utgave nr 1 2011

Motortest 115 – 150 hk:

Perfekt til styrhusbåten ”Baklader”, ”Børstraktor”, ”pølsebubåt” eller styrhusbåt. Ingen har klart å gi en skikkelig definisjon av akkurat denne båttypen, men båtene trives best med en litt større påhengsmotor mellom 115 og 150 hk.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Siden Honda har kommet med en helt ny 115-hester, har vi valgt dette motormerket til denne testen. Påhengerserien fra 115 hk til 150 hk fra Honda har nøyaktig samme grunnkonstruksjon med et sylindervolum på nesten 2,5 liter. Det er tre kraftfulle påhengere som passer til en mengde forskjellige motorbåter, alt fra lette skjærgårdsjeeper og opp til planende styrhusbåter i 19-21 fots klassen. 115-hesteren er ny i år, mens 135- og 150-hesterne kom allerede i 2004. Alle er firesylindrede rekkemotorer med doble overliggende kamaksler og elektronisk bensininnsprøyting. Hver sylinder har en egen dyse, plassert i innsugingsrøret i nærheten av innsugingsventilen. Det er en løsning som gir god drivstofføkonomi og en akselerasjon som fint kan måle seg med de gamle totakterne. En liten datamaskin styrer drivstoffmengden avhengig av hvordan man kjører. For eksempel ved akselerasjon, sørger systemet for at motoren får mye bensin for å gi rask akselerasjon, men så snart båten er i plan, reduseres bensinmengden automatisk uten at man rører gasspaken.
En annen finesse er det såkalte BLAST (Bosted Low Speed Torque) som også forbedrer akselerasjonen. Systemet justerer tenningstidspunktet slik at ved et kraftig gasspådrag, flyttes tenningstidspunktet slik at man det tilpasses en større bensinmengde i bensin/luftblandingen.
3-veis kjølesystem
Alle de tre motorene er utstyrt med et 3-veis kjølesystem med to separate termostater for topplokk og motorblokk. I topplokket har man en temperatur på 50 grader og i motorblokken 60 grader for å gi maksimal effekt og minst mulig slitasje.
150-hesteren har også en funksjon med variable ventiltider (VTEC). Denne teknikken varierer løftehøyder og åpningstider for innsugingsventilene i takt med turtallet. Det er to kammer og ved et visst turtall går ventilstyringen over til det høyre kammeret. Fordelen med variable ventiltider er at motorens dreiemoment økes både i lav fart og mellomfartsområdet.
Den nye 115-hesteren som kom i år har alle de ovenfornevnte finessene, men ikke VTEC-teknikken. Med et sylindervolum på hele 2354 ccm er den pr. dato markedets største 115-hester. Volum gir som regel god styrke, noe som tilsier at denne motoren klarer også å betjene noe større og tyngre båter enn de fleste andre. Med en utveksling på 2,14 til 1 kan man også benytte litt større propell (i diameter) på denne 115-hesteren, noe som også gavner en litt tyngre båt.
Testvekt 2.000 kg
Vår testbåt var en Arronet 20 C, en styrhusbåt med tomvekt på ca. 1.200 kg. På samme skrog lager Arronet også en skjærgårdsjeep. Begge har målene 6,10 X 2,40 meter og anbefalte motorstørrelser er mellom 115 og 150 hk. Med motor, drivstoff og tre personers belastning havnet vi på en totalvekt på nøyaktig 2.000 kg.
Fart, bensinforbruk og motorstøy målte vi på fem forskjellige turtall ned til det den hastigheten der båten synker gjennom plan og begynner å gå tungt.
Sammenligner man de målte hastighetene ved forskjellige turtall, så følger de motorstyrken omtrent helt nøyaktig. Toppfarten ble rundt 33 knop med 115-hesteren, 35 knop med 135-hesteren og 37 knop med 150-hesteren. Ganske nøyaktig to knop mellom hver motorstørrelse, og denne forskjellen holdt seg også når vi trakk av 500, 1.000 og 1.500 omdreininger på gassen. Selv med en så stor turtallsreduksjon som 2.000 omdr/min er forskjellen bare 2 knop mellom motorene, hvilket betyr at den nye 115-hesteren klarer seg godt i sammenligning med 150-hesteren, noe vi tilskriver sylindervolumet.
Bensinforbruket følger ikke samme mønster. Som i alle andre motortester får man et lavere forbruk når man trekker av gassen på en stor motor. Ved for eksempel 29 knops fart trekker 115-hesteren 1,14 liter per nautisk mil, men 150-hesteren er nede på 1,01 liter pr nautisk mil. 150-hesteren er dessuten den eneste motoren i testen som kommer under et forbruk på 1 liter per nautisk mil i planingsfart, nemlig 0,94 liter i 24,5 knops fart.


Lave støyverdier

Støymålingene viser at samtlige motorer er ganske like. Ved toppturtall målte vi 83-84 desibel, hvilket er meget gode verdier. Enda bedre blir det når vi trekker av 500 omdreininger. Da viser verdiene 80 desibel. Dette er viktige tall for disse styrhusbåtenes del fordi de har vanskelig for å absorbere eller dempe støyen. I noen tilfeller vil styrhuset virke som en ressonanskasse og faktisk forsterke støyen i de relativt dårlig isolerte båtene. Hvis man åpner en dør eller et vindu blir det straks bedre.
Vår anbefaling for motorstyrke på disse type båter avhenger av belastningen. 115-hesteren holder lenge dersom man klarer seg med marsjfart mellom 25 og 30 knop. Motoren føles sterk og den vil klare en god del belastning uten at man får problemer med planingsfarten. Med 135-hesterren øker farten med ca 2 knop på de høyeste turtallene og mellom 3 og 4 knop ved lavere turtall. Denne motoren holder båten i plan selv med ganske mye avtrekk på gassen. Med 150-hesteren øker toppfarten noe i forhold til 135-hesteren, men her kan man kjøre ganske økonomisk og stille opp til 30 knops fart.

Nyhet med stort volum

Honda BF 115 var ny i 2010 og med et sylindervolum på 2354 ccm er den nå den største 115-hesteren på markedet. Den har samme grunnkonstruksjon som 135 og 150-hesterne og nesten de samme finesser. Det store sylindervolumet gjør at motoren klarer å betjene litt større og tyngre båter, ikke minst den styrhusbåten som vi brukte i testen som altså veide 2.000 kg med motor, drivstoff og tre mann om bord. Girutvekslingen er på 2,14 : 1 som betyr at man kan bruke en propell med litt større diameter, noe som også er en fordel for litt større og tyngre båter. Toppfarten med denne motoren målte vi til 33,2 knop og selv med men gassreduksjon på 1.000 omdreininger klarer motoren fint å holde båten i en planingsfart like over 25 knop. Vi gir også pluss for lave støyverdier, selv ved høye turtall.

Toppfart 35 knop

Honda BF 135 er nøyaktig samme grunnkonstruksjon som den nye 115-hesteren. Begge er firesylindrede rekkemotorer med elektronisk innsprøyting og doble, overliggende kamaksel. Begge mangler VTEC-teknologien som finnes på 150-hesteren. 135-hesteren kan være et bedre alternativ på vår testbåt dersom den skal lastes mye, for eksempel med fire eller flere personer om bord. Toppfarten blir bare et par knop høyere, men når vi trekker av på gassen, så holder denne motoren båten i plan mye lenger ned i turtallsområdet. Her kan man trekke av hele 1.500 omdreininger før båten faller gjennom eller begynner å gå tungt i vannet. På dette lave turtallet er motoren enda mer økonomisk med et forbruk helt ned mot 1 liter per nautisk mil.

Avansert ventilsystem
Honda BF 150 kom på markedet allerede i 2004, og var den første påhengsmotoren med et helt nytt, variabelt ventilsystem (VTEC). Med denne teknologien varieres løftehøyde og åpningstider for innsugingsventilene i takt med turtallet. Fordelen med variable ventiltider er at motoren dreiemoment øker både ved lav og middels fartsområde. Bortsett fra dette har 150-hesteren nøyaktig samme grunnkonstruksjon som de to andre motorene.
Med 150-hesteren på akterspeilet klarte vi å få toppfarten til 37 knop og også her holder motoren båten i planingsfart ved store reduksjoner i turtallet. Det mest interessante er imidlertid drivstofforbruket som er nede i bare 0,94 liter per nautisk mil ved 25 knops fart. Det overrasker oss ikke, for vi har sett lignende utslag i nesten alle våre tester der sterkere motor gir mindre forbruk enn svakere motorer ved tilsvarende hastigheter.

Motorfakta

Honda BF 115 BF 135 BF 150
Introdusert år 2010 2004 2004
Motortype 4-takt 4-takt 4-takt
Antall sylindre 4 4 4
Sylindervolum i ccm 2354 2354 2354
Ventilsystem DOHC DOHC DOHC
Antall ventiler 16 16 16
Ventilteknikk -- -- VTEC
Anbef. turtall i rpm 5000-6000 5000-6000 5000-6000
Utveksling 2,14 2,14 2,14
Generatoreffekt – 12 volt 55 A 55 A 55 A
Vekt i kg 214 217 217
Stammelengder LU+XU LU+XU LU+XU
Garanti i år 5 5 5
Ca-pris for motor 137.500 kr 162.900 kr 174.100 kr

Anmerkning:

Prisene er veiledende fra importøren Kellox for 2011-sesongen per 1. desember 2010 og gjelder for stammelengden LU. Hos forhandlere kan prisene variere. Mer informasjon finnes på: www.kellox.no

Testfakta

Honda BF 115 BF 135 BF 150
Propell i test 14 ¾ x 16 HR 14 ¾ x 17 HR 14 ¾ x 18 HR
Propelltype High Rake High Rake High Rake
Antall blad 3 3 3
Materiale Stål Stål Stål
Montering i hull 0 0 0
Toppturtall i test i rpm 5700 5800 5500
Bensinmengde i liter 40 40 40
Total testvekt i kg 2000 2000 2000

Anmerkning:

Samtlige tester ble gjennomført 21. og 22. september 2010. Vanntemperatur: + 12 °C, lufttemperatur: + 12 °C. Målingene er utført ved flere forskjellige turtall. Først ved maks turtall og deretter har vi trukket av 500 rpm, 1000 rpm o s v. Motorstøy er målt ved førerens øre.
Testbåt: Arronet 20 C, 6,10 x 2,40 meter, tomvekt ca 1200 kg. www.arronet.se

Testresultat med 3 personer

Honda BF 115 BF 135 BF 150
Fart i knop
- ved maks turtall 33,2 35,2 37,0
- 500 rpm 29,4 32,0 33,6
- 1000 rpm 26,5 28,6 29,2
- 1500 rpm 18,8 22,5 24,5
- 2000 rpm 12,8 15,8 17,2

Liter / time
- ved maks turtall 41,0 47,2 49,8
- 500 rpm 33,5 38,2 40,2
- 1000 rpm 26,4 28,8 29,5
- 1500 rpm 20,6 22,5 23,0
- 2000 rpm 16,0 16,5 17,0
Liter / nautisk mil
- ved maks turtall 1,23 1,34 1,35
- 500 rpm 1,14 1,19 1,20
- 1000 rpm 1,00 1,01 1,01
- 1500 rpm 1,10 1,00 0,94
- 2000 rpm 1,25 1,04 0,99

Støy i dB(A)
- ved maks turtall 83 84 84
- 500 rpm 80 81 81
- 1000 rpm 79 79 80
- 1500 rpm 78 78 78
- 2000 rpm 75 75 75