utgave nr 1 2004

Navigasjonsskolen - del 5: Fyr og lykter

Publisert Sist oppdatert

Nattseilas

I mørket kan du ikke se sjømerker som staker og bøyer. Skal du absolutt seile langs kysten om natten, må du heller ikke falle for fristelsen til å bruke GPSen – til det er den altfor unøyaktig i forhold til kartene. I mørket må du stole på at fyr og lykter viser deg veien.

Tekst: Terje Bølstad

Ytterst mot havet finnes det store fyr som skal kunne vise oss vei inn mot de viktigste havnene langs kysten. I skipsleia er det mindre fyr og lykter som skal vise oss hvor vi kan gå mellom holmer og skjær.

Fargede sektorer

De fleste fyrene langs kysten har sektorbelysning. Det betyr at de viser hvitt, grønt og rødt lys i nøye avgrensede sektorer. Hvit sektor angir som regel (men ikke alltid) hvor det er dypest og tryggest farvann. Hvis du skal følge skipsleia om natten, skal du derfor vanligvis alltid gå i fyrenes hvite sektorer. Da skal du ha (se) hvitt lys både forut og akter, både fra det fyret du går mot, og fra det du eventuelt kommer fra. Legg merke til at hvit sektor vanligvis har forskjellige farger på de nærmeste sektorene på hver side. Det er fordi man skal kunne vite hvilken side man skal svinge til dersom man kommer ut av den hvite sektoren.
Med små båter som ikke stikker så dypt er det ofte mulig å gå på fargede sektorer. En av grunnene til å eventuelt gjøre det, er for å holde seg unna skipsleia, slik at man ikke skaper unødvendige problemer for nyttetrafikken i mørket. I hvert fall i rolig sjø. Men da skal man vite hva man gjør. I sjøgang kan det være farlig å gå over grunner, selv om det ifølge kartet skulle være flere meter vann under kjølen.

(Fyrsektorer.jpg)
MULODDEN FYR ved Holmestrand. I tillegg til at hver sektors farge vises på kartet, er fargen også som regel vist med en bokstav. W: White, hvit. R: Red, rød. G: Green, grønn.

(TorungenFyr.jpg)
RUNDLYSENDE FYR. De store fyrene ytterst ved kysten er som regel rundlysende. De skal vise veien inn mot land for fartøyer som kommer langt utenfra. Torungen fyr er et slikt fyr. Det blinker hvitt (W) en gang hvert 20. sekund. På kartet står det også at det er 43 meter (m) høyt, og at det normalt skal kunne være synlig på en avstand av 18 nautiske mil (M). Store og viktige fyr er som regel også tegnet på kartet, slik at du skal kunne bruke dem som landemerker om dagen.

Lyskarakterer

Hvert fyr sender ut ett eller flere blink i et bestemt mønster. Vi sier at det har sin bestemte karakter. Karakteren står alltid oppgitt i kartet i nærheten av fyret. Ideelt sett burde man kunne gjenkjenne fyret på dets lyskarakter. Det er dessverre ikke alltid tilfelle, så du man alltid vite nøyaktig hvor du er på kartet. (Se for eksempel på fyrene rundt Breiangen i Oslofjorden. Mange av dem har den samme karakteren!)

(Lyskarakteristikker.jpg)
DE VIKTIGSTE LYSKARAKTERENE. Rød, tynn linje angir den tid eller periode som ofte er oppgitt (i kartet) i sekunder (s). På kartet brukes forkortelser for den engelske betegnelsen (som her er tatt med i parentes).

(Red: Om mulig bør den enkelte linje i beskrivelsen plasseres rett til høyre for den tilsvarende del av figuren)

F (Fixed). Fast. Vedvarende lys av samme farge.
Oc (Occulting). Okkulerende. Lysperioden er lenger enn mørkeperioden.
Oc (2) Gruppe-okkulerende. I dette eksempel kommer 2 mørke klipp rett etter hverandre.
Iso (Isophase). Isofase. Like lange lys og mørkeperioder.
Fl (Flashing). Blink. Blinket er kortere enn mørkeperioder.
LFI (Long Flashing). Langblink. Hvert blink varer 2 sekunder eller lenger. I dette eksempel er det ett blink per 10 sekunder.
Fl (3) (Group Flashing). Gruppeblink. I dette eksempel kommer 3 blink rett etter hverandre.
Q (Quick). Hurtigblink. Vanligvis 60 blink per minutt.
Q (3) 10 s. (Group Quick). Gruppe hurtigblink. I dette eksempel kommer en gruppe med 3 hurtige blink for hvert 10. sekund.
IQ (Interrupted Quick). Avbrutt hurtigblink.
VQ (Very Quick). Raske hurtigblink. Vanligvis 120 blink per minutt.

Følg med i kartet

Nattseilas krever stor oppmerksomhet. Det er lett å komme utenfor hvit sektor. Derfor må du følge nøye med i kartet, slik at du alltid vet hvor du befinner deg. Planlegg turen på forhånd ved å tegne i kartet hvor du har tenkt å seile, og/eller skriv opp alle kurser. Før bestikk (markér i kartet hvor du er til enhver tid). Dobbeltsjekk posisjonen din ved jevnlig å peile på forskjellige kjente fyr (slik vi lærte i forrige del). En erfaren navigatør baserer aldri sine avgjørelser på bare én informasjonskilde. Vær også oppmerksom på at fyr kan være slukket, og lykter kan ha drevet av.

(KartEksempel01.jpg)
ANDRE EKSEMPLER. Fyret på Steilene (nederst) er gruppe-okkulterende med 2 mørke perioder hvert 8. sekund. På Gåsungane (over) er et fyr som sender ut ett lysblink hvert 5. sekund. Fyret på Gåsøya har like lange lysblink og mørke perioder, som til sammen varer 6 sekunder. Alle disse fyrene er såkalte sektorfyr, som lyser i sektorer med forskjellige farger. Innseilingen mot Sandvika (øvre venstre hjørne) er markert med to røde overrettlykter. Den indre blinker med en periode på 3 sekunder (ett blink hvert 3. sekund). Det er viktig at du forstår disse eksemplene. Noen ganger kan det være vanskelig å finne hvor lyskarakterene for det enkelte fyr er skrevet i kartet.

Kartoppgave

Du kommer utenfra og skal seile inn Løperen, Øst for Asmaløy på Hvaler, i retning mot Fredrikstad. Lag en tabell med kurser og avstander du planlegger å seile til du har passert de fire første fyrene/lyktene. Bruk ditt eget kart (om mulig). Legg merke til at mot fyret på Lubbegrunnen finnes det ingen hvit sektor du kan gå i på vei innover fjorden. Svaret er på et annet sted på siden.

(KartOppgave501.jpg)

Svar på kartoppgaven: Det er mange måter å lage en slik planleggingstabell på. Dette er bare et forslag. Noen foretrekker å tegne alle kurser og avstander i kartet, i stedet for å sette opp en tabell. Det blir kanskje mer oversiktelig. Hovedsaken er at du har tenkt igjennom seilasen på forhånd, i alle detaljer. Hvis du ikke har seilt her før, ser du at det ikke er helt enkelt. Og jo fortere båten går, desto mindre tid er det til å tenke seg om.

Planleggingstabell:

Neste fyr/karakterKurs mot fyretKommentarerAvstand til neste fyr
Kvernskjærgrunnen
Oc 6s.006Gå vest for fyret.
(Ha fyret på styrbord side.)1,8 nm til Lubbegrunnen
Lubbegrunnen
Oc (3) 10s.354Gå vest for fyret.
(Ha fyret på styrbord side.)
Styr 012 i ca 0,6 nm fra fyret.
Gå så ca 0,2 nm rett Nord. 0,8 nm til Løperhuet
Løperhuet
Oc 6s012Passer rett øst for lykten.
Gå 0,15 nm i 012 i hvit sektor mot Løperungen.
Deretter 0,2 nm i 352
mot grønn lykt.
Ved hvit sektor fra Løperhuet akter, dreies 006. 0,4 nm til grønn lykt
Løperungen
Oc (3) 10s.Passer i vest for fyret.
Grønn lykt
NV for LøperungenGå rett vest for lykten.
(Ha den på styrbord side).