utgave nr 12 1999

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

"Ankermåler"

Skal du ankre, er det avgjørende at du vet dybden og hvor mye tau/kjetting du skal legge ut. "Anchor Meter" er en smart løsning på problemet. En liten mikroprosessor holder orden på antall meter tau eller kjetting som går i sjøen ved at en føler mottar signaler fra en magnet som enten er festet på kabularet eller på ankerrullen. Instrumentet kan også brukes som fjernkontroll til de fleste ankervinsjer og kan leveres både med LED og LCD - skjerm. Ankermåleren er vanntett, og kan brukes på alt fra 10 - 38 volt. Importør i Norge ønskes.
Opplysninger: Advanced Control Technologies Inc., 4982 Euclid Rd., Virginia Beach, VA 23462 USA, faks: 001 7574909632.

Nye slitere fra Deutz

Deutz AG i Köln i Tyskland lanserte på Genova - messen mariniserte versjoner av sine industrimotorer fra 1015 - og 1013 serien. Motorene er beregnet både som fremdriftsmaskineri og som generator/lysmaskiner fortrinnsvis for tyngre fartøyet og yrkesfartøyer samt fritidsbåter. 1013 - serien er sekssylindrede maskiner fra rundt 110 til 410 hestekrefter ved 2300 omdr. min. Foreløpig har man lansert arbeidsbåtversjonen på 265 hestekrefter. Den firesylindrede versjonen har et sylindervolum på 4,76 liter, mens sekseren er på 7,15 liter.
1015 - serien er ifølge en pressemelding fra produsenten kompakte V - seksere og åttere på mellom 260 - og 760 hk. Arbeidsbåtversjonen som ble presentert i Genova var på ca 600 hk.
Opplysninger: William Knudsen A.S., tlf.: 63 87 17 00.

Yanmar "slo"


Volvo 0 – 0


Noen husker kanskje at vi i maiutgaven hadde en notis fra Sjøen for alle der det var full "dieselkrig" mellom Volvo Penta og Yanmar. Yanmar hadde nemlig kjøpt reklameplass av utstilleren. At dette var "bak ryggen" på standen Volvo Penta hadde hatt i alle år, falt sistnevnte tungt for hjertet. Så tungt at de gikk til namsretten og fikk medhold i at banneret skulle fjernes. Men dengang ei, sa adm. dir. Oddvar Hansen i Yanmar Norge (tidligere Volvo Penta ansatt) og forlangte nye rettsforhandlinger med det resultat at banneret fikk henge likevel. Men Volvo Penta ga seg ikke, og bragte saken inn for Næringslivets Konkurranseutvalg med påstand om at banneret var i strid med markedføringsloven, noe som ble enstemmig avslått av konkurranseutvalget – et halvt år etterpå. Skal vi tro at de eneste vinnerne i denne saken til syvende og sist er advokatene? Vi sier som i TV – serien "Forviklingar": "Forvirret? – Ikke etter neste episode av dieselkrigen".

"Kortere" håndverktøy


AEG har lansert denne nye drillen som den første i en ny serie håndverktøy. Nyheten er selve grepet som man mener gir følgende fordeler: Mindre belastning på håndledd og underarm, bedre kontroll på borepunkt og mye bedre "støttegrep". Den største fordelen for oss båtfolk er antakelig at drillen ifølge en pressemelding fra produsenten er 30 prosent kortere enn andre driller, vel og merke uten det bakre håndtaket, som er avtakbart. På Internett: www.atlascopco.de

Fikser "alt"


Med det rette Letherman – verktøyet bør du kunne fikse det meste med innholdet i dette Columbi – egget av et nylonhylster. Det er Maglite/Letherman – importøren som har komponert settet som består av en Maglite lommelykt med fiberoptikk som lyser rundt hjørner og på ellers ufremkommelige steder, et bitestykke som gjør at du kan holde lommelykter i munnen mens de "resterende" armene er opptatt med å reparere, samt en Spacepenn som skriver under vann, eller på vått papir, glatte eller fete flater o.l. Alt er samlet i et beltehylster, og prisen er avhengig av hvilken type Leatherman man ønsker. Opplysninger: Viking International Products AS, tlf.: 22 51 38 00.

Fjerner maling,


lakk og bunstoff


Vi har prøvet dette nye bunnstoffet, og det virker lovende - vel og på lakk, men ifølge båteiere vi har snakket med, skal det virke effetivt også på bunnstoffer. Noe av fordelen med ECR 55 Marine, er at det er sympatisk å jobbe med. Det kan sprøytes på, legges på med pensel eller rulle, og det er biologisk nedbrytbart. Det er derimot ikke eventuelt bunnstoff e.l. som skal fjernes, så forholdsregler bør taes ved at man legger plast e.l. under arbeidsstedet slik at man kan samle opp forurensende avfallsstoffer.
Virkningstiden varierer i forhold til antall lag og maling/malingtyper som skal fjernes, underlagets type og temperatur, men normalvirkninstid er fra 1 til 24 timer. Det kan med andre ord være på sin plass med en liten test på et lite areale, før man starter hovedjobben. ECR leverer også rustfjerner og fjerningsmiddel til flere typer stoffer, som for eksempel epoksy. Opplysninger: ECR A.S., tlf.: 67586970.

Bruksvennlig


flytetøy fra Baltic


Den svenske flytetøyprodusenten Baltic er ifølge egne opplysninger Europas største, og driver for tiden en imponerende produktutvikling. Av flere nyheter for år 2000 nevner vi en fleecegenser med manuell eller automatisk oppblåsbar flytelunge. (Manuell oppblåsbar kr 1600,- – automatisk kr 1900,-). Bedriften har også utviklet sin vest til det samme systemet med oppblåsbar lunge. For denne Club – vesten er prisen henholdsvis kr 1300,- og kr 1700,-. Hamble - vesten, som den heter er produsert i børstet microfiber med fleecefòr. I tillegg kommer det en ny flytedress med separat jakke/bukse, som ifølge produsenten skal være svært lett å ledig å jobbe i. Opplysninger: E.O.L. Agenturer A/S, tlf.: 33 38 71 30.

Forbruksmålere


Den store produsenten av forbruksmålere, Flojet, har fått norsk importør. Flojet leverer forbruksmålere til de fleste innebords og påhenger bensinmotorer fra 50 til 1000 hestekrefter, men kan ikke monteres på motorer med elektronisk direkteinnsprøytning, som sender returbensinen direkte tilbake til tanken. Det leveres også modeller til dieselmotorer fra 80, til 3000 hestekrefter. Flere av modellene kan leveres med funkjsoner der du kan få målinger av liter pr. time, pr nautisk mil, motortimemeter, synkronisator for dobbeltmontasjer o.s.v. Opplysninger: Tlf.: 69 87 77 70. På Internett: www.floscan.com

Variasjon over


et gammelt tema


Hylseroret er i bruk på yrkesfartøyer som krever høy manøvreringsevne. Her er en versjon for påhengere og drev med propelldiametere fra 7 til 16 tommer. Produsenten bruker de vanlige "for" – argumentene i sin produktopplysning. Bedre sikkerhet (beskyttet propell), øket propelleffektivitet, redusert drivstofforbruk, øket akselerasjon, øket effekt, bedre manøvreringsevne, o.s.v. Vi vil ikke påstå at anordningen ikke kan være til stor nytte til bruk som krever beskyttelse av propellen, eller at den kan øke manøvreringsevnen under gitte forhold, men hvis halvparten av "for" – argumentene hadde stemt, ville nok alle produsentene ha levert en tilsvarende anordning som standard for lenge siden. Ønsker du å vite mer, så ring: 69 87 77 70. På Internett: https://propguard.net

Toll Italia i 70 knop


Guardia di Finaza – det italienske tollvesenet er ikke kjent for å være sinker, og fra i høst er de på vannet med en ny "versting". De har rett og slett fått "il proffessore" Fabio Buzzi til å lage en patruljeversjon av 55 – foteren som vant superboat offshore VM i år. Den nye patruljebåten er god for 70 knop med tre "nedtrimmede" versjoner av Buzzis egenkonstruerte dieselseksere på "kun" 750 hk hver. Motorene er selvsagt også utstyrt med hans egne Trimax – drev. Det eneste som er kjøpt av motorkomponenter er ZF'z to-trinns gearkasser 312 TS og de fem – bladers propellene fra Philip Rolla.
Båten er 16 meter lang, 2,85 m bred og veier i 10,6 tonn. 2,2 tonn diesel gir båten rekkevidde på 300 nautiske mil. Toppfart 72 knop, ca 140 km. t.

      Opplysninger: FB Design, Brianza (LC) via Provenciale 73, Italia. Tlf.: 0039341260105.

Karnic øker i Norge

I fjor sommer skrev vi om Kypros største båtprodusent, Karnic Powerboats Ltd., som lager rimelige walkaround-båter rundt 20 fot for uten-eller innenbordsmotor. Bluewater-serien ser ut til å ha falt i smak, for det er solgt mange av 210 W/A som leveres i to versjoner. Studerer man materialvalg og detaljer ombord, er det satset på topp kvalitet og gjennomtenkte løsninger. Bedriften har også en ny litt mindre modell 190 ssom har slått godt an. Båtene er CE-godkjent, den største modellen tilhører kategori B og båtene leveres uten motorer til Norge, slik at kundene står fritt i valg av motormerke og størrelse.
I dag finnes fire selvstendige importører i Norge og bedriften søker kontakt i Sverige. Importørene er Brygga Båt og Fritid i Namsos, Vima Båt i Haugesund, Brevikstrand Båt i Stathelle og Oslo Båtforum.

Lommelykt på stående fot


Oppfinnsomheten når det gjelder lommelykter synes ikke å ta noen ende. Nå har Mag-Lite lansert ”ben" til sine Mini-Mag lykter. Morsomt, joda, men også praktisk. Tenk deg ombord, nede i motorrommet for å gjøre en reparasjon. Stor eller liten: Du mangler alltid minst en arm. Nå kan i hvert fall lommelykten plasseres "på egne ben". De fire bena kan bøyes i alle retninger og posisjoner for at lykten får plass der den gir best lys. "Flashlite Friend" får du kjøpt hos jernvare- og sportsforretninger som forhandler Mag-Lite lyktene.

Italiensk Millennum

Den italienske produsenten Ranieri Marine er nå på det norske markedet med sin nye serie skjærgårdsjeeper Millennum. Under Båter i sjøen på Kadettangen i september presentertes en av fire modeller, nemlig Millennum 21,20 – den nest største. En tøff og rask båt for påhengsmotorer opp til 250 hk som gir plass til åtte – ni personer. Lengden er 6,40 m, bredden 2,46 m (trailbar), vekt 850 kg.
Norsk importør: Oslo Båtforum. Tlf.: 67 10 42 85. Fax: 67 12 08 61.

Dansk minitrawler


I oktober 98 skrev vi at danskene var i gang med en minitrawler på 29 fot, basert på et konvesjonelt sjarkskrog. Nå flyter de første båtene, og de ser både sjarmerende og velbygget ut. Hovedsalongen er kombinert styrehus, salong og bysse, samt at den rommer toalett med dusj. Under dekk forut er det dobbeltøye i piggen, samt en dobbelt stikkøye. Bordet i salongen kan også senkes for ekstra soveplasser. Båten er utstyrt med mesanmast og har plass til fire personer i fartsretningen eller rundt et bord på flybridgen og det finnes selvsagt to styreposisjoner
Båten er 9,6 meter lang, 3,10 meter bred, stikker 1,1 meter dypt og veier 6 tonn tom. Dieseltanken er på 600 liter, mens vanntanken er på 250 liter. Båten gjør fra syv til ti knop med fra 45 til 120 hk dieselmotor.
Opplysninger: ACER, tlf.: 0045 64 81 10 20.

Smart for TV - slaven

Svein Thunberg fra Notodden har sendt oss denne parabolløsningen for båten. Installasjonen er gjort på Thunbergs Scand 32 HT, og familien har hatt mye glede av parabolen under de to siste årenes båtferie langs danskekysten. De har mottatt perfekte bilder fra NRK, NRK 2, og TV – Norge, samt alle norske radiostasjoner på riksnettet og en mengde andre TV - stasjoner hvis man ønsker det.
Antenneskålen er montert rygg mot rygg på det innvendig justerbare lyskasteren. Selve skålen er fra Tele - X tiden og måler bare 38 x 43 cm. Mottagerhodet er byttet ut med et som er tilpasset dagens tunere. Festet på søkelyset er to rørbiter tredd i hverandre. Det ytre røret er festet til søkelyset med en bit vinkeljern og slangeklemmer, og har en gjennomgående skrue i bunnen. Det indre røret er festet bak på skålen, og har et spor i bunnen for skruen, så skålen ikke "snurrer". Litt mekanisk jobb, og vips så er det hele på plass og parabolen kan løftes av med et håndgrep.
Inne i båten er det montert en "piper", som gir lyd når parabolen står riktig innstilt på satellitten - denne koster et par hundre kroner i en egnet butikk. Korrigeringer ved avdrift gjøres enkelt ved å vri på lyskasteren innefra, men liggende godt fortøyd, fender mot fender, longsides mot fjellet eller ved kai, er ikke avdrift noe stort problem så sant det ikke blåser. Man må bare passe på å ha sikt mot sør. Selve tuneren er en ordinær Pace multimac beregnet på landstrøm, men en inverter fra 12 - 220 volt kan også brukes. Pace har den samme tuneren med innebygget 12 - volts inverter med lavt strømforbruk, men i prinsippet kan enhver multimac - tuner brukes.

      Opplysninger: Thunberg TV, TLF.: 35 01 13 60.

Romslig landstedbåt


Ny Pioner 15 Classic


Etter at alle kastet seg på skjærgårdsjeep-bølgen, følte vi behov for å lage en ny, tradisjonell landstedbåt. Dermed ble Pioner 15 Classic født, sier Pioner-general Frank Høier.

Tekst og foto: Hans Due

Den nye Pioneren er bygget for å være lettdreven med liten motor, være selvdrenerende og ha stort innvendig volum. Innredningen består av en midttofte som samtidig er stuerom og en kasse på aktertoften som det er plass til bensintank i. Deler av midttoften og aktertoften samt hele toften forut er støpt i ett med båten. I dørken er det støpt langsgående dreneringsrenner samt en dreneringskum. Båten er utstyrt med åregafler.
Vi har prøvekjørt en av de aller første båtene ut av støpeformen med en 9,9 hk. Tohatsumotor, og hadde ingen problemer med å få båten i plan med to voksne om bord. Båten virker stabil og trygg å kjøre, og sidestabiliteten er også bra. Det er plass til 6-7 personer om bord, men da bør nok motorvalget være et annet dersom båten skal plane. Maks motor er antydet til 20 hk.
Utseendet skiller seg noe fra det vanlig Pionerutseende. Båten virker som den henger noe med nebbet, men dette har produsenten ambisjoner om å korrigere med en noe høyere dekk forut.
Båten har de strategiske målene: Lengde: 4,48 m., bredde:1,82 m., motor maks 20 hk - lang stamme, maks 6 - 7 personer. Konstruktør er Helge Duus.

Monter egen targabøyle


Dette svenskutviklede systemet gjør at du kan montere din egen targabøyle/radarbøyle. "Kjekk å ha" til radarantenner m.m. En stor todelt kalesje, blir også fort greiere å ha med å gjøre hvis delene kan møtes i en slik bøyle. Systemet er bygget opp om en ramme av av 35 mm elokserte aluminiumsrør, og bøylen kan brukes på båter der det er maksimum 2,50 meter mellom festepunktene. (Målt loddrett fra toppen av bøylen til festepunktet).
Etter å ha montert "stativet", kan det "trekkes" med vakuumformet ABS – plastskall, som kappes i forhold til bredden på båten. I tillegg til at bøylen kan monteres på en horisontal flate, kan den også monteres på 25 mm rustfrie rør på griperekker o.l. Prisene er: For rørstativet: ca 4 000,- s. kr. mens plastskallet koster nesten 5 000 kr.
Opplysninger: Arton Flex HB, tlf.: 0046 8295220. På Internett: www.targafelx.com

Trim og tilt for små motorer


Denne trim – tilt anordningen fra CMC i USA blir nå importert til Norge og kan brukes på motorer fra 2 til 35 hk. I tillegg til trim/tilt – funksjonen, flytter braketten motoren 13 cm akterover, noe som er en fordel på de fleste båter. Ikke minst fordi propellen får roligere vann å jobbe i. Tiltfunksjonen kan heve motoren hele 84 grader. En fin funksjon for deg som ikke lengre har styrke nok til å vippe opp motoren – ikke minst gjelder dette de tyngre fire – takterne. Hele anordningen er lett å montere fordi hydraulikksystemet er plassert i braketten. Det skal kun føres styrestrømkabler fram til kontrollboksen.
Opplysninger: Tlf.: 69 82 77 70/95 82 77 70. På Internett: www.cook-mfg.com

"Tenkende" trykk –


vannssystem


Til nå har trykkvannssystemer på middels store og store båter vært konstruert for å levere vannstrømmen fra en stor pumpe. Denne prøver i mange tilfeller å levere opptil åtte ganger den ønskede vannmengden ved "gjennomsnittlig" behov. Så stor kapasitet trenger man sjelden. Derfor blir det fort overskuddstrykk i hele ferskvannsystemet. Pumpen går for lenge, vannstrømmen blir høyst ujevn og det blir fort sløseri med det dyrebare ferskvannet.
Det nye trykkvannsaggregatet Dual – Max fra Jabsco har variabel kapasitet fra 5 og opptil 29 liter pr. minutt. Dette fungerer ved at primærpumpen er i inngrep inntil vannstrømmen overstiger 14 liter pr. minutt. Da slår sekundærpumpen slår inn automatisk opp til 29 liter pr. min. Pumpene er av membrantype og kan tørrkjøres. Pumpeenheten er enkel å montere i og med at begge pumpene, samt akkumulatortanken er montert i en enhet. Pumpeenheten leveres både for 12, og 24 volt. Opplysninger: La Sa Maskin A/S, tlf.: 67 80 48 60.

Hold rormannen våken!


Dette norskutviklede utstyret er en brovaktalarm utviklet for yrkes og fiskeflåten, men kan også være aktuelt for deg som skal gå lengre strekninger – enten med motor eller seilbåt. Systemet er utviklet i samsvar med Sjøfartsdirektoratets krav for å eliminere bortfall/søvn av rormann eller ansvarshavende på broen når fartøyet er i fart. Utstyret slås automatisk på når strømmen slås på, eller når maskinen startes. Det fungerer slik at når det forhåndsprogramerte tidsintervallet er nådd, aktiviseres alarmen og rormannen har et sekund til å kvittere før eksternalarmen utløses. Styreposisjonen/broen kan også utstyres med en infrarød sensor som deaktiviserer alarmen såfremt personen til rors beveger seg. Panelet har to store skjermen som viser satellittstyrt sann kurs og fart. Systemet kan også utstyres med en nødknapp, slik at personen til rors kan aktivisere eksternalarmen hvis en akuttsituasjon skulle oppstå. Brovakten koster komplett kr 7425,.-, mens satellittsensoren koster kr 3350,-. (Prisene er eks m.v.a.) Opplysninger: DS etrokompetanse A/S, tlf.: 77 06 62 88.

Utriggere for


høye fribord


Her er et praktisk tips fra to av medlemmene i Notodden Motorbåtforening. Begge hadde problemer med å komme ombord i sine båter (stålbåt og Scand 32 med høye fribord) fra den vanlige utriggeren mellom båtene. Ved å bukke til to solide aluminiums dørkplater og bolte på to trykkimpregnerte bord, ble utriggeren både forlenget og forhøyet. Resultat: Et enklere båtliv ved både entring, lasting og lossing. Men ta for sikkerhets skyld kontakt med bryggeeier eller ansvarlig før du setter i gang. Utriggerbyggerne anbefaler at man kanter "byggverket" med en fenderlist, eller bryggefendere.