utgave nr 9 1995

En Windy langt hjemmefra

Publisert Sist oppdatert

En Windy langt hjemmefra

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Norskproduserte båter er populære på Malta. Denne Windy 33 Mistral tilhører familien Vella som eier og driver et hotell på østkysten av øya. Hver helg drar Estel og Charles ut i båten med barna. For å sole seg, bade og være nær hverandre. Båten er blitt samlingspunktet for en travel hotelleiers familie.

Charles Vella var i Norge i fjor vår og bestilte sin nye Windy. Senere på sommeren var han i Arendal og prøvekjørte båten, og i august kom "vidunderet" til Malta. Den travle hotelleier slipper alt han har både i hodet og hendene når han snakker båt. Og særlig hans egen båt. -Norske båter er de fineste i verden og det finnes ingenting som en Windy, mener han. Han roser sjøegenskapene og beskriver hvor fantastisk "Les Estel" oppfører seg i bølgene med de to 235 hk Yamaha-dieslene.
Det er nesten flaut å være norsk og få så mye skryt. Ikke bare snakker den lykkelige båteier om hvor flotte båter vi lager, men hvor vakkert Norge er og hvor fantastisk gjestfrie og åpne vi er som folk. -Dere er som oss. Jeg følte et varmt felleskap første gang jeg kom til Norge, sier han begeistret.
Det er juni og like før "Les Estel" skal sjøsettes. Båten har vært i opplag i vinter på en av Maltas største opplagsplasser og har også fått montert inn mer elektronikk. Man skulle tro at folk på Malta ønsket å ha båtene på vannet hele året, men slik er det ikke. Sesongen varer fram til jul, men starter ikke før i slutten av juni. Da er sjøtemperaturen kommet godt over 20 grader. Før det synes malteserne det er for kaldt.
På den store opplagsplassen ligger det seil-og motorbåter fra mange forskjellige land. Engelske og tyske, hollandske og italienske. Med de generelt stive priser man operer med på marinaer og i havner langs Middelhavs-kysten, virker prisene på Malta hyggelige. Her betaler man ca. 10 kroner dagen for opplag og ingen leie når det er snakk om reparasjoner. Båtplassen i havnen koster 6000 kroner pr. år og da er strøm, vann, vakthold m.m. inkludert. Når det gjelder havneavgifter rundt Malta, er det avgift kun i en havn, og det er 100 kroner natten for å ligge til kai på Gozo, den mindre naboøya nord for Malta.

Båtførersertifikat obligatorisk?

På Malta har man de siste årene hatt "trafikkproblemer" til sjøs p.g.a. alle de nye båtførerne. I havnene har vi hørt om unge "villmannskjørere" som setter eget og andres liv i fare fordi de kjører "gris" med hurtiggående småbåter. Det er derfor snakk om innføring av obligatorisk båtførersertifikat. En for oss ikke ukjent problemstilling.
-I vinter gikk jeg på et ganske omfattende kurs og avla en rekke prøver innenfor sjømannskap, manøvrering og sikkerhetsrutiner, forteller Charles Vella. -I sommer skal jeg lære opp min kone Estel, slik at hun kan føre båten og lære alt om alle funksjoner ombord. Hun er ivrig og motivert for å lære mest mulig. Vi har to små gutter og ser klart det fornuftige i at begge kan "handle" båten. For oss er det å komme ut med båten i helgene blitt det vi gleder oss til og snakker om hele uken. Som hotellmann har man lange hverdager med en god del stress og mas. Båtlivet er blitt en nødvendig rekreasjon for meg, og det at jeg har et skrog jeg kan stole på og motorkrefter som gjør at vi kjapt kan ta oss i havn om uværet setter inn, er en god følelse.

Sjøfartsnasjon

Som Norge er Malte en nasjon med lange maritime tradisjoner. I alle tider har malteserne vært på havet og fisket i små farkoster. De har også tatt seg over til Scicilia, Afrika og Spania i sine små fargerike båter som kalles "luzzus". Kombinasjonen bonde og fisker har vært helt vanlig på Malta i alle tider og båt og sjø fikk man inn med morsmelken som i kyst-Norge. Til tross for Maltas tøffe kyst uten skjærgård og med steile klipper, har båter gått ut og inn i alle steder det var mulig å lage en havn.
Blant moderne bymenneskene på Malta og de unge utover landet er livet på sjøen ingen nødvendighet, men en populær motesak. All slags vannsport, jolleseiling og racing med små og større "lopper" er spennende tidtrøyte for ungdom som aldri har lært om farene på havet og hvordan man kjører et motorkraftig fartøy, en kjent promlematikk maltesiske myndigheter prøver å gjøre noe med.

1.
Konraster. Steinalder i bakgrunnen med huler i fjellet hvor folk bor uten elektrisitet. I forgrunnen de unge maltesere som morer seg med vannskikjøring nesten inn i steinene.

2.
Hotelleier Charles Vella på Malta gleder seg til å sette familiebåten, en ny Windy 33 Mistral på vannet.

3.
Her er malteseren Charles Vella i Arendal for å prøvekjøre "vidunderet".

4.
Estel og Charles Vella ombord i "Les Estel" i fjor sommer like etter at Windyen var kommet fra Norge til Malta.

5.
Dette hotellet er det familien Vella flykter fra i helgene. Til rolige dager ombord i båten.