utgave nr 5 2001

Ødelagte puter blir som nye

Publisert Sist oppdatert

Ødelagte puter blir som nye

Billigere å reparere

Plutselig glipper skrutrekkeren og så er det gjort. En lang flenge i puta på førerstolen. Dette er et scenario som sikkert flere kjenner seg igjen i. For å trekke om en stol, koster en god del, men det finnes alternativer. Reparasjon kan bli like pent og like sterkt som å trekke om og mye billigere.

Tekst og foto: Jon S. Fredriksen

Det finnes nesten ikke den gjenstand som ikke kan repareres hvis man kontakter de riktige folkene. Dette gjelder også for puter, stoler, taktrekk og andre innredningsdetaljer i båt. Skai, eller vinyl som det egentlig heter, er flittig brukt om bord, både til å trekke puter, tak og vegger med. Vinylen lar seg både reparere og lakkere, og dermed kan man utrette små mirakler med reparasjon fremfor å skifte ut hele trekk. Forsikringsselskapene bruker slike spesialiserte firmaer hver dag, og da sier det seg selv at det er penger å spare på å reparere fremfor å bytte. I tillegg er det miljøvennlig!

Umulige problemer

Å trekke om er ofte det første man tenker på etter skader på innredning som følge av hærverk, slitasje, elde eller uhell, men i enkelte tilfeller er det ikke bare lommeboka som setter en stopper for at resultatet skal bli bra. Å bare trekke om enkelte puter kan ofte skape fargeforskjeller mellom de nye og gamle putene. Det kan også hende at vinylen som er brukt er gått ut av produksjon. Istedenfor en total omtrekking kan reparasjon være et meget godt alternativ.
-Vi blander oss frem til en farge som matcher den gamle slik at det nesten blir umulig å se hvor skaden har vært. På den måten slipper kanskje en pute å stikke seg ut fra de andre med f.eks et blendende hvitt nytt trekk. Vi tar det som en utfordring å løse reparasjoner som ser umulige ut, sier Olav Kristian Huseby som er daglig leder ved Multi Bil AS. De har spesialisert seg på reparasjoner av plast, vinyl, lær, tekstiler, tre og glass, og det er utrolig hva som lar seg reparere med et godt resultat. Også falmede og stygge tak og vegger trukket med vinyl, kan friskes opp enten med originalfargen, eller en ny hvis man vil ha forandring.

Vinyl

Vinyl som er nyere enn 7-8 år lar seg reparere med et godt resultat. Eldre vinyl har lett for å bli sprø og morken på grunn av sol og saltvann. Denne lar seg også reparere, men det kosmetiske resultatet blir ofte ikke fullgodt. Huseby anbefaler å få en fagmann til å vurdere reparasjon i hvert enkelt tilfelle hvis det er snakk om eldre ting.
Fremgangsmåten ved reparasjon av en flenge i en pute trukket med vinyl, er relativt omfattende. Testputen hadde bare en liten flenge, men også relativt store skader lar seg reparere. Hvis det er struktur i trekket, lages det først et motsatt avstøp av mønsteret for å kunne gjenskape riktig struktur over skaden. Avstøpet er det samme som brukes av tannleger for å ta avstøp av tenner. Før man begynner selve reparasjonen, rengjøres området rundt skaden med spesialmidler. Det legges på en forsterkningsduk på baksiden som sveises fast. Deretter legges det på flytende vinyl i skaden på oversiden. Den flytende vinylen herdes med en varmluftpistol, og formes med en spatel.
Denne prosessen gjentas et par ganger, avhengig av skadens omfang. Før vinylen herder, presses strukturplaten ned over det skadede stedet, slik at strukturen gjenskapes. Når det reparerte området er tørt, lakkeres det med en spesiell lakk tilsatt mykner som legges på i mange tynne lag. Lakken blir ikke sprø, og det er umulig å se forskjell på lakk og vinyl når den er tørket. Multi Bil selger også denne lakken på spraybokser slik at man kan lakkere selv, men det er vanskelig å få et perfekt resultat hvis man ikke har god trening.
-Det finnes ingen fargekoder for vinyl og derfor er vi nødt til å blande oss frem til den riktige fargen i hvert enkelt tilfelle, forklarer Huseby mens han konsentrerer seg om å fargeteste lakk på en pute. Lakken påføres med en liten lakksprøyte. Lakken trekker seg inn i vinylen, og etter lakkering er det nesten umulig å se at det har vært en skade der. Testputen som ble brukt var ikke rengjort på forhånd. Rengjør man putene med Jif (eller jordslagfjerner - hvis det skulle være nødvendig) på forhånd, vil fargenyansene bli enda mindre. For de som ikke vet om skaden, vil den være umulig å legge merke til.

”Alt” kan repareres

Også puter som er trukket med tekstiltrekk kan repareres med et godt resultat.
-Vi prøver å gjenskape mønsteret ved å sy med forskjellige farger på trådene. Resultatet avhenger av hvor mye stoffet er slitt, men som regel blir sluttproduktet ganske bra. Egentlig kan vi reparere det meste ombord i en båt, enten det er snakk om plastkonsoller, kjølebokser, skruehull, kalesjer – ja, listen er nærmest uendelig, forklarer Huseby. Han anbefaler å sveise skader i kalesjer istedenfor å bare lime med lapp på baksiden. Resultatet blir både penere og mer holdbart. Også vinduene i kalesjer lar seg reparere, men det blir ofte ikke pent. Dette er mer en nødløsning hvis et vindu går i stykker rett før man skal på ferie, eller hvis man ikke vil koste på en ny kalesje på en gammel båt. Også her gjelder det at jo eldre plasten er, jo dårligere vil det kosmetiske resultatet bli.
Selv om reparasjon er billigere enn å kjøpe nytt, er det ikke dermed sagt at det er billig. Du må regne med 500 kroner i timen pluss moms. Da er verkstedmaterialer inkludert. Men mye er gjort på en time. Det er ikke sikkert at flere skader blir noe dyrere enn en. Mye av tiden går til å lage avstøp og blande lakk. Det finnes ikke mange verksteder som spesialiserer seg på den type reparasjoner, men bedriften har mobile tjenester over det meste av Østfold, Vestfold, Telemark, Oppland, Buskerud, Akershus og Oslo. De har også fraktavtale med et transportselskap som kan ta med deler til og fra verkstedet.
For nærmere opplysninger om reparasjon av innredning kan Multi Bil AS nås på telefon 67 56 02 11 eller 61 34 92 60.