utgave nr 3 1999

Gi motoren nok bensin!

Publisert Sist oppdatert

Gi motoren nok bensin!


Å få nok bensin fra tank til motor er livsviktig. I motsatt fall

kan

motoren skjære seg. At bensinsystemet er uten lekkasjer er avgjørende, ikke bare av brannmessige hensyn, men også for motorens ve og vel.

Tekst og foto: Hans Due
Tegning: Morten Tefre

Blir en motor for varm, vil stemplene utvide seg, og ikke ha plass nok til å gli opp og ned i sylinderen med det resultat at de setter seg fast, eller at motoren ”skjærer seg”. Blandingen av bensin og luft inne i sylinderen blir antent og eksploderer. Enkelt forklart er det det som gjør at stempelet blir presset ned i sylinderen, og kraften blir overført via et akslingssystem og til propellen. Hvis stempelet har satt seg fast når bensinblandingen eksploderer, kan hele blokka revne, og motoren har totalhavarert. De havariårsaker som folk flest kjenner til er enten at kjølevannsystemet har sviktet, eller at motoren ikke har fått tilførsel av olje.
Bensintilførselen er meget viktig for at motoren skal funksjonere. Ikke bare er det ”mat” til maskineriet, men bensinen er faktisk også en del av motorens kjøle- og smøresystem. Dersom bensintilførselen blir for liten, enten ved at rør og slanger er for trange, eller at det er lekkasjer som suger luft inn i tilførselssystemet, vil bensinens kjøleeffekt forsvinne, mindre olje vil bli tilført systemet (for de motorer som har forblandet olje og bensin på tanken) og skader på – eller i verste fall - skjæring av motoren, kan bli resultatet. De motorene som har direkte oljeinnsprøyting er ikke så utsatt, men det kan skje her også.

Løse tanker

De fleste påhengsmotorer opp til 90 hk. kan leveres med løse tanker. Originaltankene er tilpasset motorens størrelse og koblinger, men det finnes pirattanker på markedet som er adskillig billigere. Ofte ønsker man å ha med seg en ekstra tank, og kan man spare 400-500 kroner på en slik ekstratank, er det selvsagt fristende. Men ikke alle billigtanker er brukbare. Noen har svakheter i materialvalg, noen har dårlige koblinger eller sugeslanger.
På litt eldre tanker av metall, er det stor fare for gjennomrusting. Har de begynt å ruste i bunnen, kast dem og kjøp en ny plasttank. En tank som er beregnet for en 6 hk. påhenger vil ikke automatisk kunne brukes på en 90-hester, selv om koblingen skulle passe. For den innvendige diameteren på bensinslangen vil antagelig være alt for liten til å kunne forsyne 90-hesteren med tilstrekkelig bensinmengde. Dermed er faren for motorhavari tilstede.

Slanger og koblinger

Bensinslangene skal være myke og hele uten sprekker. Den innvendige diameteren på slangen er meget viktig for at motoren skal få nok bensin. På større påhengere, i hvert fall på 115-hestere og oppover, skal det brukes slanger og rør med minimum 10 mm innvendig diameter. Til disse motorene bør man heller ikke kjøre med løs tank, men en som er fastmontert. Slangene fås i flere kvaliteter, og den beste er en såkalt forsterket slange. Den har en kraftigere armering og tykkere slangevegger.
Mellom koblinger og belg er slangene festet med slangeklemmer. Disse skal være tette. Det kan man kontrollere ved å trykke på belgen til den blir hard, og så klemme hardt til med hånden. Kommer det bensindråper ut fra noen del av bensinslangesystemet, må det tettes. ofte er det nok å bare skifte slangeklemme, men det kan også bli utskifting av kobling, belg eller slange.
Hvis originalkoblingen til bensintanken eller til motoren er ødelagt eller lekker, må du skifte den ut. Men skift kun ut med originalkobling. Det er mulig at du klarer å presse en Yamaha-kobling på en OMC-motor, men de er ikke helt identiske, slik at sannsynligheten for at koblingen vil suge luft er meget stor. På Seahorse Marina på Tjøme ligger minst fire ødelagte stempler etter en slik manøver.
Mellom bensintank og motor bør det være et bensinfilter som både er vannavskillende og har et partikkelfilter. Har du fast tank, skal det være filter. Dette filteret skal ikke monteres i samme rom som batteriet og helst åpent i motorbrønnen. Om det monteres i et stuerom ved siden av motorbrønnen, skal det i hvert fall være drenering til motorbrønnen. Filteret må tåle bensingjennomstrømmingen. Få et originalt filter fra motorleverandøren eller merkeverkstedet, og skift det hver vår før sjøsetting.

Fast tank

En fastmontert tank i en båt er som regel plassert under dørken. Det skal være adkomst til tanken for at man skal kunne sjekke tankgiver og tilkoblinger. Mange produsenter er blitt flinke på dette området, med små inspeksjonsluker i tillegg til at deler av dørken enkelt kan fjernes for å få ut hele tanken ved behov. Bensintanker lages i både stål (som ansees som det beste), aluminium og plast. En båtbygger som leverer en båt som man må dele i to for å få ut tanken fra, bør sette seg med papir og blyant i skammekroken og tegne om, slik at det blir mulig å komme til på en enkel og grei måte.
Fra tanken går det en slange, eventuelt sammenkoblet med et kobberrør til motoren, et påfyllingsrør og et lufterør.
Hvis det er kobberrør på en del av strekningen fram til motoren, skal dette være skikkelig klamret fast slik at det ikke utsettes for store vibrasjoner. Sjekk at det er pene buer på røret og ingen knekker. Er det gummislange hele veien, skal den være en såkalt forsterket slange med innvendig diameter på minst 10 mm.
Påfyllingsrøret skal ha jordingsledning mellom påfyllingsstussen og tanken for å forhindre gnister ved statisk elektrisitet. Hvis det er en tilbakeslagsventil på påfyllingsrøret ved bensintanken (ganske vanlig på mange amerikanske båter), bør denne sjekkes med jevne mellomrom. Enkelte verksteder anbefaler å fjerne ventilen helt.

Viktige detaljer

Lufteslangen skal ut gjennom skrogsiden eller i motorbrønnen. Sjekk at det ikke sprutes vann inn i lufteinntaket under kjøring. Luftehullet i stussen gjennom skrogsiden bør stå skrått nedover og akterover. Skulle det komme mye sjøsprut opp rundt luftehullet bør man montere en kappe over. Vann i bensinen er ikke heldig for motoren.
Det bør ideelt sett være mulig å pumpe ut bunnslam og vann fra tanken. Det kan gjøres gjennom et lokk i toppen av tanken, et såkalt ”mannhull” eller via en separat montert pumpe på tanken, eventuelt en dreneringsplugg.
På lokket til dette mannhullet finner man også som oftest giveren til bensinmåleren. Den kan henge seg opp eller bli ødelagt etter noen års bruk, og må skiftes. Hvis du kjøper ny båt, benytt sjansen til å sjekke om bensinmåleren er riktig justert. Når du får båten, er som regel tanken tom, og måleren skal stå på null. Fyll tanken helt opp og sjekk at måleren følger påfyllingen slik at den ikke viser full når du har halvfylt tanken.

1.
BRA LAGT OPP: Dette er bensinanlegget på en Bella. Her er lett adkomst til tanken som er grei å få ut. Service på koblinger og slanger er uproblematisk. Legg merke til at batteriet er i egen kasse.

2.
GOD LØSNING: Slik kan det også gjerne se ut. Tanken ligger under dørken med egen inspeksjonsluke til mannhull. Skulle det bli nødvendig med større reparasjoner, kan man løsne fire skruer i dørken og ta opp en stor luke for derigjennom å komme til hele tanken.

3.
ULIK KVALITET: Her er to pirattanker . Tanken til venstre er godkjent, med innstøpte muttere for bensinrøret og bra kvalitet i koblinger og sugeslange. Tanken til høyre er for dårlig. Her skal koblingen skrus rett i plasten, og sugeslangen tåler ikke bensin. Den har utvidet seg, sugd falsk luft og til slutt falt av. Moden for dynga!

4.
MYKE SLANGER VIKTIG: Gamle bensinslanger kan bli stive og sprø. Denne står av seg selv, og bør ikke brukes lenger, men erstattes av en ny.

5.
KONTROLL: Her har vi pumpet trykk i belgen, og det viser seg lekkasje ved den ene koblingen. Det trekkes falsk luft, og det lekker brannfarlig bensin. Slangeklemmen bør skiftes.

6.
SLANGEKLEMMER: Alle de tre nederste er brukbare, men den enkleste lengst til høyre er den beste. Man kan også bruke såkalte plaststrips, men legg merke til at den øverste på bildet er helt rett (elektrostrips) og bør ikke brukes til bensinslanger. Den nederste har en bue som følger formen på slangen.

7.
SJEKK TANKEN: En rusten ståltank står i fare for å bli lekk. Ser tanken din slik ut, er den moden for dynga. Kjøp en ny plasttank på merkeverkstedet.

8.
BENSINSLANGER: Alle tre typene er godkjent, men den med minst innvendig diameter bør ikke brukes til motorer over 90 hk. Den midterste har en 10 mm. innvendig diameter, og er stor nok for påhengere over 115 hk. Slangen lengst til venstre har samme innvendig diameter (10 mm.), men er en såkalt forsterket slange med tykkere slangevegger og bedre armering. En slik bør alltid brukes til faste tanker eventuelt i kombinasjon med godt fastklamrede kobberrør.

9.
PERFEKT: Slik skal det se ut i motorbrønnen, med kombinert partikkel- og vannavskillende bensinfilter skrudd fast.

10.
KOSTBART: Dette kan bli resultatet av for dårlig bensinanlegg. En motor som har gått varm og der stemplene har skåret seg.