utgave nr 9 2009

Tau i propellen

Tau i propellen? Kniv ved propellen kan forebygge skade og motorstopp.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: TORE HALVORSEN

Å få tau i propellen handler ikke alltid om godt eller dårlig sjømannskap. Alle kan bli utsatt for et uhell, en uventet vindkule, motorstans eler rett og slett kjøre over en flytende trosse. Og du kan være nokså sikker på at vanntemperaturen ikke er på det nivå som gjør arbeidsforholdene behagelige, om det i det hele tatt er mulig å få gjort noe selv under båten. For de fleste blir redningsselskapet redningen, men ventetiden kan bli lang og nervepirrende, der du driver mot land.

Som på så mange andre områder kan ”føre var”-prinsippet også være det riktige her. Det finnes effektive taukuttere på markedet som nokså enkelt kan festet til akselen ved propellen. Kutteprinsippet er egentlig såre enkelt. To kniver i herdet stål klemmer rundt akselen. En motkniv er montert i et boss. Rotasjonen gjør at kniven alltid arbeider, to kutt pr. omdreining. Den kutter forresten ikke bare tau, men er like effektiv mot plast og tekstiler.

Taukutteren monteres selvsagt mens båten er på land. Du må huske på å ta korrekte mål, diameter på akselen, før du bestiller. Det er også viktig å måle avstanden mellom det vannsmurte lageret og propellen. Sørg for at det er minimum 5 mm klaring på to sider av propellkniv. Dette er viktig for å sikre tilstrekkelig vanntilførsel til det vannsmurte lageret. Jo større klaring her, jo større diameter kan du ha på kniven. Er det trangt kan du eventuelt benytte en utbyggingsflens til montasje mellom aksel og girkasse, slik at du kan trekke propellen lengre akterover, men dette blir da en noe mer omfattende prosess.

Ikke så vanskelig
En spesielt komplisert operasjon er dette ikke, men den krever litt påpasselighet og nøyaktighet.
Vi har kjøpt en taukutter fra Ingeniørfirmaet Progress as. Det følger med en helt greit forklart og illustrert veiledningsmanual, men alle mål er oppgitt i tommer. Det ville vært en stor fordel med millimetermål for det europeiske markedet.

Du trenger bor, gjengetapper og Umbraconøkler i tommer. Et sett gjengetappverktøy er også greit, men en skiftenøkkel kan til nød brukes. Boring i akselen må skje med den største forsiktighet. For dypt hull kan skade. Bruk et 8 mm bor til forboring før oppgjengingen av hullene til braketten som skal monteres på akselen. Det er lurt å bruke et 10.7 mm øverst i braketthullene på akselen for å få sentret hullene mer i midten, men vel og merke ikke dypere enn at man bare får et lite merke som det 8 mm boret kan senteres etter.

Bruk gjengeolje eller et annet smøremiddel på gjengetappene og i borehullene før gjengingen påbegynnes. I manualen er det referert til produktet Tef-gel, men det er ikke noe importøren i Norge har, men det kan brukes et substitutt. PTEF/teflon kan brukes som erstatning, men er tyntflytende, men hvis det er aluminium i hylsen må det brukes et middel som forhindrer galvanisk tæring av de forskjellige metallene.
Installasjonen krever vedlikehold. Hvert år kontrolleres teflonen mellom knivene. Lageret må byttes med jevne mellomrom OBS; ikke smør bunnstoff på kniven.

Gjør det selv fakta


I pakken: Komplett sett med kniver, brakett og lager/boss (klemmes rundt aksel).
Det du trenger i tillegg: PTEF/Teflon spray
Verktøy: Se illustrasjon
Trengs fagfolk: Nei
Påvirker CE-merking: nei
Produsent: www.spursmarine.com
Importør: Ingeniørfirmaet Progress (www.progressing.no

Vanskelighetsgrad
(to skiftenøkler)

Hvor lang tid:
3 timer