utgave nr 15 2007

Test: Raymarine A60

Publisert Sist oppdatert

Test: Raymarine A60


Komprimert kruttpakke


De elektroniske navigasjoninstrumentene blir stadig mer avanserte, og trenden er at skjermene blir større for å romme alle informasjon. Raymarine A60 er nesten like avansert som sine storesøstre, men med en liten skjerm. Den passer perfekt for mindre båter.


Tekst og foto: Hans Due
Multifunksjonsskjerm, kaller Raymarine dette instrumentet. Som standard er det en kartplotter med ekstern GPS-antenne, men den kan utvides med digitalt ekkolodd. I den 6 tommer store skjermen kan man enten få kartvinduet eller ekkoloddvinduet på hele skjermen, eller en splitskjerm med kart og ekkolodd på hver sin halvdel av skjermen, alternativt andre informasjonsdata på den ene halvdelen som temperaturgraf, voltmeter og navigasjonsdata.
Montering
Vi har montert hele pakken på en 17 fots Pioner Multi. Verktøyet vi brukte var en batteridrill, en fil, en stjerneskrutrekker og en tube Sicaflex samt en pose med plaststrips for å feste kablene. Monteringen var enkel så snart vi hadde bestemt hvor de enkelte deler skulle plasseres. GPS-antennen skrudde vi fast i lanternebøylen akterut, selve plotterdelen like foran rattet og ekkoloddmodulen på veggen inni styrekonsollen. Svingeren til ekkoloddet er en hekkmontert svinger, og her ligger utfordringen på en båt med et så "vanskelig" skrog som på Pioner Multi. På et vanlig V-bunnskrog er det adskillig enklere, for her behøver man stort sett bare ta hensyn til at ikke svingeren sitter like bak en steglist, for turbulens og luftbobler forstyrrer svingerens signaler. Multiskroget har så mange vinkler og former (et slags trimaranskrog akterut) som kan skape turbulens når båten planer, at det er vanskelig å finne ut hvilken plassering som er best. Vi har ennå ikke truffet turbulensfritt vann, og lider under det fordi ekkoloddet slutter å fungere i det øyeblikk vi er på vei opp i plan.
Enhetene kommer ferdig med kabel og kontakter, og det er bare å plugge inn. Alt er tydelig merket. Den eneste "manuelle" monteringen er strømtilførselen. Vi hentet strøm fra en ledig bryter på det lille bryterpanelet på dashbordet. Den eneste koblingen vi virkelig slet med var fra ekkoloddsvingeren til den digitale ekkoloddboksen. Her har Raymarine sendt med en merkelig mansjett som skal træs på utenpå kontakten og i flere deler. Vi fikk heller aldri mansjetten til å passe, så den droppet vi. Men faren er da at kontakten vil riste løs og falle av. Vi skulle tro en vanlig bajonettfatning slik det er på de andre kontaktene, burde være godt nok - og fremfor alt mye enklere å koble til. Kablene med bajonettfatninger må gjennom et hull i styrekonsollen som vi måtte bore opp. Det blir en del større enn de tre kablene til sammen (strømforsyning, fra ekkoloddmodul og fra GPS), så her brukte vi en del Sicaflex for å tette hullet.
Enkel i bruk
Så snart alt var koblet sammen, fyrte vi opp instrumentet. Oppstarten er rask, og første gang tok det litt tid før GPS-enhetene fant satelittene, men etter det har hver oppstart gått veldig raskt og smertefritt.
Kartene vi bruker er Navionics XL9 Gold, og for vårt vedkommende dekker én kartbrikke områdene Nord-Tyskland, Danmark øst, den svenske vestkysten og norskekysten opp til Frøya samt Shetland. I en 17 fots Pioner Multi er jo dette å skyte spurv med kanoner, men kartene har vi nå i hvert fall dersom vi skulle velge andre farkoster senere.
A60 er etter vår oppfatning et ideelt instrument for hobbyfiskere i mindre båter. Skjermen på 6 tommer er liten, men prismessig er den å foretrekke framfor storesøster A65 som er nøyaktig samme instrument, men med en halv tomme større skjerm, men som er nesten 3.000 kroner dyrere. Ekkolodd-delen DSM 25 har 50 Hz og 300 Hz svinger, og man kan velge enten den ene eller den andre, eller automodus som selv finner ut av hvilken frekvens som er best til en hver tid. Man har mange zoomvarianter, og den digitale modulen gjør at man uansett får et knivskarpt ekkobilde der spesielt detaljer på bunnen trer mye klarer fram enn et vanlig analogt lodd.
Plotterdelen er meget nøyaktig, og de nye Gold-kartene fra Navionics har vært meget gode i det området vi har testet dem. Det blir litt smått på den lille skjermen dersom man skal manøvrere over større strekninger, men til kystbruk i en liten båt er instrumentet meget anvendelig. Skjermen er meget lyssterk og enkel å lese i solskinn. En såkalt Transfelktiv dagslys fargeskjerm. Menyene er logiske og brukervennlige, og vi har ennå ikke vært nødt til å hente fram brukerhåndboken for å komme gjennom menysystemet. Apparatet har også NMEA inngang og differensiell satelittbasert mottager, såkalt EGNOS. Det gir mye større nøyaktighet.
Apparatetet er enkelt å ta med seg. To skruer for å løsne det fra medfølgende brakett og tre bajonettkoblinger til kaablene bak på apparatet er alt som skal til for å ta med seg instrumentet hjem. Merkelig lett i vekt er det også.
Prisen for en komplett pakke med en kartbrikke(Navionics XL9 Gold) og hekksvinger er 19.250 kroner, men man kan jo begynne med bare hovedinstrumentet og kart (kr. 13.625) og utvide med den digitale ekkoloddmodulen etter hvert om man synes det er for stort innhugg i lommeboken å kjøpe alt på en gang. Ytterligere opplysninger: www.belamarin.no