utgave nr 10 1995

Test: Berika 645 Combi

Publisert Sist oppdatert

Test: Berika 645 Combi

Grovkornet snekke

Man blir nesten nostalgisk når man entrer "den nye" tilveksten til snekkemarkedet, Berika 645 Combi. Vist for første gang som halvferdig båt på Dolviken-messa i Bergen for to år siden. Båten selges hovedsaklig som halvfabrikat og egner seg bra for hobbyfiskeren.

Tekst og foto: Hans Due

Den står vel ikke akkurat i fremste linje designmessig, men så er det da også bruksegenskapene som er prioritert i denne drøyt 21 fot lange snekka. Bred og drektig med stor sidestabilitet og med en innredning "som bare en mor kan elske". Akterdekket er selvlensende, med en liten oppbygget motorromskasse. Byggesett koster fra 54.000 kroner uten motor. Med andre ord et billig alternativ for den nevenyttige.

Innredning

Innredningen er så tradisjonell som det går an. En V-sofa i forpiggen med et bord. Det er køyeplass til to personer (den ene køya har noe begrenset lengde på grunn av førerplassen) og stuerom under sofabenkene. Førerplassen er på styrbord side, byssa aktenfor denne og på babord side ved akterskottet et separat toalettrom med full ståhøyde.
Vår testbåt var levert som halvfabrikat. Eieren hadde polstret og innredet en del selv. Noen topp finish er det ikke. Det meste er grovt og solid, men alle skott er formskåret etter skrogside og overbygg og festet med sikaflex, hvilket gjør det hele kompakt og slarkefritt. Vinduer er festet inn med vanlige gummipakninger. Innerlineren var støpt fast til skroget, men i stuerommene var det ingen tetting til kjølsvinet, hvilket gjør at ting som ligger der fort kan bli fuktige.
Byssa er under og aktenfor førerplassen. Her er det et skap og tre skuffer som alle er sikret mot å skli ut ved slingring. Forøvrig finnes kun et lite kokeapparat.

Førerplass

Vår testbåt hadde dobbel styreposisjon, men kun gass/gear ute. Normalt vil man vel også ha dobbelt sett med spaker, både ute og inne, men eieren av denne båten synes det er unødvendig, siden han stort sett alltid står ute og kjører.
Førerplassen er meget trang, noe også produsenten er klar over. På de nyere båtene er førerplassen gjort romsligere. Forøvrig består den av et enkelt sete som kan vippes opp, et knasteratt, et par brytere og vanlige motorinstrumenter. Kun det aller mest nødvendige. Sikringspanelet var skrudd opp på akterskottet. Bortsett fra at det var uhyre trangt i vår testbåt, har man grei oversikt fra den innvendige styreposisjonen. Det var montert en vindusvisker av enkleste slaget. I styrhustaket er det en luke over førerplassen, og om man står på setet, har man fin oversikt gjennom luken, men å nå ratt og regulering herfra er vrient.

Toalett

Toalettrommet har full ståhøyde. Det er på babord side mot akterskottet og har plass til en liten håndvask i hjørnet, men denne var ikke montert. Ventilasjon skjer gjennom en luke på akterskottet. Selv om toalettrommet er ytterst spartansk, er det godt gjort å få plass til et eget toalettrom med full ståhøyde i en 21-foter.

Uteplass

Et åpent, selvlensende akterdekk med antisklimønster brytes kun av en svakt opphøyet motorromskasse og en inspeksjonssjakt for propellen akterut. Det innvendige fribordet er ikke høyt nok til at vi føler hos helt sikre. Hadde testbåten hatt en håndrekke rundt i syrefast stål, ville det vært greit. En slik rekke kan kjøpes som ekstrautstyr.
Nødstyring kan monteres under det lille akterdekket. Styringen ute fungerer fint, og man har god sikt over styrhustaket.
Dollbordet er bredt nok til å gå på, og man har sikring i håndrekke på styrhustaket, på dekksoverbygget og pulpitene forut. Vi savnet en ankerboks forut. Dessuten er det kun ett kryssholt forut, mens det er to akterut, montert på utsiden av dollbordet. For garntrekking er dette en lite heldig plassering. Her vil garnet henge seg fast.

Motor/teknisk

At man har klart å få plass til 54-hesteren til Ford-Sabb er et under. Den må ha blitt montert med skohorn og velvilje, samt at produsenten har måttet skjære ut litt i dekket for å få plass. Dette er da heller ikke et vanlig motorvalg. Normalt benyttes de mindre Yanmar eller Mitsubishi-dieslene. For en mekaniker må service på denne motoren være et mareritt.
Men når det er sagt, er montering forøvrig mønstergyldig. Batteriet sto mer eller mindre løst under akterdekket, hvilket ikke ga noe solid inntrykk. Ladespenningen var imidlertid meget bra; 14,3 volt.

Sjøegenskaper

Dette er en bred båt i forhold til lengden. Den har meget god bæring og er svært sidestabil. Lengde/bredde-forholdet gjør at den har noe mer begrensede fartsegenskaper enn smalere 21-fotere. En toppfart på i underkant av 13 knop med tre mann ombord er greit nok for denne type båt. Noe særlig mer fart får man ikke uten å gå kraftig opp i antall hk., noe som antagelig vil gå drastisk ut over sjøegenskapene.
Det skjer ingen skumle ting ved krappe svinger eller vektforskyvninger ombord. Den tar dårlig ror akterover, akkurat som andre halvplanere, men svingradiusen forover er meget god, og båten er grei å manøvrere i trange farvann.
Vår testbåt hadde fått montert et lite trimplan akterut på grunn av den forholdsvis store motoren. Eieren sier at båten hadde tendens til å sette seg på hekken tidligere, men at trimplanet har forbedret dette vesentlig.

Fart/støy

Farten er målt med tre mann ombord. Støyen er målt ved førerplass. Motoren er en 54 hk. Ford Sabb. Støyen er generelt alt for høy.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
350012,891,5
320010,488,4
29009,786,5
26008,383,4
23007,280,2
20006,576,5
17005,776,6
14004,673,6
11004,173,7
8003,172,3

Konklusjon

En båt som ikke akkurat utpreger seg med høy design og topp finish, men som er et rimelig selvbyggeralternativ og en trivelig bruksbåt. Passer ypperlig for den hobbyfiskere som trives best innaskjærs.

Data

Lengde:6,45 m.
Bredde:2,45 m.
Dypg.:0,70 m.
Dekksareal:6,45 m.
Motor:maks 55 hk.
Pris:Byggesett fra kr. 54.000,- til kr. 70.350,- I tillegg kommer innredningspakke som totalt vil komme på kr.51.520,- og motor.
Produsent:Karm Båtservice A/S, P.Boks 156, 4251 Kopervik. Tlf: 52 85 13 54.