utgave nr 5 2004

Navigasjonsskolen - del 8: Misvisning og deviasjon

Publisert Sist oppdatert

Navigasjonsskolen - del 8:

Misvisning og deviasjon

Introduksjon av magnetisk misvisning og deviasjon kompliserer bruk av kompasset. Mange synes det er vrient, men det er ikke vanskelig å lære hvis du bruker litt tid.

TEKST : TERJE BØLSTAD
Det er en grunn til at vi har ventet med denne delen til slutt. Skal du lære deg skikkelig navigasjon, bør du gå nøye gjennom også denne siste delen av kurset. Synes du det blir for tungt, kan du klare deg uten. Misvisningen er mange steder i Norge nærmest null for tiden, og deviasjonen i mange plastbåter er liten, så du kan late som om disse naturlige fenomenene ikke finnes. Du finner nok frem likevel, selv om kursene du bruker kan bli litt unøyaktige.

Misvisning

Kompassnålen peker mot den magnetiske nordpol, som ikke ligger nøyaktig på den geografiske nordpol. Forskjellen i retning mellom den magnetiske og den geografiske nordpolen kaller vi for misvisning (engelsk: variation). Siden den magnetiske nordpolen beveger seg sakte hele tiden, vil misvisningen være forskjellig for forskjellige steder på jordkloden, og hele tiden variere. For tiden er den nesten null de fleste steder i Norge. Andre steder i verden kan den bli opptil 30 grader eller mer! For 200 år siden var misvisningen på Sørlandet hele 21 grader vest!
På de fleste kart er det vist to kompassroser. Den ytre viser rettvisende kurs eller peiling, mens den indre tar hensyn til misvisningen, og viser magnetisk kurs eller peiling. Vi sier at vestlig misvisning har negativt fortegn, og østlig positivt fortegn. Fra kompassrosen på bildet ser vi at misvisningen er vestlig, altså –2,5. Når vi kjenner misvisningen, kan vi regne mellom rettvisende kurs (Rk) og magnetisk kurs (Mk) etter følgende formler:

Rk = Mk + misvisning
Mk = Rk – misvisning

Vi hørte en historie om noen fjellklatrere som klatret i Canada, rett i nærheten av den magnetiske nordpolen. De var godt forberedt - trodde de - med både kart og kompass. De kjente også til at misvisningen på stedet var 90 grader (!). De kom vel opp, uten å ha behov for verken kart eller kompass. Da de skulle ned igjen, var det tett tåke. Da måtte de stole på kompasset. Men ingen husket om de skulle legge til eller trekke fra misvisningen. Den ene løsningen ville gi dem en trygg nedfart, mens den andre betydde den sikre død. De valgte å bli der oppe flere dager, til tåken hadde gitt seg!

 

 

 

Deviasjon

Avhengig av hvordan kompasset er montert i båten, vil det påvirkes av forskjellige magnetiske felt. Det kan for eksempel skyldes nærliggende metaller eller elektrisk utstyr. Denne feilvisningen kaller vi for deviasjon. Som for misvisningen kan deviasjonen være både østlig (pluss) og vestlig (minus). I tre- og plastbåter er det som regel lite deviasjon. I båter av stål kan de forstyrrende magnetfelter være så sterke at det kreves omfattende tiltak før kompasset blir brukbart. Man kan selv redusere deviasjonen i egen båt ved å montere kompasset lengst mulig fra magnetiske materialer og elektrisk utstyr.

 

 

 

 

 

 

Tre typer kurser

Vi har nå hele tre slags kurser vi nå må forholde oss til:

Rk Rettvisende kurs. Den riktige kursen i kartet.
Mk Magnetisk kurs. Den retning kompasset peker mot når bare jordmagnetismen (misvisningen) påvirker det. Dette er kun en teoretisk verdi, som verken kan leses av i kartet eller kompasset. Men den kan leses av på den indre kompassrosen som ofte er trykket på kartet.
Kk Kompasskurs. Den retning kompasset peker mot når det påvirkes av alle omkringliggende magnetfelt, både jordmagnetismen (misvisningen) og dem som måtte finnes om bord (deviasjonen). Dette er kursen vi leser av på kompasset.

Når man kjenner båtens deviasjon, kan man regne mellom magnetisk kurs (Mk) og kompasskurs (Kk) etter følgene formler:

Mk = Kk + deviasjon

 

 

 

    • Kk = Mk - deviasjon

 

Lag deviasjonskurve

Du bør lage en deviasjonskurve for din båt. Det er ikke så vanskelig når du vet hvordan det skal gjøres. Kartene er fulle av overretter – eller méd – som egner seg godt til dette. Du kan også tegne dine egne méd i kartet ved å trekke rette linjer mellom godt synlige land- eller sjømerker. På kartet tar du ut en rettvisende peiling (Rk), og korrigere for misvisningen med følgende formel: Mk = Rk – misvisning. Så legger du båten nøyaktig på dette médet, leser av kompasset, og noterer verdien (Kk). Så går du på det samme médet på motsatt kurs. Slik kan du fortsette til tabellen er komplett. Det holder med en avlesning for omtrent hver 20. grad. Tabellen kan for eksempel se slik ut:

 

 

 

I praksis vil du ikke få så regelmessige verdier for verken Mk eller Kk. Siden det er enklere å bruke en kurve, bør du tegne en kurve med tallene fra tabellen. Denne deviasjonskurven kan du bruke for å korrigere til eller fra kompassavlesninger om bord.

 

 

 

 

Omregningsformler

Ofte er vi ikke så opptatt verdien for den magnetiske kursen (Mk). Det er spesielt den rettvisende kurs (Rk) og kompasskursen (det kompasset viser, Kk) som interesserer oss. Når vi kjenner verdiene for deviasjon og misvisning, kan vi regne om mellom Rk og Kk etter følgende formler:

Rk = Kk + misvisning + deviasjon
Kk = Rk – misvisning - deviasjon

Det er ikke enkelt å huske alle disse formlene. Som en huskeregel har vi laget tabellen under. Den viser at når vi skal regne mot Rk, skal vi summere (+) de andre verdiene. Når vi skal regne mot Kk, skal vi subtrahere (-) de andre verdiene. Alle tidligere oppgitte formler er basert på denne figuren. Sammenlign tabellen med alle formlene, og se om du skjønner det. Når du gjør det, er denne figuren det eneste du trenger å huske. Test deg selv på øvingsoppgavene.

 

 

 

 

 

Øvingsoppgaver

Oppgave 1: Rettvisende kurs (Rk) er 270 og misvisningen er 3 W (vest). Hva er magnetisk kurs (Mk)?

Oppgave 2:
Deviasjonen ved magnetisk kurs fra oppgave 1 er 8 E (øst). Hva blir kompasskursen (Kk)?

Oppgave 3:
Du styrer 096 på kompasset. Deviasjonen på denne kursen er 6 W (vest) og misvisningen er 4 W (vest). Hvilken rettvisende kurs styrer du?

Svarene finner du et annet sted på siden.

 

 

 

 

 

Slutt

Dermed er dette kurset slutt. Vi håper du har lært noe om sikker og enkel navigasjon. Vil du gå videre, kan du for eksempel kjøpe boken Kystnavigasjon, av Jon Winge. Damm & Søn, ISBN 82-496-0870-4. Der lærer du alt som trengs av navigasjon for Fritidsbåtskippersertifikatet.

Svar på oppgavene:

1.
Mk = Rk – misvisning
Mk = 270 -(-3)
Mk = 270 + 3
Mk = 273

Kommentar: Legg merke til at minus minus blir pluss! (I henhold til vanlige regneregler).

2.
Kk = Mk – deviasjon
Kk = 273 -(+8 )
Kk = 273 -8
Kk = 265

3.
Rk = Kk + misvisning + deviasjon
Rk = 096 + (-4) +(-6)
Rk = 096 - 4 -6
Rk = 086

 

 

 

 

Mk (grader)Kk (grader) Deviasjon = Mk - Kk
0
20
40
60
80
100
120
140
160
180
200
220
240
260
280
300
320
340
360
359
21
43
64
81
100
117
136
156
180
201
223
243
262
281
298
316
337
358
+1
-1
-3
-4
-1
0
+3
+4
+4
0
-1
-3
-3
-2
-1
+2
+4
+3
+2