utgave nr 3 2001

Sjøens Range Rover

Publisert Sist oppdatert

Sjøens Range Rover

Det kan sies mye om britiske transportmidler, som favner alt fra det mest ”harry” til det ekstremt sofistikerte. Men vi sjarmeres lett av det britiske - også av Nelson 40 Pilot Cutter, som er blant de mest sjødyktige motorbåtene som finnes. I "sivil" versjon koster båten en formue, en utrangert losbåt med sjel er derimot innen rekkevidde.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det erfarte entreprenøren Tom Borgen i Oslo, som er begeistret innehaver av sitt eksemplar "Valonia of Solent". Rene tilfeldigheter brakte ham i befatning med den erkebritiske fartøytypen.
-En nabo med sans for engelske båtblader viste meg en reportasje om en Nelson 40. Jeg hadde behov for en kombinert arbeids- og turbåt, og fant en høvelig utgave i annonsebladet Boats & Yatchts for Sale. "Valonia" var relativt velholdt og hadde vært brukt som bobåt etter at den ble utrangert for tre-fire år siden. Dessuten hadde hun to forholdsvis nye Cummins V8 på 185 hk hver som gir en toppfart på rundt 20 knop. Det formelle ved å kjøpe en slik båt i England er uproblematisk, og de mest herjede eksemplarene får man for rundt 20.000 pund. Det eneste man behøver å gjøre er registrere båten her hjemme, betale hk-avgift og merverdiavgift, forteller Borgen.

Tøff klasse

Nelson-båtene er rustikt tøffe, men allikevel sofistikerte. Halvplaneren evner å kombinere gode fartsegenskaper med uforlignelige sjøegenskaper - på tross av en eksepsjonelt dyp V-bunn på 45°. Skroget er 3,6 meter smalt og hele 41 fot langt. Men siden det er uten chine-list, er det også ualminnelig vått.
Tom Borgens yrkesversjon har et lite styrhus og stort maskinrom, hvor det i forkant finnes bad og en liten salong med bysse. Plassen er begrenset, men til gjengjeld er båten overstrødd med "sære" smådetaljer som man aldri vil finne i en yrkesbåt bygd i Norge. Mest outrert er kanskje tauet som er surret rundt håndrekkene. Trearbeidene er også av høy kvalitet, utført med sans for detaljer.
Nelson 40 blir ofte foretrukket av seilere som av ulike årsaker har konvertert til motorbåt, ganske enkelt fordi den appellerer til begge menigheter, og fordi den er den ”eneste motorbåttypen en seiler kan vise seg i for sine venner, og fortsatt ha æren i behold”, som et britisk båtblad ganske så arrogant beskrev det... Ja, ja.
Det er med Nelson som med britiske Range Rover - "the gentlemans vehicle" - den fremste av alle terrengbiler som forener det ypperste av komfort, kjøreegenskaper og design. Ikke uten grunn er en Range Rover utstilt i Louvre i Paris. Bilen og båten er britiske, spesielle - og veldig "upper class". Og grunnlinjene i deres design har stått seg mot motens omskiftelighet i 30 og 40 år.

Produse ntene

Siden den første Nelson ble konstruert av Commander Peter Thornycroft ved Keith, Nelson & Co. i Bembridge på Isle of Wight i 1959, er bortimot 2 000 båter bygget med utgangspunkt i dette skroget - som lystbåter, livbåter og yrkesfartøyer, for losvesen, forsvar, politi og tollvesen.
Familien Thornycroft var kjent for å utviklingen av Thornycroft-motoren på 1930-tallet, med mariniseringsutstyr som senere blant annet ble brukt av Ford. De første som bygget Nelson-skroget, var Keith, Nelson & Co., og det var Mr. Nelson som ga navn til båten. Senere fikk verft over hele verden lisens på byggingen av skrogene, andre verft foretok utrustningen. Losbåtversjonen så imidlertid dagens lys først tidlig på 1980-tallet, ved Halmatic-verftet.
Da Peter Thornycroft døde i 1985, overtok Arthur Mursell og TT Boat Designs rettighetene til Nelson-skroget og videreutviklet det noe, blant annet ved å gjøre det tørrere. Produksjonen er spredd på en rekke verft, der noen har spesialisert seg på rene lystbåtversjoner, mens andre raffinerer og spesialiserer yrkesvariantene.

Langtur

Tom Borgens "Valonia" er fortsatt utrustet som da hun var i tjeneste for Trinity House, den overordnede kommersielle losmyndighet i Storbritannia. Også de typiske fargene er i behold. Båten skal pusses opp i løpet av vinteren og planen er å bruke den både som fritids- og yrkesbåt. En langtur er allerede påtenkt.
- Turen hjem fra The Wash i Syd-England, over kanalen til Holland og videre nordover gjennom Kiel-kanalen til Danmark, gikk stort sett greit, men det var mye dårlig vær og høy sjø. Båten er laget for å tåle det meste, den er selvrettende og motorene er svært pålitelige, selv om vi et par ganger hadde problemer med kjølingen på den ene. Tanken er etterhvert å gå til Svalbard, en tur denne båten ikke vil ha problemer med. Men først vil jeg bruke tid på å bli kjent med den, og så må jeg skaffe en kortbølgeradio, som er det eneste som duger så langt nord i havet, sier Borgen.