utgave nr 3 2002

Test 60 hk: Firetakt best i alt!

Publisert Sist oppdatert

Test 60 hk: Firetakt best i alt!

Er det på tide å vrake den gamle totaktsteknologien helt? Vi mener det etter å ha testet den mot den moderne firetaktsteknologien. Totakteren slurper i seg 30 prosent mer bensin, og støynivået ligger hele 10 decibel høyere i sammenligningstesten av fire 60-hestere.

Tekst: Lars H. Lindén
Norsk bearbeidelse: Hans Due
Fire 60-hestere i startblokken. En eldre totakter og tre nye firetaktere. Startskuddet går, og den gamle totakteren fyrer opp med sin fetere blanding av bensin og olje i en sky av røyk etter den vanlige chokingen. De tre firetakterne lunket i gang på direkten etter at vi hadde vridd på nøkkelen, akkurat som i en moderne bil. Ingen røyk og inge lukt, og etter bare noen få sekunder justerte motorene seg inn på et jevnt og behagelig tomgangsturtall.
Vi har å gjøre med to generasjoner av påhengsmotorer der den moderne firetakteren slår den gamle totakteren i alt - utenom kanskje innkjøpsprisen.
Men det har ikke alltid vært slik. Den første generasjon firetaktere veide mye, noe mange slet med på mindre motorer hver gang påhengeren skulle inn i bua på hytta etter ferien eller på land for vinteren. På større motorer som er boltet fast til akterspeilet blir som regel motoren kun tatt opp sammen med båten for vinteropplag, så i så måte er ikke vekten det store problemet, men her var altså de gamle firetakternes akselerasjon det kritiske. Dro man av på gassen og ville opp i fart igjen, tok det som regel sin tid.

Store fremskritt

I løpet av de siste årene er det gjort symilssteg med firetakterne. I vår test har vi med to 60-hestere fra Mercury, en eldre totakter som veier 100 kg. med lang rigg og en moderne 4-takter som faktisk bare veier 7 kg. mer. Moderne firetaktere er nå utstyrt enten med elektronisk innsprøyting eller spesielle akselerasjonspumper som hjelper til når båten skal opp i plan. Dagens firetaktere er akkurat like kjappe og startraske som de eldre 2-takterne.
60-hesteren er den perfekte motorstyrke for alle V-bunnede skjærgårdsjeeper, hardtopbåter eller vindskjermbåter på ca. 5 meters lengde (ca. 16 fot) og ca. 2 meters bredde - båter som veier 400 kg. - 500 kg. uten motor og som er godkjente for belastning på opp til 5 personer.
Denne motorstyrken er 3- eller 4-sylindret, og de fleste har et sylindervolum på ca. 1 liter. Suzuki DF60 er størst med 1,3 liters sylindervolum, men denne motoren er en nedstrupet versjon av 70-hesteren. På disse motorene finnes enten tradisjonelle forgassere eller såkalt elektronisk innsprøyting via spesielle injektorer - en for hver sylinder.

Mange finesser

Nye firetaktsmodeller har også overliggende kamaksler og et par ventiler pr. sylinder. Andre finesser er såkalte mulitfunksjonsinstrumenter med digital turteller, triminstrument og timeteller. Instrumentene inneholder også forskjellige alarmfunksjoner som overopphetingsalarm og oljetrykksalarm. I Suzukis nye instrument markeres også serviceintervaller og i Mercurys instrument er det også en enkel forbruksmåler. Felles for alle nye motorer er at feilsøking og alle motordata kan sjekkes via data-program og en vanlig PC, for eksempel hvor mange timer en motor har gått på et spesielt turtall.
Samtlige motorer fra ca. 40 hk og oppover har power trim og tilt som standard. Begge funksjoner betjenes fra en vippebryter på gasshåndtaket. Med powertrim kan man stille inn motorens vinkel mot akterspeilet til det som er ideelt for hvert enkelt fartsområde. Ved start vipper man normalt motoren helt inn til akterspeilet for at baugen skal reise seg minst mulig ved akselerasjon, noe som igjen gir raskere gange opp til planingsfart. Når båten først er i plan, trimmer man motoren ut fra akterspeilet til den vinkelen som gir maksimal fart men også en behagelig gange og lett styring. Normalt vil båten løpe best like før den begynner å galloppere med snuta. Med tiltfunksjonen vipper man motoren helt ut av vannet etter avsluttet kjøring.

Fire motorer i test

Det var fire motorer som stilte på startstreken i denne testen. Tre av de fire motorene er firetaktere og forholdsvis nye på markedet. Yamaha F60 heter den sist ankomne og som kom på markedet i løpet av høsten 2001. Mercury F60 og Suzuki DF60 kom for ca. 1 år siden. Den fjerde motoren i testen er en eldre totakter fra Mercury. Japanske Tohatsu var også innbudt med sin totakter, men avslo. Evinrude/Johnson og Honda har ingen 60-hestere.
Hver testmotor ble montert av importøren. Testriggen var en Flipper 515 HT, en V-bunnet hardtopbåt på 5,15 X 2,05 meter og en vekt på 570 kg. Med en 60-hester på hekken havner vekten på mellom 670 kg og 730 kg, avhengig av motormerket.
Samtlige 60-hestere ble utstyrt med standard propell og ble testet av importøren før hver måling. Båten ble lastet ned med tre fullvoksne personer og ble testet på fem forskjellige turtall. Ved samtlige turtall ble det gjort målinger av bensinforbruk, fart og støy ved førerplass. Fartsmålingene viste omtrent dødt løp med 30 knop for tre av motorene, mens Suzukis 60-hester gjorde 30,8 knop. Også ved lavere turtall havnet motorene omtrent på nøyaktig samme fart.

Halvliter pr. nautisk mil

Det er store forskjeller i bensinforbruket. Mercurys og Yamahas nye firetakter er minst tørste med et toppforbruk på bare 19 liter pr. time. Ved en marsjfart på mellom 20 og 25 knop drikker disse motorene like over en halvliter pr. nautisk mil. Suzukis motor, som har en del større sylindervolum, bruker noe mer, men den mest glupske av alle er Mercurys totakter med et toppforbruk på nesten 25 liter pr. time. Også ved lavere turtall drikker denne motoren adskillig mer enn firetakterne.
På støymålingene ligger også totakteren i en klasse for seg. På marsjfart, ca. 500 omdreininger under maks turtall, målte vi hele 90 decibel ved førerplass. Suzukis og Yamahas firetaktere lå på 83-84 decibel ved samme turtall. Det er stor forskjell når vi vet at rundt disse verdiene dobles støyen for ca. hver 3. decibel.
Ved ca. 80 decibel kan en fører og passasjer som sitter ca. 1 meter fra hverandre føre en hyggelig konversasjon. Ved 90 decibel må man skrike til hverandre.

Mercury 60 Classic

I denne testen får Mercurys totakter representere den eldre motorgenerasjonen på markedet. En 3-sylindret, vendespylt forgassermotor med et sylindervolum på like under 1 liter. Også Tohatsu og Yamaha har tilsvarende totaktere på 60 hk. Samtlige er lettvektere på ca. 100 kg, og de er en del billigere enn firetakterne. Andrehåndsverdien etter et par år vil vi tro er ganske lav.
Mercurys totakter gir samme toppfart som firetakterne, men for øvrig får den strykkarakter på bensinforbruk og ikke minst støynivå. 93 decibel på topp viser at den ikke tilhører dagens motorgenerasjon.

Mercury F60

Amerikanske Mercury og japanske Yamaha har et samarbeide om firetakts-konstruksjoner. Det gjelder blant annet denne 60-hesteren. Men fra grunnkonstruksjonen har man valgt forskjellige veier fram til sluttresultatet. Mercury F60 har for eksempel elektronisk bensininnsprøyting (EFI) og fra sine større Optimax-motorer har man lånt den såkalte ECM-boksen som lagrer alle viktige motordata. En finesse er at man kan få fram bensinforbruket ved forskjellige turtall. Den nye Mercury F60 med sine 107 kg. viser at firetakterne stadig nærmer seg totakterne i vekt. I vår test får Mercury F60 et stort pluss for god drivstofføkonomi med 19,2 liter pr. time på toppfart og 0,53 liter pr. nautisk mil ved ca. 20 knops fart.

Suzuki DF60

Dette er den største 60-hesteren på markedet om man sammenligner sylindervolumet på nesten 1,3 liter og en vekt på 163 kg. Suzuki DF 60 har samme grunnkonstruksjon som 70-hesteren. Dette er en lavturtallsmotor med en helt annen utveksling enn de øvrige 60-hesterne. Sylindervolum og utveksling merker man spesielt godt ved akselerasjon der Suzukis motor var klart raskest opp i plan med vår testbåt.
Toppfarten er bra med 30,8 knop. Bensinforbruket var litt høyt ved høye turtall, men bedre ved lavere turtall. Støyverdiene er gode i hele turtallsområdet, og spesielt gode ved lavere turtall. Motoren har bra utstyrsliste i standardpakken med blant annet et instrument der man kan få fram mye viktig informasjon, blant annet serviceintervaller.

Yamaha F60

Dette er den nyeste firetaktskonstruksjonen i 60-hesters klassen. Motoren bygger på den eldre 50-hesteren og har nesten samme firesylindrede motorblokk. 60-hesteren har imidlertid en noe romsligere boring i sylinderne og har et sylindervolum på 996 ccm. Den nye 60-hesteren har også nytt topplokk og kamaksel. Også stammen og undervannshuset er bygget om noe for å få en bedre vannkjøling og dermed også redusert motorstøy. Dette har vært en vellykket ombygging da Yamahas F60 er den mest støysnille motoren i testen. Med 84 decibel på toppfart (som er 10 decibel mindre enn totakteren) og like over 80 decibel på marsjfart er meget akseptabelt. Motoren har også god drivstofføkonomi på alle turtall.

Noen viktige tall

- I modellåret 2001 (1/10-00 - 30/9-01) ble det solgt 19298 påhengsmotorer i Norge
- Gjennomsnittlig hk-verdi var 25,2 hestekrefter.
- Fabrikat som selges påd et norske markedet er Honda, Evinrude, Johnson, Mercury, Mariner, Suzuki, Tohatsu og Yamaha.
- Yamaha er markedsleder i antall solgte motorer. Mercury/Mariner kommer på en klar 2. plass.
- De amerikanske EPA-normene for eksosutslipp trer i kraft 1. januar 2006. Disse kravene klarer ikke den gamle totaktsteknologien å oppfylle, og derfor vil ikke gammel totaktsteknologi bli tillatt solgt (men kan fortsatt brukes) etter denne datoen. Alle produsenter som ikke satser alt på firetaktsteknologi har innført/skal innføre ny totaktsteknologi som tilfredsstiller kravene.
- Enda strengere utslippskrav er innført i den amerikanske delstaten California. Normen heter CARB 2008. Flere av dagens firetaktere tilfredsstiller allerede disse kravene.
- Det er bare den gamle totaktsteknologien som fases ut fram til 2006. Moderne totaktskonstruksjoner med bensininnsprøyting av typen FICHT, Optimax(Orbital) og HPDI som i dag finnes på påhengere fra ca. 100 hk og oppover, klarer de nye miljøkravene.

Fakta om de testede 60-hesterne

Testresultater med Flipper 515 HT

Anmerkning: Samtlig tester er gjennomført med en belastning på 3 personer (= 270 kg). Målingene er utført på 5 forskjellige turtall, ved toppturtall og deretter har vi trukket av 500 rpm, 1000 rpm, 1500 rpm og 2000 rpm. 1 nautisk mil = 1852 meter. Motorstøy er målt ved førerens øre. Testbåten Flipper 515 HT har målene 5,15 x 2,05 meter og veier 570 kg uten motor. Båten hadde ingen bunnstoff. Tester er foretatt i november 2001. Lufttemperatur +10°C, vanntemperatur +7°C.

Fabrikat / effekt i hkMercury 60Mercury 60Suzuki 60Yamaha 60
Motortype2-takt4-takt4-takt4-takt
Antall sylindre3444
Sylindervolum i ccm9679951298996
Antall ventiler-888
Overliggende kam-JaJa Ja
DrivstoffsystemForgasserEFIEFIForgasser
Maks. turtall i rpm5500600053006000
Utveksling1,64 : 11,83 : 12,42 : 11,84 : 1
Generator i A16152510
Vekt i kg (lang)100107163113
Standardutstyr:
PropellJaJaJaJa
BensintankJaJaJaJa
Power Trim & TiltJaJaJaJa
TurtellerJaJaJaJa
Logg-giverJaJaJaJa
Trimindikator--JaJa
Timetteller--JaJa
Ca-pris 200272.048,-89.253,-84.45087.198,-
Fabrikat / effekt i hkMercury 60Mercury 60Suzuki 60Yamaha 60
Motortype2-takt4-takt4-takt4-takt
Propell i tommer14141914
Heissning i mm2020020
Toppturtall i test5300560051005500
Fart i knop:
Ved toppturtall30,030,030,830,0
- 500 rpm27,026,227,026,5
- 1000 rpm23,823,223,223,0
- 1500 rpm20,019,519,019,4
- 2000 rpm15,214,614,014,0
Bensin, liter/time:
Ved toppturtall24,419,222,519,4
- 500 rpm19,816,518,015,4
- 1000 rpm15,613,014,212,6
- 1500 rpm13,210,411,210,6
- 2000 rpm11,68,69,69,0
Bensin, liter/nautisk mil:
Ved toppturtall0,810,640,730,65
- 500 rpm0,730,630,670,58
- 1000 rpm0,660,560,610,55
- 1500 rpm0,660,530,590,55
- 2000 rpm0,760,590,690,64
Støy i decibel (A):
Ved toppturtall93898784
- 500 rpm90888483
- 1000 rpm86858382
- 1500 rpm85848381
- 2000 rpm82827879