Gjør det selv: Gjennom skroget

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
TEKNISK KONSULENT: TORE HALVORSEN

Av og til er vi nødt til å bite i det sure eplet og lage enda en skroggjennomføring. Prinsipielt vil vi jo ha skroget tettest mulig. Skal vi først gi oss i kast med å lage et hull, stort eller lite, må vi tenke oss om og være godt forberedt. Hvordan vi går frem, og hva slags materialer vi bruker, er avhengig hvor på båten vi skal sage hull. Det er forskjellige krav til sikkerhet om gjennomføringen skjer over eller under vannlinjen.

UNDER OG OVER VANNLINJEN
Hovedregelen er at alle gjennomføringer under lastet vannlinje skal monteres med kran, slik at de kan stenges og forsegles i stengt posisjon. Skroggjennomføringer som skal ligge lavere enn 20 cm over vannlinjen skal også ha en stengeanordning, enten en ”kuleventil” eller bli påmontert en svanehals med høyeste punkt høyere enn fribordskravet på 35 cm. Dette er viktig for å unngå en eventuell ”hevertvirkning” om vann skulle trenge inn så langt nede på skroget. Vi skal alltid tenke på at installasjoner så langt nede i båten skal ha to barrierer der vann kan trenge inn. En sikker skroggjennomføring kan ha en stengeventil og svanehals og er påmontert to slangeklemmer. Det er viktig å følge kravet om to slangeklemmer i denne ”sonen”, og skruene på klemmene bør stå i 180 grader fra hverandre. Husk at slangeklemmer skal være rustfrie, bruk derfor syrefast.

SLIK LAGER VI HULLET
Før vi borer og sager skal vi ha et bevisst forhold til hvor hullet plasseres. Det skal alltid være adkomst til en skroggjennomføring inne i båten. Det høres kanskje banalt ut, men det er viktig å forvisse seg om at det punktet du har valgt deg ut ikke kommer i konflikt med andre installasjoner på innsiden eller på noen måte kan påvirke båtens konstruksjon. Vi vil anbefale at du først borer et lite prøvehull der du mener plasseringen er riktig. Med utgangspunkt i dette punktet har du god mulighet til å justere opp, ned eller sideveis når hullsagingen skal skje. Det er viktig å ha selve skroggjennomføringen foran seg før det bores. Hull og enhet skal passe sammen. Alle mål er som regel oppgitt med utvendige mål.
Bruk sagboret rolig og forsiktig. Denne operasjonen er enkel, og det tar ikke mange minuttene å komme gjennom et plastskrog.

Så langt, så bra, men hullet er ikke ferdig selv om du har kommet igjennom. Bruk en skarp kniv til å grade hullet fra utsiden ca 45 grader, slik at du får plass til en ”sikapakning”. Skroggjennomføringen har som regel en o-ring lignede kant. Denne skal legge seg fint inn i det graderte hullet. Det er viktig at hullet ikke er for snaut, slik at det reelt er plass til å smøre hullet godt med sika.
Men før sikabehandling må det pusses godt med smergel og vaskes med Aceton, ikke bare på utsiden, men gjennom hele hullet.

SIKA GJØR SUSEN
Ta på deg en engangshanske og prime hele hullet med Sika på fingeren. Det er viktig at alt har en klebeflate før skroggjennomføringen settes inn. Legg en ring med Sika også på selve skroggjennomføringen, slik at det tetter godt når den monteres. Til tetting og liming er Skikaflex 291 Hvit egnet, men til tetting der fugen blir synlig, som f. eks. rundt flensen på utsiden av skroget, bruker vi Sikaflex UV 295, UV er viktig pga fargelikhet med hvit skrog. Vi skal bruke Loctite til tetning av gjennomføringen. Vask også denne enheten godt med Aceton før Loctight påføres.

Etter at skroggjennomføringen er dyttet på plass, festet mutteren på baksiden med en dyp pipe eller fastnøkkel. I de fleste skroggjennomføringene vil du se to tapper på innsiden. Disse brukes til å holde igjen enheten mens mutteren skrus til på innsiden. Skroggjennomføringer uten riller eller rifler på stussen er ubrukelige. Rillene har til hensikt å sørge for at slangen som skal tres innpå ikke glir av. Jo lengre stuss med riller, jo bedre, men minimumskravet er en slangestuss på 25 mm for slanger fra 1´og mindre. Tre riller er også et minimum. Stram så til med slangeklemmer. Slangen som skal træs inn på skroggjennomføringen skal ha maksimalt 1 mm klaring mellom slange og rillene på stussen.
Det er et godt råd å etterstramme mutteren på skroggjennomføringen og slangeklemmene etter 10 timers bruk, gjerne når det er god temperatur i rommet.

RIKTIG MATERIALVALG


Hva slags skroggjennomføring skal vi velge? Det finnes mange varianter på markedet, noen dyrere enn andre, noen dårligere enn andre. På litt eldre båter ser vi gjerne eksempler på skroggjennomføringer som er tæret, gjerne fordi det er benyttet et dårlig metall. Dårlig messing, for eksempel, har liten holdbarhet i miljøer med saltvann omkring. Vi foretrekker rustfritt, syrefast eller bronse. Det er viktig at både skroggjennomføringen, eventuelt ventilen og stussen er laget av samme materiale.
Plast kan også brukes, men – OBS – bare ved gjennomføringer høyere enn 20 cm over vannlinjen. Da er vi imidlertid også i en mer utsatt sone på skroget. Flensen kan komme bort i steiner i uthavner eller bryggekanter. En plastflens kan lett rives av. Forsvinner den, henger resten av gjennomføringen bare fast i Sikalimet. Det kan få konsekvenser. Det er enkelt og nokså problemfritt å montere en skroggjennomføring, men gjør jobben skikkelig. Dette dreier seg om sikkerhet.