utgave nr 5 1998

Monter røykvarsler ombord!

Publisert Sist oppdatert

Monter røykvarsler ombord!


Røykvarslere er påbudt i boliger og på hytter. De burde også være det i fritidsbåter. Nye regler fra 16.6.98 krever varslere ombord i

nye

båter. Men hva med den eksisterende flåten?


AV ANNE MARIT KLOKK

Dette budskapet kommer fra Trond Dilling, overingeniør i Direktoratet for brann og eksplosjonsvern i Tønsberg og fritidsbåtmann. Han har hatt brannvarsler i sin egen båt i 15 år, men opplever sjelden å treffe andre båtfolk som har installert den slags utstyr. Brannslokningsutstyr i form av pulverapparater har de aller fleste ombord, men en så billig og enkel forsikring som en røykvarsler, er helt uvanlig.
-Jeg tror rett og slett ikke folk har tenkt på det, sier Dilling til Båtmagasinet. -Faktum er at med moderne tekstiler og materialer i form av f.eks. kunststoff og skumgummi så tett på hverandre som ombord i en båt og med så lav takhøyde, burde man både ha en varsler i sovelugaren(e) og en i salongen. I et soverom på 10 kvadratmeter med 24 kubikkmeter volum kan giftig brannrøyk være dødelig etter ett minutt. Du har ikke så mye tid i en lugar med langt færre kubikkmeter luft. Kullosforgiftning og overtenning foregår mye raskere.

To typer varslere

Det finnes to hovedtyper røykvarslere på markedet, en optisk og en ionisk. Trond Dilling forklarer at den ioniske er den vanligste og at den reagerer sterkest på varm røyk og flammer. Den optiske røykvarsleren er best egnet til varsling av kald røyk og ulmebrann. Den reagerer ikke så sterkt på vanndamp eller stekeos.
Man får kjøpt røykvarslere som har begge disse funksjonene og det er denne kategorien som anbefales til båtbruk. Røykvarslere skal testes jevnlig og batteriet må skiftes en gang i året. Hvorfor ikke gjøre det før sesongstart under klargjøring av båten?

Brannårsaker

Antall båtbranner i Norge er økende. I 1993 var det på landsbasis 68 alvorlige båtbranner. I 1997 var tallet 95.
-Brannårsakene i båt er i grove trekk stearinlys, røyking på senga og ofte er alkohol med i bildet, sier Trond Dilling. Når det gjelder eksplosjonsartede branner, foregår de ofte i forbindelse med bensinlekkasjer. Bensin er opplagt farligere enn diesel, men når dieselen blir varmet opp i forbindelse med brann, er den også eksplosiv og brenner som bare det. Bensin og gasslekkasjer i båt er skumle brannfeller. Gassen er tyngre enn luft og legger seg i bunnen av båten.

Branninstruks for gjestehavner

Det finnes brannforskrifter for gjestehavner som trer i kraft når havnen har mer enn 20 båtplasser for overnatting. Da plikter eieren av båthavnen å overholde disse.
-Når en skipper legger til i en gjestehavn, tenker ikke han over hvordan brannvernet er ivaretatt i havnen. Havneeieren skal følge forskriftene om internkontroll, og han må kunne dokumentere hvordan brannvernet er lagt opp med slokningsutstyr (pulverapparater eller vannslange innenfor en maks avstand fra båtene), oppslått brannverninstruks og at rutinene med fortøyning av båtene er etter et anbefalt mønster, sier Trond Dilling videre.
Anbefalte rutiner vil si at man ikke ligger flere båter utenpå hverandre og at det mellom hver 6.-8. båt er en åpen plass eller en brannsperre i form av flytebrygger i betong e.l., som stopper brannspredning.

Kunststoffer brenner bedre

-Mange tror at eldre trebåter er mest utsatt i en brannsituasjon, men det stemmer ikke. Nyere båter med moderne materialer og tekstiler brenner raskere og er mer eksplosive. Møbelstoffer, gardiner, dørktepper, klær og gummimadrasser gir raskt overtenning og har en røyk-og gassutvikling som kjapt kan bli dødelig.
Å satse på brannhemmende materialer gir en sikkerhet, selv om alle tekstiler brenner i en stor brann. Tynne, lette tekstiler brenner fortere enn tykke, faste stoffer. Flossede og ruglete tekstiler antennes fortere enn glatte stoffer. Ull og silke er tekstiler som antennes tregest. Polyester og polyamid (nylon) smelter og gir stygge brannskader om det er klær vi snakker om
Gardinkvalitet og sengetøy som brukes på norske skip kan være en pekepinn. Sjøfartsdirektoratet utgir liste over godkjente produkter for skip. Flammehemmende bomullstekstiler kan vaskes, men skal ikke klores.

Brannskader

Alle husker vel skrekkbrannen ombord i fergen "Scandinavian Star", men få båteiere relaterer en slik ulykke til egen skute. Men brann slukkes lettest med kunnskap, og man kan og bør forebygge både i en liten bobåt og på et stort skip. Det er snaut med tid og er man på sjøen, er brannvesenet langt unna. Derfor bør man forberede seg på å spille hovedrollen i brannslokningsarbeidet. I og med at alt utvikler seg så kjapt, må du vite hva du skal gjøre og ha hjelpemidlene tilgjengelig.
Et pulverapparat er egnet til slokking av brann i tre og andre fiberstoffer, væsker og el-anlegg.
Ellers finnes bare tre slukkemåter:
KJØL: Senk temperaturen ved å sprute på vann,
men aldri på antent matfett, olje o.l.
KVEL: Stopp lufttilførselen ved å dekke det brennende materialet ved å sette lokk på en stekepanne, eller hive over tepper som ullpledd osv.
KAST: Fjern om mulig det som brenner ved å hive det på sjøen
Brannsår og skader behandles så raskt som mulig med vann som ikke er for kaldt. Ha alltid førstehjelpsutstyr ombord og inkluder røykvarsler i båtens sikkerhetsutstyr, presiserer overingeniør Trond Dilling i Direktoratet for brann og eksplosjonsvern.