utgave nr 10 1995

Bunnsolid skjærgårdsjeep

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Norsafe sikringsbåt 2000

Livbåt som skjærgårdsjeep

Arendals Seilforening har gått utradisjonelle veier for skaffe seg en sikringsbåt til konkurranser og trening. De etablerte et samarbeidsprosjekt med seks firmaer i august 1994, som resulterte i en spesialbygget livbåt etter prinsippet av en skjærgårdsjeep.


Tekst og foto: Hans Due

Med en båt som hverken kan brenne eller synke, og med en utforming og et fribord som egner seg ypperlig til det formålet som seilforeningen var ute etter, har man satt en standard for hvordan en sikringsbåt bør være innen vannsportene. Vi vil tro at i tillegg til seilforeninger, også ro-, kajakklubber og vannskiforeninger vil ha stor nytte av en slik båt.

Sjøegenskaper


Båten kan ved første øyekast minne om en tradisjonell semirigid, med glassfiberskrog og en oppblåsbar pongtong rundt. Men i stedet for oppblåsbar pongtong er det en skumfylt fender rundt båten.
En forholdsvis dyp V-bunn gir myk gange i sjøen. Båten virker harmonisk og lander mykt etter korte luftseilaser. Det lave fribordet gjør at litt større bølger slår opp i fenderen, hvilket igjen fører til at det fort blir vått ombord. Spesielt gjelder dette på lave hastigheter før båten kommer opp i plan.
Seilforeningens båt er utstyrt med en 50 hk. Mariner, som ga en toppfart på i underkant av 23 knop med tre personer ombord.

Innredning


I utgangspunktet er dette en åpen båt med to tofter. Fra Norsafe kan båten også leveres med styrekonsoll, men da med toseters sadel. Dette syntes Seilforeningen var lite praktisk, og fikk bygget om til en konvensjonell styrekonsoll med vindskjerm, midtmontert ratt og dobbeltsete. Det er passasje til fordekket på styrbord side, og foran styrekonsollen er en sittebenk med plass til to personer. Under benken sitter batteriet og bensintanken, vel og merke i to separate rom. Det går greit å sitte og kjøre, men skal man stå, må man ut på siden av styrekonsollen, for mellom rattet og dobbeltsetet er det ikke mulig stå.
Under dørken forut er stuverom, dekket av "livbåtlokk". I utgangspunktet er det åpent inn under fordekket, men seilforeningen har fått lukket dette rommet og utstyrt det med skikkelig tett lokk. Her oppbevarer man tørt tøy, matpakker og drikke til seilerne. På fordekket er en solid griperekke samt en meget solid fortøyningspuller. To slike pullere finnes også akterut på utsiden av den solide targabøylen.
Seilforeningen har også fått montert inn et skott ca. 30 cm. forenom akterspeilet, slik at det i praksis fungerer som en motorbrønn. For det lave fribordet gjør båten ekstra utsatt for å ta inn vann med sjøen aktenfra, og selv om båten er selvlensende og synkefri, er det ubehagelig med vann som skvalper rundt på dørken til en hver tid..
Den skumfylte pongtongen rundt skroget er en utmerket fender. Den er utstyrt med gripetau rundt hele samt at det er gripehåndtak i innstøpte lommer øverst på innsiden av skroget. Pongtongen er ikke i kontakt med vannet når bten ligger stille og rett, men så snart man beveger seg ut mot siden av båten, tar pongtongen i vannet og gir ekstra oppdrift. Faktisk kan åtte mann stå på rekka uten at båten kantrer. Samtidig er fribordet så lavt at det ikke er noe problem å trekke en person over ripa.
Båten koster fiks ferdig ca. 180.000 kroner, en sum som en liten idrettsforening har få muligheter til fremskaffe. Men gjennom et samarbeide med Norsafe og firmaets samarbeidspartnere, har man klart å finansiere båten uten ta midler fra klubbkassa. For felles for alle firmaene som har deltatt, er at de har sikkerhet og kvalitet som viktige elementer i sine bedriftsfilosofier og som de har villet markedsføre gjennom sin deltagelse i prosjektet.

Data


Lengde:5,00 m.
Bredde:2,07 m.
Vekt:500 kg.
Maks motor: 70 hk.
Pris m/ 50 hk. Mariner:Kr. 180.000,-
Produsent:Norsafe A/S, Postboks 115, 4818 Færvik. Tlf: 37 08 65 55.