, nesten 25 knop når man trekker av 1000 omdreininger. Vi gir pluss også for lavt bensinforbruk, positive støymålinger og en bra standardutstyrsliste.

Data



FabrikatHondaMercurySuzukiTohatsuYamahaYamaha
ModellBF40AF40EDF4040E40VF40A
Motortype4-takt4-takt4-takt2-takt2-takt4-takt
Antall sylindrer343334
Sylindervolum808935815697698935
Antall ventiler (4-takt)6812--8
Overligg. kamaksel--ja---
Maks turtall600060005800550055006000
Utveksling2,091,832,271,841,841,84
Generatoreffekt i A10101810610
Vekt i kg.(lang stamme)921021087788108
Standardutstyr
Power trim & tiltJajajajajaja
TurtellerJajajajaekstraja
Logg-giverJa---jaja
TrimindikatorJaekstrajajajaja
FunksjonsalarmJajajajajaja
Ca.pris 1999Kr. 49.990,-Kr. 50.261,-Kr. 52.900,-Kr. 41.990,-Kr. 45.230,--

Testresultater

Fabrikat

Honda

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Yamaha

Modell

BF40A

F40E

DF40

40E

40V

F40A

Propell i tommer

13

12

16

12,5

13

13

Heisning i med mer

0

18

18

18

18

18

Belastning i båt

200 kg

200 kg

200 kg

200 kg

200 kg

200 kg

Toppturtall i test

5600

5500

5900

5500

5500

5800

Fart i knop
Toppturtall

26,5

27,5

30,0

26,0

30,0

28,0

- 500 omdr.

23,2

24,3

26,5

23,2

26,5

26,5

- 1000 omdr.

20,5

21,0

23,8

20,0

24,0

24,3

- 1500 omdr.

17,3

17,3

20,5

16,5

20,5

21,0

- 2000 omdr.

12,0

12,0

16,2

11,4

16.5

17,8

Drivstoff lt./time
Toppturtall

12,2

13,6

15,4

17,4

18,4

15,2

- 500 omdr.

10,0

10,6

11,0

13,4

14,4

13,0

- 1000 omdr.

7,8

8,0

9,4

10,0

11,9

10,2

- 1500 omdr.

6,8

6,8

7,4

9,0

9,4

8,2

- 2000 omdr.

5,8

6,0

6,4

8,0

8,2

7,0

Drivstoff lt./nautisk mil
Toppturtall

0,46

0,49

0,51

0,67

0,61

0,54

- 500 omdr.

0,43

0,44

0,42

0,58

0,54

0,49

- 1000 omdr.

0,38

0,38

0,39

0,50

0,50

0,42

- 1500 omdr.

0,39

0,39

0,36

0,54

0,46

0,39

- 2000 omdr.

0,48

0,50

0,40

0,70

0,50

0,39

Støy i decibel (A)
Toppturtall

85

83

84

88

87

84

- 500 omdr.

84

82

81

87

85

83

- 1000 omdr.

82

82

80

84

82

82

- 1500 omdr.

79

81

79

81

81

81

- 2000 omdr.

78

79

78

79

79

79

Merk: Samtlige motorer er testet på fem forskjellige turtall, først på toppturtallet som er angitt for hver enkelt motor øverst i tabellen. Dernest har vi dratt av 500 omdr., 1.000 omdr. osv.
Farten er målt med radar, bensinforbruk med gjennomstrømmingsmåler og støy med decibelmåler ca. en meter fra motoren. Samtlige motorer er montert og testet av importørene før vi har gjort våre målinger. Vanntemperatur var +4°C, lufttemperatur var –2°C. Alle målinger er foretatt av MarinReportage, Lars H. Lindén i uke 47 i Stockholm.

Powered by Labrador CMS