utgave nr 2 2006

Leder - februar 2006

Publisert Sist oppdatert

Bør det være obligatorisk å inneha en eller annen form for båtsertifikat for å få lov til å kjøre båt langs vår langstrakte kyst? De fleste båtorganisasjoner og dedikerte myndigheter mener dette, men det har ikke vært politisk flertall for å gjennomføre en slik reform. Det er nå tatt initiativ til et samarbeide mellom båtorganisasjonene, kystverket, redningstjenesten og representanter for blant annet fergerederiene for å finne fram til en samværsform i våre tettbefolkede farvann. Det er ikke til å skjule at det titt og ofte forekommer episoder som kan være farlige ved at fritidsbåter og kommersielle fartøyer bokstavelig talt kommer på kollisjonskurs. Sjøveisreglene regulerer i stor grad hva som er gjeldende lovverk og praksis, men det er fortolkningsmuligheter som man bør rydde av veien, og den vanligste er regel 44 som sier "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde."
Her er det altså ikke noe absolutt i teksten i Sjøveisreglene, men "mest mulig". Det kan tolkes i mange retninger, men alle som ferdes i fritidsbåter og som har gjennomgått en eller annen form for opplæring vil vel alltid holde unna for større fartøyer, rutegående ferger og nyttetrafikk. Det er blitt en uskreven lov. Men nye båteiere uten formell kompetanse er nok av og til mer slurvete i forhold til dette. Et obligatorisk sertifikat for å føre fritidsbåt vil nok hjelpe på dette, men skal et slikt innføres må det være kontroll- og sanksjonsmuligheter. I enkelte andre land er det knyttet opp mot forsikring. Man får rett og slett ikke forsikret båten sin hvis man ikke kan fremvise et sertifikat. Kanskje det er den enkleste veien å gå her hjemme også, for med de midler politiet setter av til kontroll på sjøen, kan veldig mange gå gjennom hele livet uten noen gang å bli kontrollert om de innehar et sertifikat.
Vi har et håp om at de vonde tider er over i Redningsselskapet etter at de har valgt helt nytt styre. Vi ønsker Lars Hellandsjø og co lykke til. De har også utfordringen med å skaffe en ny generalsekretær, for vi regner ikke med at det nye styret tar alvorlig Monica Kristensen Solås' ønske om å komme tilbake i jobb for selskapet. Til det hefter det alt for mye ved hennes person. Her må en ny, dyktig kost med solid erfaring i konfliktløsning og personalbehandling inn i bildet.
Båtmagasinet jobber nå direkte mot EU-kommisjonen for å få klargjort reglene for selvbyggere og eventuell CE-merking. Det virker som om EU-kommisjonen ikke helt har forstått den særnorske praksis med selvbygging, og det eneste fornuftige i denne situasjonen er at det blir overlatt til Sjøfartsdirektoratet å lage sin tolkning av reglene til beste for norske selvbyggere. For slik det er nå, er det ingen klarhet i det hele tatt. Vi tror EU-kommisjonen vil bifalle en slik løsning.
Så håper vi at du vil kose deg med denne publikasjonen som sannsynligvis er den mest komplette oversikten over båter og utstyr som finnes på det norske markedet. Her er rom for både drømmer og kalkulasjoner over kaffekoppen om hva privatøkonomien tillater av oppgradering eller nyanskaffelser. Årboken Båt&Utstyr er i år større og mer innholdsrik enn noen gang før. Den skulle stille noe av den verste abstinensen inntil neste ordinære nummer av Båtmagasinet kommer i mars. Det er nemlig vår største utgave i år og kommer rett i forkant av Sjøen for alle-utstillingen på Lillestrøm.